Occasion – Moto Guzzi V9
Ergens parallel aan de wereld van tweewielers waarbij alles om vol gas draait, ligt het paradijs van het plezierige rondtuffen. In deze wereld spelen de Moto Guzzi V9 Roamer en Bobber een ontspannende rol.
Wie de hoger-sneller-verder waanzin wel gelooft-, of degene die in het dagelijkse arbeidsleven altijd al op topsnelheid werkt, zoekt mogelijk naar een motorfiets die daar een gezond tegenwicht aan kan geven. Stop het zoeken; met een Moto Guzzi V9 zit je wel goed. Een aantrekkelijk ontwerp, zeer goede afwerking en een bolwerk van een motor zorgen voor een hoge ‘die-moet-ik-hebben-factor.’
Wanneer de 853 cc zware V-twin van de eerste generatie V9 brult, spitsen niet alleen de oren zich, maar ook het hart. Op zowel de V9 Roamer als de V9 Bobber, articuleert de iconische tweecilinder uit Mandello zichzelf onopvallend, maar toch goed hoorbaar, bas-achtig en met dat unieke Guzzi-geluid. Moto Guzzi brengt in 2019 twee V9-modellen op de markt. Ondanks hun gemeenschappelijke technische basis verschillen ze visueel sterk van elkaar. De V9 Bobber ziet er wat stoerder uit – dankzij een dik 16” voorwiel en een vlak stuur. Hij is ook verkrijgbaar in een ‘boze’ matzwarte lak.
De V9 Roamer, herkenbaar aan zijn 19” voorwiel, hogere stuur en platte zadel, presenteert zich met zijn verchroomde uitlaatsysteem als een mooie herenfiets. De liefde voor klassiek-minimalistische details komt bijvoorbeeld tot uiting in de metalen spatborden, het kleine centrale dashboard en het tweekleurige lakwerk.
Wat beide modellen gemeen hebben is de van de V7 afgeleide, maar herziene V-twin. Het vermogen is niet spectaculair, maar met 62 Newtonmeter heeft hij genoeg pit om het leven van alledag achter je te laten. Als dat vermogen niet genoeg is, moet je voor een Euro5-model van 2021 of later kiezen. Met 65 pk en 73 Newtonmeter is die net iets krachtiger.
Marktsituatie
De Euro 4-versie van de V9 is niet bepaald in grote getalen verkocht. Op de tweedehandsmarkt is het daarom eerder een zeldzame verschijning. Opvallend is de verhouding tussen het aantal gereden kilometers en het aantal eigenaren. Derdehands voertuigen met minder dan minder dan 3.000 kilometer op de klok zijn niet ongewoon. We doken diep in de materie en dat leerde dat kilometervreter onder de aangeboden Guzzi’s slechts 28.800 kilometer op de teller had. De meerderheid van de te koop staande motoren heeft nog geen tienduizend kilometer gedraaid. Het is dus eenvoudig om particulier aangeboden motoren te kopen die zo goed als nieuw zijn. Vanwege het beperkte aanbod is het echter noodzakelijk lange reizen te maken om de spaarzame beschikbare motoren te bekijken. De hoeveelheid Roamers en Bobbers zijn qua aanbod in balans. Dat duidt op een evenwichtige verdeling van de twee modellen.
Bezichtiging
Weinig kilometers, veel eigenaren; dat is het statistische beeld dat naar voren komt bij het bestuderen van de weinige aangeboden V9’s. Toch vraagt een te koop staande V9 om een nauwkeurige inspectie. Want motoren waarmee amper iemand rijdt, zijn niet automatisch in goede staat. Het sleutelwoord hierbij is schade door langdurig stilstaan. Accu’s verouderen en dat geldt ook voor banden en vloeistoffen. Een recent uitgevoerde servicebeurt levert altijd pluspunten op. Dat geldt ook voor een accu die aan een druppellader heeft gehangen. Als de motorfiets nog op de originele banden staat, wat bij het merendeel van het aanbod het geval is gezien de lage gemiddelde kilometerstand, is een kans om te onderhandelen over de prijs. Rubber dat ouder is dan vijf jaar moet namelijk worden vervangen. Voor de rest geldt het gebruikelijke: inspecteer de gewenste motor zorgvuldig. Laat je niet opjagen door hebzucht, maar beoordeel deze Italiaan koel en objectief. Pas dan onderhandelen en hem eventueel meenemen.