Nieuws

Occasion – Yamaha Tracer 700

Wat goed is moet je niet veranderen. Tenzij je het goede nog beter maakt. En dat is precies wat Yamaha deed in 2016, toen het– net als bij haar MT-09-lijn – de MT-07-lijn uitbreidde met de Tracer 700. Een schot in de roos, ook op de tweedehandsmarkt!

Een levendige naked bike transformeren tot een licht, sportieve en ook betaalbare toermachine: een simpele kwestie van een kuip aanmeten en klaar? Nee, zo makkelijk is het natuurlijk niet. Yamaha stak veel tijd en denkwerk in de ontwikkeling, met name ook om te zorgen dat het geroemde MT-07-erfgoed ook in de Tracer 700 behouden bleef. Met succes, want de sterke eigenschappen op het gebied van rijgedrag en -plezier, toegankelijkheid en betrouwbaarheid heeft de Tracer één op een overgenomen van zijn naakte tegenhanger. Verder werd er een flinke dosis touring aan de receptuur toegevoegd in de vorm van een 17-liter brandstoftank, windbescherming, verbeterd zitcomfort voor de duopassagier en een andere chassisafstelling. Het frame werd voor de Tracer ook licht aangepast én er werd een vijftig millimeter langere aluminium achterbrug gemonteerd. Ondanks toevoeging van al deze tourattributen verloor de Tracer nauwelijks iets van zijn levendigheid. Het resultaat is een levendige en lichtvoetige motor waarmee je heerlijk kunt slingeren over landwegen, maar ook moeiteloos tussen de file in de drukke stad door kunt glippen. Die vitaliteit zorgt er echter tegelijkertijd ook voor dat de Tracer niet de stoïcijnse rust heeft met betrekking tot de rechtuitstabiliteit als bijvoorbeeld de gelauwerde V-Strom 650. Maar dat typeert dan ook meteen de Tracer 700 in een notendop: het is een actieve, nieuwsgierige en dynamische toerfiets die niet alleen kilometers wil vreten op de bekende, grote wegen. Deel je als motorrijder die eigenschappen, dan is de potentiële band met de Tracer 700 niet alleen goed, maar ook blijvend!

MARKTSITUATIE
De Tracer 700 viel vanaf dag één goed in de smaak bij het koperpubliek en hoewel hij minder goed verkocht dan zijn naakte broertje, ging ‘ie wel degelijk veel over de toonbank. En dat is goed nieuws voor iedereen die in de markt is voor een leuke occasion, want hoewel de meeste eigenaren klaarblijkelijk niet graag afstand doen van hun geliefde Tracer, is het aanbod desondanks redelijk ruim. Nieuw kostte de Tracer 700 (na de introductieprijs van € 8.999,-) de eerste jaren rond de € 9.800,-, wie verwacht een exemplaar uit de eerste bouwjaren voor rond de zes mille aan te kunnen schaffen, komt echter bedrogen uit. Voor modellen uit de eerste serie met een kilometerstand onder de dertigduizend, wordt toch wel minimaal zevenduizend euro gevraagd. Liever eentje van na de grote 2020-update, dan gaat de prijs naar minimaal € 8.500,-.

BEZICHTIGING
Laten we meteen maar meyt het goede nieuws beginnen: de Tracer 700 heeft geen bekende problemen of veelvoorkomende storingen. De levendige toerder staat te boek als een degelijke motorfiets die met de standaard onderhoudsbeurten volledig probleemloos zijn kilometers maakt. Bij de bezichtiging kun je je daarom vooral richten op de standaardzaken als een waterdichte onderhoudshistorie en het bekijken van de bekende slijtagedelen als banden, ketting en tandwielen en lagers. Hoewel de Tracer 700 standaard niet heel karig bedeeld was, is het wel een geliefde machine okm wat verder op te tuigen, met name om de toercapaciteiten en het comfort naar een hoger plan te tillen. Populaire extra’s zijn onder meer zij- en topkoffer(s), handvatverwarming, valbeugels en een hogere ruit. Sporadisch vind je ook exemplaren met een middenbok en een luxe (verwarmd) zadel.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...