+ Plus

Piaggio MP3

Het Italiaanse Piaggio-concern is één van ’s werelds grootste tweewielerfabrikanten. Er moet dus wel een goed idee achter de presentatie van hun nieuwste model, de MP3, een heuse driewieler, zitten! Normaal gesproken sluit de mens na de kleuterschool zijn driewieler-tijdperk af en stapt over op enkelspoorvoertuigen. Dat enkelen onder ons zich daarna nog wel eens op een driewieler voortbewegen – bijvoorbeeld een zijspan of een trike – is meer uitzondering dan regel. Daar komt nu misschien verandering in, want uit een groot Europees onderzoek is gebleken dat veel niet-motorrijders worden weerhouden van de overstap naar een motor of scooter door het instabiele karakter van zo’n tweewieler. De angst voor valpartijen kan wellicht weggenomen worden door een extra wiel, zodat uiteindelijk meer mensen zullen gaan kiezen voor de motor of scooter. Dat is in elk geval de achterliggende gedachte van Piaggio geweest om de nieuwe MP3 te ontwikkelen. Als eerste grote fabrikant doen zij een poging de wendbaarheid van een tweewieler te combineren met de stabiliteit van een driewielig voertuig. In het kort werkt het concept als volgt: dankzij vier aluminium draagarmen met tuimelaars en twee fuseestukken, kunnen de twee voorwielen parallel ten opzichte van elkaar op en neer bewegen, waarbij het ene wiel als het ware uitveert als het andere inveert. De totale constructie is als een module geassembleerd en kan in principe aan iedere balhoofd bevestigd kan worden. Met uitzondering van de voorwielophanging en de carrosserie is de rest van de MP3 dan ook volledig conventioneel. Maar je zult er niet vreemd van op kijken dat deze MP3 tijdens de eerste testritten in Rome volop in de belangstelling stond. Zoals gezegd kunnen beide voorwielen zich parallel aan elkaar bewegen. Dat houdt in dat de driewieler – net als iedere andere motorfiets – bij stilstand dus gewoon om zou vallen. Toch is het gebruik van een middenbok volledig overboden, want dankzij een elektro-hydraulische blokkeersysteem kan het rijwielgedeelte in alle mogelijke houdingen worden vergrendeld. Bij het wachten voor een rood verkeerslicht kun je de benen dus gewoon op de treeplank houden. Eenmaal weer op weg wordt de blokkade bij 5 km/uur automatisch opgeheven en kun je de MP3 weer “normaal” in de bocht vleien. De maximale hellingshoek is 40º, dat wel. Voor onderhoud en reparatiewerkzaamheden is desondanks toch een middenbok gemonteerd. Tijdens het rijden merk je op een kleine vertraging bij het insturen na, niet dat je op een driewieler zit. Lastwissellingen, veercomfort en stuurprecisie zijn beter dan die van de traditionele scooters. Dankzij de breedte van slecht 420 mm (en dat is smaller dan bijvoorbeeld de Vespa GT!), blijkt het manoeuvreren door het dagelijkse verkeer een koud kunstje. Scheuren in het wegdek, oliesporen, putdeksels en natte wegmarkeringen laten deze Italiaan volledig ongemoeid. Bij grote oprispingen in het wegdek trekt de MP3 alleen een klein beetje aan het stuur, maar je moet je dan wel realiseren dat je op een gewone scooter of lichte motor ook het stuur al behoorlijk goed vast had moeten houden. En mocht je in het drukke stadsverkeer onverhoopt een keer gedwongen worden tot een noodstop: drie 240 mm grote remschijven in combinatie met tweezuiger-remklauwen zetten het hele zaakje gemiddeld 20 % sneller stil dan de concurrentie op twee wielen. En dat is natuurlijk goed inzake de veiligheid. Daaronder valt ook het feit dat wanneer je iets over de grens gaat, er niets meer gebeurt dan het even wegglijden van van de wielen. Hij schuift dan iets over zijn wielen opzij, maar je ligt niet direct onderuit. Voor de beoogde doelgroep is dat natuurlijk erg goed nieuws: een stabiele driewieler, die rijdt als een tweewieler en daarbij uiterst vriendelijk is tegenover beginnende bestuurders. Als deze in Nederland of België wonen, moeten ze nog wel even geduld hebben. De eerste MP3’s worden nu uitgeleverd in Italië, Frankrijk en Duitsland, pas in het najaar komt deze unieke Piaggio-telg naar de lage landen. De verwachte verkoopprijs ligt dan rond de € 6500,-. TECHNISCHE GEVENS PIAGGIO MP3 125 (250) MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder-viertakt motor, een ketting aangedreven bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, dry-sump-smering, carburateur (benzine-injectie op de 250), katalysator, centrifugaal koppeling, variabele transmissie. Boring x slag 57,0 x 48,6 (72,0 x 60,0) mm Cilinderinhoud 124 (244) cc Compressie 12,0:1 (10,5:1) Max. vermogen 11 kW (15 pk) bij 9250 tpm (16,5 kW (22,5 pk) bij 8250 tpm) Max. koppel 12,0 Nm bij 8500 tpm (21,0 Nm bij 6750 tpm) RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, dubbele parallellogram voorwiel-ophanging met fusees, veerweg 85 mm, gecombineerde swingarm en aandrijflijn met twee schokbrekers, veerweg 110 mm, twee schijfremmen voor Ø 240 mm, tweezuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, tweezuiger-remklauw. Bandenmaat 120/70 12; 130/70 12 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1490 mm, zithoogte 780 mm, gewicht volgetankt circa 215 kg, tankinhoud 12 liter. Garantie 2 jaar Kleuren rood, blauw, grijs, zwart Prijs NL ca. € 6500,- / B ca. € 5900,- INFO Piaggio Benelux BV, tel 023–567 0500, www.piaggio.nl INFO BELGIË Piaggio Benelux BV, tel +31 23–567 0500, www.piaggio.be Piaggio gaf veel geld uit aan de ontwikkeling van de MP3 met zijn unieke voorwielophanging, die moet zorgen voor een hoog rijcomfort en een stabiel karakter. De voorwielophanging heeft een unieke kantelconstructie, waardoor de machine moeiteloos plat door de bocht gaat. Onder de 5 km/uur wordt het kantelmechanisme geblokkeerd. Uit deze tekening blijkt wel dat de breedte erg beperkt is gebleven.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-