Nieuws

Occasion – KTM 790 Duke

De carrière van KTM’s eerste paralleltwin is weliswaar relatief kort, maar daardoor niet minder succesvol. De als ‘scalpel’ gelanceerde naked is nog altijd allesbehalve bot, maar juist een bijzonder goede tip voor iemand die een snel sturend tweedehandsje zoekt!

Laten we eerst even één ding voorop stellen: de 790 heeft zichzelf zeker niet ten doel gesteld het iedereen optimaal naar de zin te maken. De in 2018 gelanceerde Duke-nazaat vult met 105 pk, 187 kilo en een aanschafprijs van net iets onder de twaalf mille vakkundig het gat tussen de 690 en 1290 Duke. Ook zonder eerdere kennismaking met een naked bike uit Mattighofen weet je dankzij de diep brabbelende, toerenhongerige en bij lage toerentallen enigszins weerbarstige twin vanaf de allereerste omwenteling van de krukas meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. De compacte aandrijving klinkt daarbij ook nog eens als de grote V-twins van KTM, en dat vooral dankzij het 75 graden kruktapverzet. En qua zitpositie proef je weer duidelijk een beetje supermoto DNA.

De andere kant van de medaille: praktische ritjes op dagelijkse basis, uitgebreide toertochten of een rustig tempo zijn niet echt aan de Oostenrijker besteed. Aan de andere kant inspireert hij met een bijzonder speelse rijdynamiek en hoge mate aan stuurprecisie. En dat ondanks dat het eenvoudige, strak afgestelde rijwielgedeelte ondanks relatief lange veerwegen (140 millimeter voor, 150 achter) nogal weinig comfort biedt, en de af-fabriek gemonteerde Maxxis-banden niet bij iedereen even goed in de smaak vallen. De elektronica biedt daarentegen heel wat meer mogelijkheden: vier rijmodi, motorrem, tractiecontrole, schakelindicator, bandenspanningscontrole en hellingshoekafhankelijk-ABS, inclusief speciale supermoto-modus. Die laatste harmonieert overigens geweldig met het bijtgrage en uiterst capabele remsysteem. Ook de nette afwerking en vele details (vervangbare tankdelen, beschermde sensoren, netjes weggewerkte kabels) overtuigen. Het enige dat de meningen verdeelt, is het polariserende design. Maar dat is uiteraard niets nieuws bij KTM!

Marktsituatie
Leverbaar vanaf 2018, een relatief jonge motorfiets dus nog, en er dan ook nog een korte tijd tussenuit zijn geweest. Ondanks dat de 790 Duke het behoorlijk goed deed qua nieuwverkopen, is het uiteraard niet bepaald zo dat de tweedehandsmarkt ermee overspoeld wordt. Het aanbod is redelijk overzichtelijk, waarbij je aan het prijspeil wel enigszins terugziet dat je met een moderne generatie motorfiets vol elektronica van doen hebt. Voor een exemplaar uit het eerste jaar moet je toch wel minimaal rekenen op een bedrag van achtduizend euro, waarbij het kilometrage de dertigduizend vaak wel overstijgt. Wat overigens geen probleem hoeft te zijn. Hoe jonger de motor en hoe lager de kilometerstand, hoe hoger de prijs uiteraard, die kan oplopen tot bijna of zelfs meer dan tien mille. Dan zit je wel écht aan het maximum, nieuw staat ‘ie namelijk voor € 10.790,- in de showroom.

Bezichtiging
In 2019 en 2020 spoelde een 790 Duke tijdens een duurtest (zie MotoPlus 2/2021) vijftigduizend kilometer weg, wat niet helemaal vlekkeloos ging. Ook uit lezerskringen kwam ons ter ore dat sommige zaken niet helemaal probleemloos verliepen (verlies van koelvloeistof, vervanging van thermostaat en slangen). Het goede nieuws is dat deze en andere kinderziektes (defecte schakelaarunits, lekkende keerringen) bij alle netjes (dealer)onderhouden Dukes onder garantie zijn opgelost. Zowel blok als transmissie staan daarnaast sowieso als goed doorontwikkeld te boek. De 790 Duke is een geliefde motorfiets om nog wat verder te pimpen, en dan bij voorkeur met spul uit KTM’s eigen PowerParts-catalogus zoals een korte kentekenplaathouder, valproppen en hendels. Hoogwaardiger vering (bijv. Öhlins) en een aftermarket einddemper van een A-merk als Akrapovic gelden als waarde verhogend.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-