+ Plus

Off-road rijden in Noord-Spanje

We zijn nog geen half uur onderweg als de man met de hamer al langskomt. De diepe geulen en grote stenen op de hellingen eisen hun tol. Het zweet gutst onder mijn helm vandaan en ik moet echt even uitpuffen. Dit wordt een andere vakantie in Llorret de Mar dan ik dacht!Lloret de Mar? Dat is toch die Noord-Spaanse badplaats waar hordes jongeren hun eerste ouderloze vakantie doorbrengen? Waar ’s nachts geleefd wordt en overdag geslapen – hetzij in goedkope hotelletjes, hetzij op het altijd zonnige strand?Maar datzelfde Lloret de Mar blijkt een uniek achterland te hebben: groene bossen met kilometers lange gravelwegen, kruip-door-sluip-door-paadjes en ruige hellingen, zo merkte ik dus al snel.De meeste toeristen blijven ver van deze Noord-Spaanse jungle, maar wij zijn er juist voor gekomen. Met een goedkope budgetvlucht vanaf Eindhoven naar Girona, waar we werden opgewacht door Marcel Davids (48). Die organiseert vanuit zijn bungalow in de buitenwijken van Lloret de Mar off-road-vakanties onder de naam MD Enduro Adventures. Daarvoor heeft Marcel vijf keurig onderhouden KTM 450- en 525EXC’s klaarstaan, zodat je met je helm en crosslaarzen onder de arm naar Spanje kunt komen. In overleg liggen zelfs die helm en laarzen trouwens voor je klaar, zodat ook omervaren off-road-rijders gebruik kunnen maken van Davids’ gidswerk door de schier eindeloze bossen tussen Sant Feliu, Tossa en Lloret, waar je zonder enige moeite vijf dagen heerlijk rondrijdt terwijl je hemelsbreed eigenlijk nooit verder dan 25 kilometer van thuisbasis ‘Villa Santa Maria’ af bent.Davids kende het gebied van talloze eerdere vakanties in deze omgeving. De sierhekkenbouwer uit Rotterdam raakte steeds meer verliefd op dit stukje Noord-Spanje, waarna hij samen met zijn vrouw besloot er ‘voor later’ op zoek te gaan naar een vakantiehuis. Dat huis werd gevonden in een buitenwijk van Lloret de Mar: uitzicht op zee, maar vooral ook uitzicht op een heuvelachtig bosgebied met ontelbare off-road-paadjes. Dat enduroparadijs was voor Davids doorslaggevend: in 2006 werd hij na veel cross- en endurowerk bijvoorbeeld MON-kampioen bij de Supermoto’s.Met name in het voor- en najaar rijdt hij volop met groepjes rijders door de omgeving. Marcel: “In het hoogseizoen is het hier veel te druk en ook véél te warm. Dan heb je hier met een off-road niets te zoeken. In de weekends rij ik evenmin, dan zijn er teveel wandelaars of mountainbikers; door de week zie je die amper. Trouwens ook in de wintermaanden kun je hier rijden. Het is dan wel een stuk frisser, maar altijd nog aangenamer dan in Nederland. De laatste jaren heb ik in de wintermaanden wel eens wat top-endurorijders, die zich hier voorbereiden op het nieuwe seizoen. Of crossers, want in deze regio zitten ook veel motorcrossbanen. Eentje daarvan wordt beheert door de Belgische Dakar-legende Ronny Renders. Die ken ik goed en we werken ook regelmatig samen met het voorrijden van groepen. Daarvoor heb ik ook nog Scott Eastwood achter de hand, de zoon van motorcross-grootheid Vic Eastwood. Die woont hier net als Renders al jaren; ze kennen het gebied op hun duimpje!” Maar dat laatste kan ook gezegd worden van Davids zelf, die over een ‘ingebouwd GPS’ lijkt te beschikken. Hij weet alle off-road-paadjes mooi en ‘asfaltloos’ aan elkaar te breien. En als er al een stukje asfalt in zit, is dat meestal om een tankstation te bereiken…In Nederland wordt het off-road-rijden steeds lastiger, hoe zit dat in Spanje? Kan en mag daar alles nog? Marcel: “Off-road-rijden in de bossen is ook hier officieel verboden, maar rijden op de duizenden onverharde paden door die bossen, die zijn aangelegd als brandgangen, voor de bosbouw of voor de recreatie, is wel toegestaan. De Spanjaarden zelf rijden er met motoren en met jeeps eigenlijk alleen op zondag, de rest van de week kom je bijna nooit iemand tegen. Het gebied is ook enorm uitgestrekt en de mogelijkheden legio. Je zou hier wel een enduro-zesdaagse kunnen organiseren! Je kunt het ook zo moeilijk maken als je zelf wil. Van goed te rijden boswegen tot smalle paadjes, zware afdalingen, steile rotsen, gevaarlijke afstapjes en spannende hellingen. Vooral die laatste kun je hier oefenen tot je er letterlijk bij neervalt, want veel van die hellingen zitten vol watergeulen en uitgereden sporen. Daar heeft zelfs een ervaren rijder zijn handen vol aan. Maar het kan ook erg rustig, want ik krijg wel eens kleine groepen op bezoek zonder enige off-road-ervaring. Daarvoor organiseer ik dan een cursus om kennis te maken met het rijden op noppen.”Een MD-off-road-dag begint ’s morgens met een goed ontbijt op het terras, met uitzicht over de bossen en Llorret de Mar in de verte. Dan worden de tanks vol gedaan bij de pomp. Doorgaans heb je aan één tank net voldoende om de dag door te komen, want je bent weliswaar de hele dag ingespannen bezig, lange afstanden rij je niet. Al naar gelang de wensen van de groep blijft Marcel doorrijden tot de vraag om een bak koffie of wat frisdrank komt. En tussen één en twee uur wordt een leuk karakteristiek Spaans restaurantje opgezocht, waar je nog geen tien euro kwijt bent voor een uitgebreid dagmenu, waarbij je je vingers bijna opeet. Meestal zit je in de restaurantjes waar de Spanjaarden zelf zitten en die een argeloze toerist niet eens kan vinden.Met een (te) volle maag stap je daarna weer op de motor, op zoek naar nieuwe uitdagingen. En die zijn er genoeg! Dat je elkaar regelmatig moet helpen om een lastige helling te bedwingen kost wel wat extra zweet, maar mag de pret niet drukken. Erg hoog in de bergen kom je niet (maximaal 500 meter), waardoor elke helling – hoe steil ook – toch te overzien is.Tegen het eind van de middag, als het donker wordt of iedereen moe is, blijk je ineens weer terug te zijn bij ‘Villa Santa Maria’. De machines worden snel even nagelopen en dan ploft iedereen neer op het terras om het lichamelijke vloeistofniveau weer op peil te brengen. ’s Avonds steekt Marcel de barbecue aan of wordt er een restaurant in Lloret opgezocht, waarna sommigen de verleiding van het zo beroemde nachtleven in deze badplaats niet kunnen weerstaan…Een week off-road-rijden bij MD Enduro Adventures is een echte aanrader. Kom je met eigen enduromotor (de enige eis is een originele, stille uitlaat), dan kost het verblijf inclusief ontbijt en een voorrijder 500 euro. Wil je gebruik maken van een (keurig nette) huur-KTM van Davids, dan betaal je 1.100 euro voor zes overnachtingen en vijf rijdagen.INFO: www.md-enduro.tk, tel: 010-450 01 11 of 06-52 19 93 64[[Bilder]]Den heading meint Schwitzen in Lloret de Mar.Daher auf seite 64-65:Aufmacherbild 1 und dan 3 x Bilder Eric mude & schwere Arbeit als EinsatzWenn Platz nog 1 Staticbild dazuSeite 66-67:Action 1 oder Action 2 (oder beide)Static (oder Static am Strand)Essen 1 und 2Lloret marcel davids und lloret haus[BU’s][Eric Mude & schwere arbeit: 1 BU]Hoe vermoeiend kan een vakantie in Lloret de Mar zijn? Al na een half uur beulen in de diepe sporen komt de man met de hamer langs…[essen]Lekker eten hoef je de Spanjaarden niet te leren. De enorme hammen hangen boven de bar in menig restaurant.[Lloret MD & haus]Rotterdammer Marcel Davids organiseert vanuit zijn huis bij Lloret de Mar leuke off-road-vakanties. Daarvoor heeft hij onder meer vijf huur-KTM’s klaar staan.[[actionbild]]In de jungle achter Lloret de Mar barst het van de off-road-paden en hellingen met uitgereden sporen.[[static]]Niet alleen zonaanbidders kunnen hun hart ophalen aan de Costa Brava, ook off-road-rijders komen er aan hun trekken.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-