Nieuws

Occasion Yamaha XJ6/Diversion

De XJ was meer dan drie decennia lang een vaste en zeer gewaardeerde waarde binnen de Yamaha-familie, maar verdween toch van het toneel. Na een vijfjarige creatieve pauze kwam het in 2009 gelukkig nog tot een comeback, en wel in de vorm van deze XJ6!

Na een vijfjarige pauze kwam in 2009 eindelijk aan het wachten een eind, toen Yamaha haar zeer geliefde XJ-lijn nieuw leven in blies. Dat deden de Japanner met niet minder dan twee modellen: de XJ6 als naked en de XJ6 Diversion met een tophalf. Lang waren beide doorgaans niet te bewonderen in de showroom van de plaatselijke dealer, aangezien ze goed in de smaak vielen en ook goed verkochten. Beide ‘zessen’ zetten op verdienstelijke wijze de traditie voort van de zeer succesvolle, luchtgekoelde XJ600 en XJ600 Diversion en combineerden een toegankelijk karakter met een goede prijs-kwaliteitverhouding, betrouwbaarheid en een aantrekkelijk design. De XJ6 liet zich ook op prijsgebied gelden: de naked kostte een zeer concurrerende € 7.199,-, terwijl de Diversion met € 7.499,- slechts driehonderd euro duurder was. Bij die prijs was ABS overigens standaard inbegrepen, aangezien beide viercilinder hier ten lande enkel met geleverd werden. Dit overigens in tegenstelling tot België, waar voor ABS zevenhonderd euro extra betaald moest worden.

De XJ6 maakt indruk met een ontspannen zitpositie achter een stuur dat niet te breed is en prettig naar de rijder komt. Het woord toegankelijk is al gevallen, wat onder meer op het conto komt van de zithoogte, die met 790 millimeter ook voor kleinere rijder prima te doen is. Het viercilinderblok, geleend van de sportieve FZ6, is grondig onder handen genomen, en verwent met zijn maximale koppel van 60 Nm bij 8.500 toeren en een heel beheersbaar vermogen. De XJ6 heeft een levendige uitstraling, zonder echt uitbundig te zijn, en dat karakter komt niet alleen terug bij het design en blok, maar ook bij het rijwielgedeelte. Harmonieus uitgebalanceerd en gezegend met een beproefde bandenmaat (120/70 en 160/60) gaat de XJ6 niet overmoedig, maar ontspannen en welgemanierd bochtige landweggetjes te lijf. Hij overtuigt in alle situaties als een goedmoedige metgezel en valt daarom bij een breed publiek in de smaak. Met en zonder tophalf!

Marktsituatie
Allround middenklasse motoren verkopen doorgaans redelijk goed en dat geldt zeker voor Yamaha’s XJ6. Met name in de eerste jaren verkocht de zeshonderd goed tot zeer goed en op de occasionmarkt is de XJ6 dan ook goed vertegenwoordigd.
Prijzen beginnen rond de vierduizend euro voor de eerste 2009-modellen, waarbij kilometrages van 50.000 en meer zeker geen uitzondering zijn. Dat geeft al enigszins aan hoe robuust de techniek is. Het prijsspectrum eindigt rond de zesduizend euro, wat al aardig in de richting gaat van de nieuwsprijs van de eerste modelserie. Het gros van het aanbod bevindt zich op het prijsniveau van rond de vijfduizend euro. Verkoop bevorderende accessoires zijn onder meer verwarmde handvatten, 12V-aansluiting en valblokken.

Bezichtiging
Technisch beschouwd is XJ6 uiterst solide. Zo heeft in 2009/2010 een Diversion met tophalf in slechts zestien maanden onze 50.000 kilometer duurtest volbracht (zie MotoPlus 3/2011), waarbij hij buiten het reguliere onderhoud nooit ongepland een werkplaats van binnen zag. De enige opvallende reparaties waren het vervangen van koppelingsveren en -platen, evenals het vervangen van het contactslot. Voor de rest liep de XJ6 als de spreekwoordelijke naaimachine. Er was echter ook een belangrijke terugroepactie met betrekking tot de schakelas, die hoe dan ook moet zijn uitgevoerd (zie ook ‘Modelgeschiedenis’). Verder kun je vrij weinig verkeerd doen bij een eventuele aankoop. Is de onderhoudsgeschiedenis goed en kunnen de gangbare slijtagedelen nog even mee, sla dan gerust toe.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test KTM 990 Duke

Eerste Test KTM 990 Duke

29 februari, 2024

Begin februari is het in Nederland grijs, druilerig en net boven het vriespunt. Een nieuwe motorfiets aan de tand ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-