+ Plus

Politie-acties in Zuid-Limburg

In Zuid-Limburg staat de motorfiets hoog op de prioriteitenlijst van de politie. Enerzijds worden er nergens zoveel motoren gestolen als hier, anderzijds hebben gemeenteraden in het Mergelland plannen om bepaalde wegen af te sluiten voor het verkeer om de overlast tegen te gaan. De politie maakt zich echter hard voor het open houden van bijvoorbeeld de Mergellandroute en probeert met handhaving en voorlichting erger te voorkomen. MotoPlus keek een dagje mee.Welke motorrijder kent hem niet: de Mergellandroute. Een van de mooiste toerwegen van ons land. Eentje waar je je zelfs een beetje in het buitenland waant. Op een zomerse zondag rijden vele honderden motoren deze mooie route. Samen met duizenden toerfietsers, cabrio’s en oldtimers-auto’s. Kortom: met name in de weekenden is Zuid-Limburg overvol en inmiddels hebben veel aanwonenden hun klachten bij de diverse Gemeentebesturen neergelegd. Daarbij blijkt de snelheid en het roekeloze weggedrag van sommige motorrijders, de grootte van de groepen en het geluid van sommige motoren weinig in de smaak te vallen. Het is echter niet de enige bron van ergernis: ook de groepen toerfietsers en wielrenners – die denken dat ze meedoen aan de Tour de France en lak hebben aan de verkeersregels, verkeerslichten en voorrangsregels – leiden tot ergernis en gevaarlijke situaties.Inmiddels gaan er in Zuid-Limburg geluiden om een aantal populaire toerwegen volledig af te sluiten voor het verkeer, net zoals ook met sommige dijkwegen is gebeurd. Omdat op die manier de goeden onder de kwaden zouden lijden, is de regiopolitie van Limburg ervan overtuigd dat handhaven een betere manier is. En zij hebben van de politiek nu de kans gekregen om te laten zien dat de overlast teruggedrongen kan worden. Dit gebeurt met een gericht project, waarbij op gezette tijden – met name in de mooie weekenden – gezamenlijke controles op gedragsregels, de snelheid en de geluidsproductie van motoren worden uitgevoerd.Voor deze grootscheepse politieacties wordt alles uit de kast gehaald en medewerking verleend door de basiseenheid Mergelland, het Korps Landelijke Politie Diensten en een aantal Duitse ‘Polizei-agenten’ uit het nabij gelegen Aken, aangezien een groot deel van de motorrijders in Limburg uit Duitsland komt.De problematiek wordt door projectleider Leon Theunissen aan het begin van een controledag nog eens aan iedereen uit de doeken gedaan: “De overlast door motorrijders en toerfietsers met name op zonnige weekenddagen loopt de spuigaten uit. Vooral wheelies en hoge snelheid binnen de bebouwde kom scoren hoog. Ook het uitwaaien door verkeerd aansnijden van de talloze scherpe bochten in dit gebied, waarbij men dus op het weggedeelte voor het tegemoetkomende verkeer komt, leidt tot ernstige ongevallen. Dat is ook doorgedrongen tot de politiek van de Zuid-Limburgse gemeenten en er zijn al voorstellen om sommige wegen af te sluiten voor deze doelgroepen. Gelukkig is het nog niet zover gekomen, maar het is wel een teken aan de wand. Integraal politietoezicht en preventie is dan ook ons antwoord”.Voor zo’n actiedag worden niet alleen veel motoragenten ingezet, ook zijn er meerdere videosurveillancewagens, onopvallende surveillancemotoren en zelfs een politiehelikopter. Zo probeert men opnames te maken van onverantwoord weggedrag, zodat de overtreders op hun gedrag kan worden gewezen door hen met de video-opname te confronteren. De KLPD ondersteunt de actie ook met geluidsmetingen van motoren met open uitlaten: motorfietsen die op het gehoor teveel herrie maken worden naar een grote parkeerplaats in Wittem gedirigeerd waar een geluidsmeting plaatsvindt.Dankzij de helikopter worden de ernstige verkeersovertredingen vanuit de lucht geconstateerd, waarna de grondtroepen worden aangestuurd. Er wordt vooral op gevaarlijke plekken, de zogenoemde ‘black-spots’ gecontroleerd, waarvan men weet dat er regelmatig ongelukken gebeuren.Ondanks het feit dat de politie tijdens deze acties vooral een voorlichtende rol wil innemen en motorrijders waarschuwen voor hun rijgedrag en uitlaatgeluid in combinatie met een mogelijke afsluiting van de toerwegen in dit gebied, worden er in de loop van de dag toch diverse rijbewijzen en kentekenbewijzen ingevorderd vanwege buitenproportioneel verkeersgedrag en een te hoge overschrijding van het toegestane geluidsniveau. Ook worden er motorrijders en hun passagiers aangesproken op hun onvoldoende beschermende kleding (zoals korte broek en T-shirt) of het dragen van een niet-goedgekeurde helm. Een goed gesprek en het uitdelen van foldermateriaal van het Motorplatform over onder meer de zichtbaarheid van motorrijders doet menig motorrijder inzien dat hij inderdaad niet zo slim bezig is.Maar verkeersveiligheid is niet het enige probleem in Zuid Limburg. Juist in de drukke weekenden slaat het dievengilde hier ook haar slag. Op ‘topdagen’ worden er zomaar zes á zeven motorfietsen gestolen, waarbij deze diefstallen zich vooral afspelen in de omgeving van het Drielandenpunt. Motordieven kunnen hier immers alle kanten op en zijn in een mum van tijd de grens over met de gestolen machine. De meeste machines verdwijnen van de parkeerplaatsen bij terrassen. Vaak denk je als argeloze motorrijder dat het voldoende is om een motor op stuurslot te zetten, omdat hij toch in het zicht staat, maar het uitgekookte dievengilde heeft tegenwoordig aan vijf seconden (!) genoeg om een contactslot te kraken en er onder je ogen met de motor vandoor te gaan, voordat je goed en wel beseft wat er aan de hand is!De politiemensen spreken tijdens deze actiedagen motorrijders op terrasjes aan en raden aan om de machine altijd goed op slot te zetten met een extra ketting- of beugelslot. Er zijn in Limburg nu al verschillende motorparkeerplaatsen uitgerust met extra voorzieningen in de vorm van grondankers of trottoirbanden met een extra gat voor een kettingslot. De politie blijft er op hameren om ook echt gebruik te maken van deze voorzieningen. Waarbij moet worden gezegd dat met name de Duitse en Belgische bezoekers behoorlijk argeloos – en dus ook vaak de klos – zijn.De brutaliteit van het dievengilde bleek ook tijdens deze actiedag nog maar eens, toen er een motor werd gestolen bij een terrasje waar nota bene net enkele agenten met motorrijders in gesprek waren. Op nog geen 20 meter afstand ging er plotseling iemand op een motor zitten, werd het contactslot in enkele tellen gekraakt met een grote schroevendraaier en reed hij binnen een paar tellen weg met zijn kompaan achterop! Uiteraard werd direct de achtervolging ingezet, waarbij ook de helikopter nog een rol speelde. De nietsontziende dieven schonden echter alle verkeersregels in hun poging de politie af te schudden, waarbij ze na een foutieve inhaalmanoeuvre op een kruispunt een auto vol in de flank aanreden, waarbij de bestuurster ter plaatse overleed. Beide dieven raakten hierbij zwaargewond.Dit tragische ongeval aan het eind van de controledag zorgde voor een grote domper op de verder geslaagde dag. De politie hoopt dat de controles, die ook in het najaar nog regelmatig gehouden worden, preventief zullen werken, zodat de wegen in het Mergelland niet afgesloten hoeven te worden en het gebied een eldorado voor motorrijders blijft.[kasten]Tips voor rijden in Zuid-Limburg• Respecteer de verkeersregels en houd het geluid van je motorfiets binnen de perken.• Zet je motorfiets altijd op slot, ook al staat deze in het zicht. Alleen het stuurslot is ècht onvoldoende!• Neem dus ook een kabel- of kettingslot mee, zodat je de motor aan een vast voorwerp kunt vastzetten.• Een motorfiets met ingebouwde startonderbreker en degelijk contactslot is moeilijker te stelen.• Draag altijd veilige en beschermende kleding.• Mijdt de drukke weekenden en kom doordeweeks van de Zuid-Limburgse wegen en de natuur genieten.[[BU’s]][aufmacher]Kein BU[controle 1, 2, 3, 4, 5, 6 zusammen in ein streifen plazieren.]Tijdens de actiedag worden alle motorrijders aangesproken en probeert de politie vooral om via goede voorlichting elke rijder bewust te maken van de overlast, het rijgedrag en/of juiste motorkleding.[camera 1, 2 , 3]Onopvallende surveillancemotoren zijn uitgerust met een piepklein cameraatje. Op het dashboard zit de agent wat er gefilmd wordt en dat kan met de overtreder terug worden gekeken op een beeldscherm in de topkoffer.[fahrbild 1]Bij de Limburgse actiedagen werken de Nederlandse en de Duitse politie samen, zoals hier op de weg bij het bekende restaurant De Smidse aan de Mergellandroute.[helicopter 1]Aan het begin van de dag is er een ‘werkoverleg’ bij de helikopter, die de ernstige verkeersovertredingen vanuit de lucht moet constateren en vastleggen.[larmmessung 1 en 2]Bij motoren met open uitlaten wordt meteen een geluidsmeting uitgevoerd.[Warnung 1 en 2; Warnung 2 neues Bild gebrauchen]Bij de terrasjes waarschuwt de politie motorrijders tegen motordiefstal. Projectleider Theunissen wijst op de speciale voorzieningen om de motorfiets te kunnen verankeren.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-