Nieuws

Occasion – Toptoerders

Te ouderwets, niet breed inzetbaar; nieuw verkopers klassieke dikke toerbakken – ondanks al hun fameuze toerkwaliteiten – vaak uiterst matig. Prijzen van gebruikte exemplaren voelen net zo comfortabel als het comfortniveau van de toermachines zelf en dat maakt ze wel weer interessant.

Midden jaren negentig voorspelde een niet nader te noemen topman van een niet nader te noemen Duitse motorfietsfabrikant een voorspoedige toekomst voor luxe toermotoren. Want, zo wist die expert destijds zeker; de gemiddelde leeftijd van motorrijders zou parallel aan de algemene demografische ontwikkeling stijgen. Met die stijging verwachtte hij ook een toegenomen behoefte aan comfort op twee wielen. Daarbij telde hij voor het gemak de groeiende welvaart op bij de generatie van de babyboomers. Alles bij elkaar zou het volgens hem leiden tot een grotere vraag naar dure modellen in het toersegment.
Dan nu nog eens in gewone-mensen-taal: Papa en mama hebben het huis afbetaald, de dure koters staan op eigen benen en nu is de tijd aangebroken om jezelf eens goed te verwennen. Het moment is daar voor: grote reizen, puur genot, lange weekenden weg en dure voertuigen.

Kijken we naar de huidige motormarkt dan zien we heel iets anders dan deze voorspelling. Pure toerfietsen spelen slechts een marginale rol. Zelfs een gloednieuw model verkoopt jaarlijks niet meer dan een paar honderd keer. De zwaarste concurrentie ondervinden toerfietsen, vaak zelfs intern, van minstens honderd kilo lichtere allroads en dynamische crossovers. Een stel zijkoffers maakt deze modellen direct geschikt om te toeren. Het zijn motoren die duidelijk meer in overeenstemming zijn met de huidige tijd.

En toch… Niets is comfortabeler voor twee passagiers dan deze klassieke luxe toermotoren. Niets geeft meer vertrouwen en is stabieler op lange reizen. Niets is bij het kilometerjagen op de snelweg comfortabeler. Alleen de dikste cruiser- en baggermodellen slagen er in om een soortgelijk statig gevoel te geven. Ze beschikken weliswaar over minder motorvermogen, maar ze bieden eveneens zeeën van ruimte aan passagier en bestuurder. Helaas zijn de nieuwprijzen als de glimmende machines zelf: XXL. Hiervoor is het woord afschrikwekkend (bijna) van toepassing. Tot je afhankelijk van populariteit en leeftijd, een selectie maakt van gebruikte modellen. Dan dalen de tweedehands prijzen flink. Het maakt luxe zowaar plotseling betaalbaar voor de massa.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-