Nieuws

Occasion – KTM 390 Duke

Soms is minder meer, wat in ieder geval geldt voor de op één na kleinste Duke uit de KTM-stal, de 390. De lichtvoetige naked combineert een onnavolgbare handling met een adequate portie power en valt daarmee niet alleen bij opstappers in de smaak!

Een meetbare reden voor het relatief grote succes van de KTM 390 Duke is zonder twijfel de pk/gewichtsverhouding, die nog altijd uniek is in deze A2-klasse. De pittige 44 pk eencilinder hoeft slechts 165 kilo plus bemanning voort te stuwen, een prima waarde die in ieder geval op papier garant staat voor een lichtvoetig rijgedrag. De éénpitter overtuigt in bijna elke omgeving met verrassend goede manieren in het lage toerengebied, een merkbaar gretig middengebied en uitstekende doseerbaarheid. Daar krijg je simpelweg goede zin van, zeker in combinatie met het relatief volle, maar tegelijkertijd ook discrete geluid. Het vermogen van de bescheiden 373cc eencilinder lijkt aan de limiet, maar toch veranderden de Euro4- (2017) en Euro5-updates (2021) niets aan de prestaties, 0,2 kW per kilo is namelijk de minimumlimiet voor rijbewijsklasse A2.

Het rijwielgedeelte en de uitrusting deelt de 390 Duke met de kleinere 125, wat voor geen van beide een nadeel is: het vakwerkframe is van hoge kwaliteit, wat ook geldt voor de fraaie swingarm en de WP-schokdemper. En dat toch tegen een behoorlijk nette prijs, die onder meer mogelijk wordt gemaakt door productie bij de Indiase partner Bajaj en onderdelen van de Indiase Brembo-dochter ByBre (By Brembo). Daarnaast lonkt KTM met de 390 Duke naar de Indiase en Aziatische markten, waar hij wordt beschouwd als een volwassen motorfiets. In Europa, waar we toch vooral veel cilinderinhoud en prestaties hoog in het vaandel hebben staan, zijn het vooral beginners en heropstapper die de bruisende Duke weten te waarderen. Zeker na de omvangrijke update voor 2017 staat er een bijzonder rijk uitgeruste ‘opstapper’, met LED-koplamp, TFT-display met bluetooth connectiviteit, straffer rijwielgedeelte, verbeterde ergonomie, scherpere remmen en ABS met Supermoto-modus. Zelfs de afwerking (die tot dan toe ook al redelijk tot goed was) is verbeterd. Ondanks deze upgrade blijft staan: minder kan zoveel meer zijn!

Marktsituatie
In het cilinderinhoud- en prestatieverwende Nederland vinden kleinere motoren niet echt gretig aftrek, om het maar even subtiel uit te drukken. Zeker in vergelijking met de landen om ons heen verkoopt de 390 Duke een stuk minder en dat heeft natuurlijk zo zijn weerslag op het occasionaanbod, dat redelijk overzichtelijk is. Voor geïnteresseerden valt er desondanks best wat te kiezen, waarbij de aangeboden exemplaren, op een enkele uitzondering na, over het algemeen een redelijk gangbaar kilometrage op de teller hebben staan. Vaak minder dan tienduizend kilometer, soms er net iets overheen. Echt voor een dubbeltje op de eerste rang zul je niet snel zitten, vier mille moet er wel minimaal in de spaarpot zitten. Het gros van het aanbod bevindt zich in de prijsrange tussen de € 4.500,- en zesduizend euro. Voor bedragen vanaf zo’n € 6.500,- kun je zelfs al de hand leggen op een nieuwe 390 Duke, die officieel voor € 7.100,- te boek staat.

Bezichtiging
Ondanks dat er vooraf nogal wat bedenkingen waren over de productie van de 390 Duke in India, is de bouwkwaliteit ervan over het algemeen helemaal okay. De afwerking van Dukes uit de eerste serie echter kan op bepaalde punten beter, bijvoorbeeld het wegwerken van de kabels, technisch gezien zijn deze echter net zo solide als de latere bouwjaren. Zwakke punten? Vocht in het (of een uitvallend) LCD-display en beslagen knipperlichten zijn geen onbekend fenomeen onder Duke-rijders. Vaak zijn deze overigens al onder garantie vervangen. Ook iets om rekening mee te houden, de onderhoudsintervallen zijn ongebruikelijk kort voor KTM begrippen: 7.500 kilometer of jaarlijks. Een grote onderhoudsbeurt staat om de 15.000 kilometer (of elke twee jaar) op de planning. Populaire en waarde verhogende accessoires zijn een origineel Ergo-zadel (standaard zadel is aan de harde kant), valprotectoren en natuurlijk een vervangingsdemper van een A-merk.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-