Nieuws

Occasion – Ducati Diavel

Cruiser, dragster, muscle bike? Het is niet zo makkelijk om de Ducati Diavel in een bepaald hokje te stoppen. Het is een apart concept dat eigenlijk op zichzelf staat. Dus in de markt voor iets bijzonders, dan zou de Diavel zomaar voor jou geschapen kunnen zijn!

Rood, snel en sportief, dat is waar Ducati bekend om staat, niet alleen in de MotoGP. Op het eerste gezicht ziet de Diavel er noch rood, noch snel, noch sportief uit. Maar toch, het is wel degelijk een echte Ducati die ook rood, snel en sportief kan zijn. Ondanks zijn optiek, is het namelijk zeker geen cruiser, dat laat ‘ie over aan zijn halfbroer XDiavel met de naar voren geplaatste voetsteunen. Wat het wel is? Een kruisbestuiving tussen naked bike, powercruiser, streetfighter misschien wel. In ieder geval is het een machine met een bijzonder weelderige uitstraling. Hij laat zich weliswaar moeilijk classificeren, maar één ding is zeker: de Diavel is sportiever en lichter dan hij lijkt. Vertrouwt bovendien op de machtige 90 graden V-twin van de 1198 superbike en accelereert daarmee alsof ‘ie door zijn naamgever zelf op de hielen wordt gezeten. Hij combineert kracht en luxe met extreme afmetingen: de designers ontwikkelden een smaakvol totaalplaatje rondom de dikke 240 achterband, die samen met Pirelli speciaal voor deze motorfiets is ontwikkeld. Het rijwielgedeelte maakt daarbij een prima spagaat tussen sportief en langeafstandscomfort, waarbij de maximaal mogelijke hellingshoek een indrukwekkende 41 graden bedraagt. Stijl en prestaties, ofwel ‘stile e prestazioni’. Dat overigens in combinatie met een hele bak elektronica: drie rijmodi, ride-by-wire, tractiecontrole, ABS natuurlijk, contactloze sleutel, het zit er allemaal op.

In 2014 was er een eerste grote update met een vernieuwd injectiesysteem en een sprong van 153 naar 162 pk. Eveneens nieuw waren de LED-koplampen, opgewaardeerde componenten als een nieuwe ruit en aangepaste kuipdelen, evenals een brandstofmeter. De Diavel was ook altijd verkrijgbaar in een vijf kilo lichtere Carbon-uitvoering. In 2019 kwam er weer een update: nieuwe looks en de 1262 cc V-twn met nóg modernere elektronica. Ettelijke duizenden verkochte Diavels later verscheen in 2023 de nieuwste duivel: de Diavel V4.

Marktsituatie
Hoewel de Ducati Diavel zich conceptueel maar moeilijk in een hokje laat plaatsen, heeft ‘ie toch een behoorlijk ruim koperspubliek gevonden. Het krachthonk werd in verschillende uitvoeringen verkocht, waaronder zelfs een toergeoriënteerde Strada-versie met onder meer zijkoffers en een hogere ruit. Echt ruim is het aanbod op de occasionmarkt niet echt, echt goedkoop overigens ook niet. Exemplaren van de eerste modelserie met kilometrages oplopend tot ver over de dertigduizend, gaan zeker niet voor minder dan tien ruggen weg. Modellen van na de eerste grote update in 2014 staan niet geheel verwonderlijk voor nóg ruimere bedragen te koop, waarbij je onder de dertienduizend euro eigenlijk geen zaken doet. Voor de laatste V-twin Diavels, de 1260 (S) vanaf 2019, moet je nog veel dieper in de buidel tasten. Veel geld? Kan altijd erger, voor sommige speciale versies ,als de Diavel 1260 Lamborghini, lopen de bedragen op tot € 85.000,-.

Bezichtiging
Ducati’s in het algemeen staan niet altijd te boek als even betrouwbaar, toch is de Diavel dat wel degelijk. Doorgaans komt de Bolognese Duivel enkel in de werkplaats voor zijn reguliere onderhoudsbeurtjes. Let op de onderhoudshistorie daarom, met specifieke aandacht voor het stellen van de klepspeling. Ook iets om op te letten zijn enkele terugroepacties. Bij de bouwjaren tot 2014 bleken de contactsleutel en zijstandaard nogal storings-/breukgevoelig. En wordt de beoogde nieuwe aanwinst tijdens de proefrit te warm, dan kunnen er luchtbellen in het koelsysteem zitten. Opnieuw vullen kan het probleem verhelpen. Tegen het geruis van de ketting, die zelfs met een correcte spanning tijdens het schakelen nog tegen de kettingbeschermer slaat, is echter niets te doen. En let op, voor de 17 inch wielen zijn niet veel banden vrijgegeven, wat je deels in de prijs van nieuw rubber terugziet.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-