+ Plus

Occasion Triumph Daytona 675

Het is een enorme uitdaging om tegenwoordig in het supersport-segment boven het maaiveld uit te steken. Deze sierlijke driepitter uit Groot-Brittannië doet dat desalniettemin. De Triumph Daytona 675 is licht, snel, pittig en vooral anders. Aantrekkelijker wordt het niet….

600 is genoeg. Cilinderinhoud dan, want de sportieve middenklasse is in de jaren negentig innig verbonden geweest met de maximum cilinderinhoud van de Supersport-raceklasse. Japanse viercilinders domineerden deze klasse. Triumph modderde tot 2004 wat aan met een zwakke 600 cc viercilinder lijnmotor, de TT600, en probeerde het daarna tevergeefs met de Daytona 650 (2004 tot 2006). Pas in 2006 legden de Britten hun troefkaart op tafel in de vorm van de nieuwe Daytona 675. Een driecilinder met 123 pk vermogen, de hele motorwereld jubelde. Het blok kent een sensationele vermogensontplooiing en tekent voor geweldige acceleratiewaarden. De koppelcurve klimt voor de rijder al goed voelbaar omhoog op een punt waarop supersport-viercilinders van die tijd nog niet eens wakker waren. Dat ziet er in de praktijk als volgt uit: hard aanremmen voor een haakse bocht, snelheid bijna nul, gas er op en al onder de 2.000 toeren gaat de Daytona bij het uitaccelereren vol in de aanval. Dat tovert gegarandeerd een brede grijns op het gezicht.
Dat doet ook de snelheid van deze Brit, want ook op een circuit is de Daytona 675 een geducht apparaat. Het heeft immers exact de maximum toegestane cilinderinhoud voor een driecilinder in het WK Supersport. Met een prachtig aluminium brugframe, fijne veerelementen van het Japanse Kayaba, smalle lijnvoering en een rijklaar gewicht onder de 190 kilo heeft deze Triumph ook alles om racefans aan te spreken. Voor de echte die-hards is er sinds 2011 tegen meerprijs een R-versie met Öhlins-vering leverbaar. En dat is ook op de occasionmarkt een interessante machine. Ondanks een serie verbeteringen voor het modeljaar 2013 (128 pk, 184 kg) loopt de verkoop inmiddels wat moeizamer. Maar dat ligt eerder aan de slappe 600 supersport-markt dan aan deze zeer levendige Triumph.

 AANKOOPTIPS
De Daytona is geen boemeltje en bij rijden op hoog tempo is een schuivertje geen zeldzaamheid. In het geval van de Daytona 675 is een klein slippertje al voldoende om de aanslagnokjes op de onderste kroonplaat te ruïneren. Het is vaak lastig om achteraf te beoordelen hoe zwaar de val was, dus laat zo’n machine in geval van twijfel lekker staan. Wees ook op je hoede als een Daytona aangepast is geweest voor circuitgebruik. Check in ieder geval of de originele onderdelen er nog zijn. Maar als de 675 zich in een goede en originele staat bevindt, het onderhoud netjes volgens het schema heeft plaatsgevonden en banden en remblokken nog fris zijn, hoeft niets je in feite van aanschaf te weerhouden. Motorblok en ook de overige techniek staan al oerbetrouwbaar te boek. Let voor een eventuele aankoop wel even op de kilometerstand, een 20.000-beurt is namelijk prijzig. Tot modeljaar 2012 doen vervangende uitlaatdempers afbreuk aan de waarde van de machine als de originele demper ontbreekt. 

 MARKTSITUATIE
Wat nieuwverkopen betreft overschaduwen de Japanners in de sportieve middenklasse in aantallen alles. Maar de Daytona 675 overheerst als het om de prijs gaat. Als occasion kost de Triumph bij een gelijke leeftijd en kilometerstand gemiddeld 15 tot 25 procent meer dan een GSX-R600, R6, CBR600RR of ZX-6R. De Brit is dus prijzig. Netjes gezegd: de Triumph is behoorlijk waardevast. Ondanks het feit dat de prijzen op de occasionmarkt in dit segment door de dalende vraag behoorlijk zijn gezakt, vind je maar moeilijk een zeven jaar oude 675 met meer dan 20.000 kilometer op de klok voor een bedrag onder de € 5.000,-. Populair vanwege de waardevastheid zijn goed onderhouden machines met slechts één vorige eigenaar en een kilometerstand rond de 10.000. Deze hebben bij een leeftijd van een jaar of vier doorgaans een prijskaartje tussen de € 7.000,- en € 8.000,-. De R-variant, leverbaar sinds 2011, kom je in nette staat vanaf zo’n € 10.000,- tegen. Onder circuitrijders is deze versie vanwege de rijkere uitrusting het meest populair. Daytona’s met ABS (vanaf bouwjaar 2013) kom je onder de € 10.000,- eigenlijk niet tegen. Die prijs gaat blijkbaar net even te veel door de pijngrens. 

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.