+ Plus

Praktijk: Exinore gehoorbescherming

Dat motorrijders – en dan zeker zij die regelmatig lange (snelweg-)trips maken – eigenlijk niet zonder goede gehoorbescherming kunnen, is anno 2010 algemeen bekend. Dat één van de grootste oordoppenproducenten van Europa is gevestigd in het Brabantse Dongen, veel minder. We namen er een kijkje en lieten ons een setje aanmeten.Geluid is niets anders dan trillingen in de lucht. Deze geluidsgolven worden door je oor opgevangen en stromen dan als door een trechter je gehoorgang binnen en laten daar het trommelvlies bewegen. Deze beweging wordt overgebracht op de gehoorbeentjes in het middenoor. Daar worden de trillingen door de trilhaarcellen omgezet in een elektrisch signaaltje naar de hersenen. En op die manier horen we dus van alles, zo simpel is het. Als het goed is tenminste, want door een te hard geluid kunnen de haarcellen in het inwendige oor overbelast raken en zelfs afsterven. Naarmate de duur van de blootstelling en de kracht van het lawaai sterven er steeds meer haarcellen af en daardoor verminderd het gehoor. Deze schade is onherstelbaar!Nu is elk mens verschillend en dat geldt ook voor de gevoeligheid voor geluid. Over het algemeen geldt dat een geluid harder dan 80 dB(a) het gehoor al kan beschadigen. En 80 dB(a) is helemaal niet zoveel: een auto die op tien meter voorbij rijdt of het geluid in de cabine van een vliegtuig.Als je langdurig blootstaat aan een geluid tussen de 80 en 120 dB(a), kan het gehoor blijvend schade oplopen. En in de wetenschap dat het geluid rond de helm al snel rond de 95 dB(a) bedraagt, verklaart dat meteen waarom oordoppen eigenlijk tot de standaarduitrusting van elke motorrijder zouden moeten horen. Het maakt trouwens wel veel uit op welke motor en met welke helm je rijdt: een zorgvuldig afgestelde kuipruit en een strak zittende, goed afsluitende helm kan veel lawaai wegnemen, terwijl een verkeerde ruithoogte er juist voor kan zorgen dat je precies met je helm in de ‘vuile’ turbulente wind zit, waardoor het lawaai juist extra hard is. Dan ga je zomaar naar waarden van boven de 100 dB(a), vergelijkbaar met een cirkelzaag of de harde muziek in een disco.Naast de waardevolle bescherming van je gehoor blijkt in de praktijk dat het bulderende lawaai rond je helm ook behoorlijk vermoeiend kan zijn. Onze ervaring is dat je vooral op langere ritten veel beter geconcentreerd blijft, indien het geluid wordt gedempt door oordoppen. Mocht je trouwens twijfelen aan je gehoor of over de beschadigingen die je gehoor eventueel al heeft opgelopen, dan zijn er op internet diverse sites te vinden, waar je je gehoor heel eenvoudig kunt testen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.oorcheck.nl.Nu zijn er natuurlijk oordoppen en oordoppen. Het goedkoopste zijn de zachte gele of blauwe schuimdoppen, die je tussen je duim en wijsvinger plat rolt en vervolgens in je gehoorgang duwt. Afhankelijk van de vorm van je gehoorgang bieden ze een prima demping tegen een zeer lage prijs, want je koopt ze voor ongeveer een euro per stel. Nadeel is wel dat ze je gehoorgang gevoelsmatig totaal afsluiten, wat een kloppend gevoel kan geven. Ook dempen ze alle geluid, dus ook spraak en ander omgevingsgeluid (denk aan een claxon of een sirene). Verder is het nogal persoonsgebonden of deze schuimdoppen goed blijven zitten in de gehoorgang.Een stapje hoger op de ‘oordoppenladder’ staan de voorgevormde oordoppen. Dit zijn een soort zachte rubberen parapluutjes die wat comfortabeler te dragen zijn dan de schuimproppen. Ook verstoren ze het gerichte horen wat minder en kunnen ze vaker worden gebruikt. Deze doppen kosten doorgaans net geen twintig euro en scoren vooral beter wat draagcomfort betreft. Bovendien werken deze oordoppen met filters en filteren ze alleen het schadelijke deel van het geluid weg, terwijl een gewoon gesprek wel mogelijk blijft.Het summum op oordoppengebied zijn de speciaal op maat gemaakte oordopjes. Deze worden gemaakt aan de hand van een siliconenafdruk van je gehoorgang. Een van de grootste Europese fabrikanten van dit soort oordoppen is Exinore-Elcea uit Dongen, een fabriek waar dagelijks honderden setjes oordoppen worden gemaakt, onder meer voor de industrie en voor vrijwel alle audiciens, Groenevelds, Schoonenbergs en Beter Horen-winkels in Nederland. Een serieus groot bedrijf dus, die nu samen met Nerons ook de motorwereld direct gaat benaderen. Daarvoor zijn inmiddels een flink aantal medewerkers van motorzaken opgeleidt, zodat je in de toekomst dus ook bij de betere motorzaak een setje op maat gemaakte oordoppen kunt laten aanmeten (zie ook www.nerons.nl en dan onder producten: Exinore Gehoor).De op maat gemaakte oordoppen zijn exact gevormd naar je eigen gehoorgangen. Daarvoor wordt om te beginnen je gehoorgang volgespoten met een speciaal soort siliconenkit. Na een kleine tien minuten uitharden kan deze plug voorzichtig uit het oor gehaald worden en heb je een perfecte 3D-afdruk van je eigen gehoorgang. Dit klusje kan dus voortaan ook bij een groot aantal motorzaken gebeuren. Nadat de afdrukken zorgvuldig zijn verpakt, worden ze naar Dongen opgestuurd, waar aan de hand van deze afdrukken een setje perfect passende oordoppen worden gemaakt.Daarvoor worden de afdrukken eerst secuur bewerkt en gelakt, waarna er met vloeibaar kunststof een tegenmal gemaakt wordt. Deze tegenmal is dus feitelijk precies zo gevormd als je eigen gehoorgang. Na het uitharden van deze mal, wordt hier de daadwerkelijke oordop in gegoten met een speciale uithardende siliconenvloeistof.Na het uitharden zijn de ruwe oordoppen klaar, maar worden deze nog even keurig bijgeslepen, afgebraamd en opgepoetst. Daarna wordt er met minutieuze precisie een klein gaatje doorgeboord, waarin Exinore een geluiddempertje plaatst. Dit dempertje is afhankelijk van het gebruik en de wensen van de klant. Het zorgt ervoor dat alleen het schadelijke geluid wordt gedempt. Op die manier kun je wel een gewoon gesprek voeren, en hoef je de doppen bijvoorbeeld bij de benzinepomp niet uit te doen om te verstaan hoeveel je moet betalen. Ook zorgt deze minuscule boring met het filtertje voor wat ventilatie van de gehoorgang en voorkomen ze het dreunende geluid in je hoofd.Per paar kosten deze op maat gemaakte doppen € 129,95. Een fikse investering, maar qua draagcomfort – vooral bij langdurig gebruik – steken ze ook met kop en schouders boven de andere soorten oordoppen uit. Bovendien zijn de Exinore doppen niet van keihard kunststof, maar blijven ze door de siliconen enigszins zacht aanvoelen. Daardoor blijkt het inzetten even iets meer aandacht te vragen, maar daarna zitten ze echt perfect en dichten ze de gehoorgang ook geweldig goed af. En ook als je ze de hele dag achtereen draagt, blijken ze niet te irriteren in de gehoorgang.De ervaring leert dat je aanvankelijk even moet wennen aan het dragen van oordoppen onder je helm. Maar niet lang daarna ervaar je de rust tijdens het rijden – en de wetenschap dat je gehoor niet te lijden heeft van het windgeruis rond je helm – als weldadig en wil je niet eens meer anders. Dan ben je bereidt om nog voordat je ‘s ochtends de straat uit bent voor een lekkere motorrit te stoppen omdat je thuis vergeten bent om je doppen in te doen. Dat zegt voldoende…Bijschriften1De zachte schuimdoppen leveren voor een euro al een prima bescherming. Deze vervuilen snel en moeten dus vaak vervangen worden.2De voorgevormde oordoppen zitten op de lange duur wat prettiger in je gehoorgang en kunnen wat vaker gebruikt worden.3Het summum op oordoppengebied: op maat gemaakte oordoppen die precies de vorm van je eigen gehoorgang hebben.4Voor op maat gemaakte doppen wordt met een soort siliconenkit een afdruk van je gehoorgangen gemaakt.5Tientallen vlotte vrouwenhanden bewerken de 3D-oorafdrukken, zodat er een mal van gemaakt kan worden.6Een serie oorafdrukken klaar om een mal van te maken.7Als de mallen klaar zijn, wordt de daadwerkelijke oordop gegoten.8Een serie op maat gemaakte oordoppen van speciaal siliconenmateriaal.9De doppen worden afgewerkt en voorzien van een uniek productienummer10Ook oordoppen zijn tegenwoordig hightech. Ze zijn bijvoorbeeld ook verkrijgbaar met kleine luidsprekers voor je telefoon, radio of navigatie.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-