+ Plus

Occasion KTM 390 Duke

Bij jonge rijbewijsbezitters is de KTM 390 Duke sinds 2013 een van de meest geliefde motoren. Maar de naakt ééncilinder geniet ook als occasion een enorme populariteit.

De lichtste KTM Duke, de 125, was vanwege zijn scherpe looks en makkelijke rijeigenschappen al ongekend populair bij A1-rijders en met de 390 Duke is er een fantastische doorgroeimogelijkheid binnen KTM. Helemaal voorzien was dat succes van de 390 echter niet. Ja, het was zelfs een risico om een sterke, maar een met maximaal 44 pk ver van de superlatieven verwijderde ééncilinder naar het al bekende 125-frame te transplanteren. Opstappers met een voorkeur voor KTM hadden per slot van rekening immers ook voor een tot 48 pk geknepen 690 Duke kunnen kiezen en die na het behalen van het onbeperkte rijbewijs weer naar de oorspronkelijke 70 pk vermogen om te laten zetten.
Maar in Mattighofen denkt men globaal en niet alleen aan Europese beginnende motorrijders. Vooral in Azië is er een enorme behoefte aan lichte motorfietsen. De mini-Dukes worden dan ook voordelig in India geproduceerd. Daar wordt bij de productie van de 390 een greep in het 125-schap gedaan, gecombineerd met een zwaarder motorblok, een stijvere swingarm en lichte aanpassingen aan het rijwielgedeelte. En zie daar, een 390 Duke!

De nu iets meer dan 150 kilo lichte naked bike verkocht in Europa meteen erg goed en groeide in sommige Europese landen zelfs uit tot de best verkochte KTM. Blijkbaar weten veel motorrijders de ultralichte handling van deze machine dus op waarde te schatten. En de nieuwprijs van dik € 5.600,-, in de wetenschap dat er standaard Bosch-ABS aan boord is. De afwerking laat hier en daar misschien iets te wensen over en af en toe hoor je rijders over kleine ergernissen als een defecte snelheidsmeter of over problemen met de elektronica. Vergeleken met concurrenten in deze klasse springen met name de radiaal gemonteerde remklauwen en de upside-down voorvork op. Fading en wat stug werkende veerelementen staan super wendbaar stuurgedrag op snelheid een beetje in de weg. Maar daar kunnen de echte fans van een 390 Duke prima mee leven, want aan boord van deze KTM is vooral lang leve de lol!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-