Nieuws

Occasion – Honda CRF1000L Africa Twin

Het waren grote schoenen om te vullen, maar de in 2016 gereïncarneerde Honda Africa Twin maakte de hoge verwachtingen waar. De levende legende sindsdien steeds doorontwikkeld en gaat nu zelfs als 1100 door het leven. Toch is er ook met de eerste duizend-generatie helemaal niets mis!

Hij moest de heroïsche mythe die rond zijn voorganger hing nieuw leven inblazen. En dus werd de Honda Africa Twin met gejubel begroet door de fans, die er een dikke dertien jaar op hadden moeten wachten. Toen de CRF1000L Africa Twin (modelcode SD04) in het voorjaar van 2016 werd gelanceerd, waren de verwachtingen meer dan hoog gespannen. Maar gelukkig wist de reïncarnatie helemaal de juiste snaar te raken. Vooral langeafstandsreizigers waren blij dat Honda zich niet liet meevoeren door de hypes als steeds maar meer vermogen en steeds maar meer ingewikkelde elektronica. De maximaal 95 pk en 98 Nm van de robuuste 1000cc tweecilinder-lijnmotor met 270 graden krukas zijn meer dan voldoende om aan de rijeisen van de gemiddelde toerrijder en motorische woestijnnomade te voldoen. Dat Honda haar geroemde V-twin verruilde voor een goedkopere lijnmotor, werd door de fans door de vingers gezien.

Voor wereldreizigers bood de Africa Twin nog meer voordelen: door de lage compressie weet het blok zich ook raad met benzines met een laag octaangehalte, en dankzij de binnenbanden kon er in het zand probleemloos met een lage bandenspanning worden gereden. Honda maakte snel korte metten met kinderziektes als roestende spaken en grillige stuurschakelaars, waarna vele probleemloze kilometers konden worden afgelegd met de robuuste CRF. Helemaal in het begin was er een versie zonder ABS en tractiecontrole, maar die speelt op de tweedehandsmarkt geen rol. Dit in tegenstelling tot de modellen met DCT (Dual Clutch Transmission), die nieuw zo’n twaalfhonderd euro duurder (en 10 kg zwaarder) waren.

En dan is er nog de Adventure Sports uit 2018 met meer luxe, meer gewicht (243 kg / DCT 253 kg), meer veerweg (252/240 mm) en een grotere tank (24,2 liter). In het voordeel van de duizend spreekt dat het blok meer vliegwielmassa heeft dan de in 2020 verschenen 1100 en dat hij bijna alles even goed kan als zijn opvolger, voor heel wat minder centen. Onder de streep is de allround Twin gewoon een goede koop, ongeacht of je nu voor de 1000 of 1100 gaat!

Markstsituatie
De meeste eigenaren lijken erg verknocht aan hun Africa Twin, echt overvloedig is het aanbod van tweedehands exemplaren namelijk niet. De duizend is daarbij niet geheel verwonderlijk iets in de meerderheid, ook al omdat veel klanten hun ‘oude’ duizend voor een 1100 hebben ingeruild. Grofweg betreft ongeveer de helft van de occasions een DCT-versie en rond een derde van het totale aanbod een Adventure Sports-uitvoering. Omdat de techniek van de Africa Twin behoorlijk robuust is en hij kilometervreten niet schuwt, zijn hoge(re) tellerstanden bepaald geen uitzondering. Maar mits goed onderhouden zijn honderdduizend kilometer of meer echt geen probleem. De CRF is ook behoorlijk waardevast, zelfs voor modellen uit de eerste serie (vanaf 2016) betaal je in de regel nog minimaal negen mille. De prijsverschillen tussen de Adventure Sports-, DCT- en standaardversies zijn niet eens zo heel groot. Praktische accessoires en de kilometerstand hebben wat dat betreft meer invloed op de prijs.

Bezichtiging
De bougiedoppen van de aan de binnenzijde geplaatste bougies (de Africa Twin heeft dubbele ontsteking, dus vier bougies) willen rond de 30.000 kilometer wel eens problemen geven, met ontstekingsproblemen en/of een wat ruw lopende motor als gevolg. De bougiedoppen aan de buitenzijde kant lijken beter te zijn. Indien de kuip ooit gedemonteerd is geweest, kan deze soms weer onder spanning zijn gemonteerd met kleine breuken (met name rond de koplamp) als gevolg. In zijn algemeenheid staan zowel afwerking als techniek van de allrounder op hoog niveau, dus kun je normaliter zonder veel risico een volledig standaard exemplaar kopen. De DCT versnellingsbak is ook uiterst robuust, mits de smeermiddelen regelmatig worden ververst, er een goede motorolie (bijvoorbeeld SAE10W30 MA) wordt gebruikt en het DCT-oliefilter altijd netjes wordt vervangen. De onderhoudshistorie is dus erg belangrijk! Populaire accessoires zijn kofferhouders met koffers, verwarmde handvatten, middenbok en diverse protectoren en valbeugels. Bij voorkeur van Honda zelf, met uitzondering van de originele valbeugels, die niet echt overtuigen in de praktijk.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-