Nieuws

Occasion Suzuki GSX-S750

Evolutie in plaats van revolutie, dat klinkt misschien uiterst behoudend en saai, maar past perfect bij opvolger van de eveneens al heerlijke Suzuki GSR750. Ook de GSX-S750 is een middenklasse naked bike met potent vier-in-lijn blok, die veel kan en weinig vraagt!

De scheidslijn tussen ‘modelupdate’ en ‘nieuw model’ is soms uiterst dun. Met de GSR750 was Suzuki goed vertegenwoordigd in het zwaarbevochten middenklasse naked segment. De hoogtoerige viercilinder weerde zich in ieder geval kranig tegen de concurrentie, die zich meer en meer op twee- en driecilinder motoren richtte. Om fans van sportieve naked bikes niet de interesse te laten verliezen in producten uit Hamamatsu, werd de GSR voor 2017 flink doorontwikkeld en gaat ‘ie sindsdien door het leven als GSX-S750. Deze ‘nieuweling’ werd goed ontvangen, niet alleen door nog altijd tevreden GSR-rijders, maar ook door eigenaren van oudere Bandits.

In vergelijking met z’n voorganger kan het driekwartliter-blok meer toeren draaien en heeft met 114 pk ook acht paarden meer op stal staan dan voorheen. Bovendien aan boord een uitschakelbare tractiecontrole met drie regelniveaus. Verder vergemakkelijkt het ‘Easy Start System’ het starten en de ‘Low RPM Assist’ het wegrijden. Suzuki verbeterde daarnaast veel details, maar gaf de 750 ook eindelijk een krachtige en goed te doseren rempartij, die standaard kan bogen op ABS. Het stevig onder handen genomen design onderstreept tenslotte de duidelijk meer toegenomen sportieve ambities van de Japanner. Of de GSX ook daadwerkelijk agressiever oogt dan de GSR, moet eenieder maar voor zichzelf bepalen.

Hoe dan ook, net als zijn voorganger weet de lichtvoetige Suzuki op een breed publiek indruk te maken met zijn handelbare en harmonieuze karakter. De viercilinder geeft beginners veel vertrouwen, zonder dat ervaren rijders zich snel op de naked hoeven te vervelen, kwestie van de korteslag viercilinder richting toerenbegrenzer jagen. Beide mogen zich daarbij verheugen op een zeker voor dit segment het opmerkelijk goed afgesteld rijwielgedeelte. Onder de streep biedt de GSX gewoon veel waar voor relatief weinig geld. Ook als gebruikte motorfiets zal hij daarom niet lang op een nieuwe eigenaar hoeven wachten!

Marktsituatie
Het heeft er alle schijn van dat de meeste GSX-S750 eigenaren erg tevreden zijn met hun motorfiets. Het aanbod van gebruikte exemplaren is weliswaar niet heel beperkt, maar staat wel in schril contrast tot nieuwverkopen van deze populaire naked. In zijn relatief korte productieperiode (vanaf 2017) heeft de 750 zich ontpopt tot één van de bestsellers binnen het Suzuki-gamma en ook op de tweedehandsmarkt wisselen motoren snel van eigenaar. En dat geldt zelfs voor exemplaren die door hun leeftijd en kilometrage prijstechnisch behoorlijk dicht tegen de nieuwprijs van destijds € 9.499,- aanschurken. Onder de zeven mille doe je eigenlijk geen zaken, voor nette exemplaren met minder dan twintigduizend kilometer op de teller moet je ook navenant diepere zakken hebben. Dat geldt ook voor speciale dealeraanbiedingen met weinig kilometers en veel extra’s. De 48 pk sterke A2-variant is populair onder starters, maar relatief zeldzaam te vinden als occasion.

Bezichtiging
De GSX-S750 staat net als zijn voorganger te boek als uiterst robuust en ronduit betrouwbaar. Alleen dat al maakt ‘m tot een gewilde motorfiets. Een zwakke plek is de koplamp, waar barsten in het glas kunnen ontstaan. Deze zijn vaak al onder coulance vervangen. Ondanks dat de gemiddelde GSX-S niet heel veel kilometers maakt, staat de vier-in-lijn te boek als bijzonder uitgerijpt. De onderhouds-intervallen liggen zoals gebruikelijk bij Suzuki bij 12.000 kilometer, de 24.000-beurt is echter een stukje duurder met een bedrag rond de 700 euro. Naast een oliewissel moet dan namelijk onder meer ook de klepspeling worden gecontroleerd en de bougies vervangen. Populaire extra’s voor 750 zijn uiteraard vervangingsdempers, vaak van Hurric of Leovince, voor een meer high-end Akrapovic wordt ook meer gevraagd. Ook bijzonder geliefd zijn kleine led-knipperlichten, korte kentekenplaathouders, bar-end spiegels en valblokken.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.