+ Plus

Occasion – Yamaha Ténéré 700

Ténéré – een grote naam in de motorwereld. Zelfs wegrijders associëren de typenaam direct met Yamaha’s langbenige motorfiets. De verschijning van de Ténéré 700 type DM071 in 2019 voegt weer een aantrekkelijk hoofdstuk toe aan dit succesverhaal.

We zijn al weer lang en breed vergeten hoe lang we collectief hebben gewacht op de Ténéré 700. We weten nu alleen nog dat de motorfiets overal verkrijgbaar is en in alle denkbare kleuren en variaties. Voor het modeljaar 2024 zijn er in totaal zes versies beschikbaar: Standard, Explore, Extreme, Rally Edition, World Raid en World Rally. Yamaha perst het modulaire bouwsysteem uit als een citroen. Of om het positief uit te drukken: Yamaha probeert voor elke potentiële klant de perfecte motor aan te bieden.

Dat was vroeger wel anders. In 2017 gingen de eerste foto’s van de ‘T7’ de wereld over en het werd al snel duidelijk dat Yamaha de Ténéré daadwerkelijk op de markt zou brengen als een pure allroad. Het enthousiasme was groot, maar geduld was vereist. Pas in 2019 arriveerde de eerste Ténéré en veel waren het er niet. Vanwege de pandemie en een ‘foutparkeerder’ in het Suezkanaal kon het aanbod de vraag absoluut niet bijhouden. Veel klanten moesten dus lang op hun motorfiets wachten.
Het wachten werd ruimschoots beloond.

De nieuwe motorfiets (even ter verduidelijking: XTZ690 Ténéré is de juiste modelnaam, Ténéré 700 is marketingjargon wat op ieders lippen ligt) sloeg een nieuw hoofdstuk open in de geschiedenis van de allroads. Het vormde het begin van een terugkeer naar de oorspronkelijke deugden van een allroad. Vier jaar later staat het model daarin nog steeds alleen. De allroad barst van de goede eigenschappen als: betrouwbaarheid, zuinigheid, rijkwaliteiten, actieradius en een aanvaardbaar gewicht onder de magische grens van 200 kilogram. De Ténéré, vaak aangeduid als de T7, slaagt nét niet helemaal in dat laatste, maar alle andere disciplines beheerst hij met vlag en wimpel. De Honda CRF300 Rally heeft een vergelijkbare pure benadering als de Yamaha, maar met aanzienlijk mindere prestaties. De Aprilia Tuareg 660, verkrijgbaar sinds 2021, is qua gewicht gelijkwaardig, maar heeft een wereldvoorsprong op het gebied van elektronische assistenten met alle risico’s (en prijs) van dien.

Terug naar de Yamaha. De Motoplus Toptest van de eerste Ténéré maakte duidelijk dat het model veel potentie heeft. Er waren emmers vol lof en complimenten werden vooral over de CP2-motor uitgestort. Toch was het vooral het totaalpakket van de T7 dat werd geprezen. Al waren er toen ook al dingen die vandaag de dag nog steeds vervelend zijn op een gebruikte Yamaha. Bijvoorbeeld de benzinemeter die veel te vroeg een benzinetekort aankondigt, of de snelheidsmeter die te positief is. In sommige gevallen – zeer verrassend in het digitale tijdperk – loopt het boordklokje sneller dan de tijd. Met andere woorden: het uurwerk in het eenvoudige LCD-dashboard vervult slechts bij benadering zijn taak.

De eerste modellen hebben soms roest op de spaken en er zijn meldingen van loszittende balhoofdmoeren. Het duozadel en de afstelling van de vering zijn ook niet allemaal even positief. Maar dat is het wel zo’n beetje – en sommige dingen kunnen ook gemakkelijk worden verholpen. OTR (www.offthe-road.de) biedt een oplossing voor de overenthousiaste snelheidsmeter. Een aangepaste ABS-sensorring levert een exact snelheidssignaal op, waardoor de snelheidsmeter en kilometerteller de exacte snelheid weergeven. De kilometerteller wordt dan nauwkeurig weergegeven.

Heel veel specialistische bedrijven hebben zich gestort op het perfectioneren van het rijwielgedeelte. Wij hebben persoonlijk zeer goede ervaringen met een Andreani cartridge in de voorvork (www.motorradklein. de) en een K-Tech conversie van de originele veerpoot van Zupin Motorsport (www.zupin.de). Bovengenoemde aanpassingen verknallen het algehele presteren van de Ténéré niet aan. In veel opzichten is de motorfiets een echte alleskunner. Zeker als je kijkt naar de afwerking en kwaliteit in verhouding tot de prijs. Het gerucht gaat dat Yamaha de marktintroductie van de Ténéré uitstelde omdat een achterwielnaaf brak na vele kilometers in een interne duurtest. Yamaha bracht verbeteringen aan om klanten niet met dit probleem op te zadelen.

In de Motoplus-duurtest pakte ‘onze’ T7 een tweede plek ooit achter zijn zus en donormotor MT-07. Gedurende de uithoudingstest reden we de allroad op de juiste manier. Dus meestal wel, maar echt niet altijd over asfalt. Veeleisende omwegen op enduro-routes of langere tochten over de Balkan slikte de Ténéré zonder klagen. Het bevestigt nogmaals zijn reputatie als betrouwbare reisgenoot. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Ténérés tegenwoordig een groot deel van de deelnemers aan adventure-evenementen – zoals het jaarlijkse Touratech Travel Event in het Zwarte Woud – uitmaken. Dat is deels te danken aan hun kwaliteit en anderzijds aan hun eigenschap om meer te maken van minder. Ook alle modelvarianten en ruime hoeveelheid accessoires spelen daarin een rol. Alleen al in Nederland zijn in totaal XXXX exemplaren van de Yamaha XTZ 690 Ténéré verkocht sinds de marktintroductie. Dat is een aanzienlijk aantal wanneer je concurreert met een vermogen van minder dan 80 pk met krachtiger, veel luxer uitgeruste, maar ook meestal zwaardere concurrenten.

Er zijn tegenwoordig genoeg exemplaren van de XTZ690 Ténéré op de markt, het lange wachten is voorbij. Omdat de motorfiets nog maar vier jaar op de markt is, ontbreken zeer gunstige aanbiedingen. Als je een tweedehands exemplaar wilt kopen, moet je weten wat je met de T7 gaat doen. Omdat de meeste XTZ 690’s over volop accessoires beschikken, moet je deze prioriteit geven bij de zoektocht. De basis blijft namelijk gelijk: een solide Yamaha. Dus als u het onverharde induikt, zoek dan naar valbeugels en meer protectie. Blijft u op de gebaande paden kijk dan naar zijkoffers, verwarmde handvatten en meer van die luxe.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-