Nieuws

Occasion Honda CB500X

Deze kleine en bescheiden Honda zie je gemakkelijk over het hoofd, maar als je goed kijkt dringt de waarheid al snel tot je door: dit is een volwassen toermachine voor de kleine portemonnee.

Het succesverhaal van een kleine underdog laat zich eenvoudig optekenen: de CB500 X komt in 2013 op de markt als de laatste van Honda’s populaire halveliter zware middenklasse. Op een rechtere zithouding, iets meer veerweg en betere windbescherming na onderscheidt de X zich nauwelijks van de nogal naakte verkooptopper CB500 F. Logisch ook; beide modellen zijn uit exact dezelfde bouwstenen opgebouwd. Aanvankelijk was de X weinig meer dan meer dan een opgeleukte versie van de F en verkocht hij niet meer dan redelijk. Terwijl veel mensen wel direct wegliepen met de zuinige staande tweecilinder met de 180° verdraaide krukas. Het blok draait zijdezacht en maakt makkelijk toeren. Zelfs volgas (175 km/uur) op de snelweg draait het blok nog mooi rond. Het rijwielgedeelte is eveneens prima opgewassen tegen zijn taken, dat is wat ons betreft pure klasse.

Toch staakt Honda in 2015/16 de verkoop van de halveliter-motorfiets. A2-nieuwkomers moeten het tijdelijk doen met een bestseller uit eigen huis: de NC750 X (die ongeknepen overigens slechts zeven pk krachtiger is). Twee jaar later al keert de 500 X, die in eerste instantie voornamelijk voor de Aziatische markten is bedoeld, terug. Dit keer met langere veerwegen. Kenners beschouwen hem als een pittiger alternatief voor de NC. Ook de kilometervreters weten de motorfiets te waarderen, onder mee door zijn actieradius van 540 kilometer. Kleine motorrijders die volgens het motto ‘klein is mooi’ op zoek zijn naar een gebruikte makkelijk te beheersen toerfiets weten de machine ook te vinden. Sinds 2019 gaat de X door zijn 19” voorwiel nog meer in de richting van een allroad. Monteer valbeugels, aluminium koffers of soft-luggage en je hebt een kleine, onherkenbare adventure bike. Het succesverhaal gaat verder…

Marktsituatie
Als we alleen naar de pure cijfers kijken is de kwalificatie ‘succesverhaal’ waarschijnlijk een beetje overdreven. De CB500 X scoort ook weer geen BMW GS-achtige verkoopaantallen. Maar voor zo’n underdog doet de Honda het simpelweg goed. Het tweedehands aanbod van de X met het 17” voorwiel is weliswaar niet verkeerd, maar de vraag is groter dan het aanbod. Dat zorgt voor stabiele en hoge prijzen. Onder de € 4.000,- vind je niets. Motordealers weten dat deze Honda zelden lang in de winkel staat omdat hij zo populair is als impulsaankoop bij vooral (her)intreders.
De invoering van het grotere voorwiel heeft de nieuwverkoop goed gedaan. Het model verkoopt jaarlijks significant meer als de 17”. Gebruikte fietsen uit 2019 zijn verkrijgbaar vanaf € 5.500,-. De kleine Honda is populair als kleine allroad, vooral het vernieuwde 2022 model verkoopt goed. Tweedehands is het model amper te vinden en bovendien voor bedragen die bijna altijd boven de € 7.000,- uitkomen.

Bezichtiging
Juist omdat de CB als niet veeleisend wordt beschouwd, verwaarlozen eigenaren hun motorfiets nog wel eens na de garantieperiode. Vraag bij oudere modellen dus altijd om de documentatie van de onderhoudsgeschiedenis. Iedere 12.000 kilometer is een kleine beurt nodig. Met een bedrag van € 250,- is die vrij goedkoop. Algemene aankooptips: controleer de balhoofdlagers, de ketting- en tandwielset, de remmen, de banden en alle andere slijtageonderdelen. Illegale achteraf gemonteerde onderdelen als lawaaipijpen vormen nauwelijks een probleem bij de ‘X’. Eigenaren hebben meestal niet zo veel op met dat soort aanpassingen.
Populaire accessoires:
Fanatieke toerrijders waarderen zijkoffers (nieuwprijzen vanaf zo’n € 600,- voor koffersystemen met zachte tassen of plastic zijkoffers en ongeveer vanaf € 1.000,- voor aluminium koffers) van Givi, Hepco & Becker of SW-Motech. Ook de Honda middenbok, verwarmde handvatten, valdoppen en beschermbeugels (bijvoorbeeld SW-Motech vanaf zo’n € 250,-) zijn ook geliefd en verhogen de waarde van een gebruikte motorfiets.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-