+ Plus

Occasion: droommotoren

Het huis, de kinderen, een nieuwe wasmachine…. Ooit stond je droommotor ergens in een showroom, maar de geldstromen hadden een heel andere bestemming. Maar die droom sluimert waarschijnlijk nog steeds rond en bovendien is die droommachine van toen tegenwoordig een heel stuk voordeliger geprijsd.

Voordat je jezelf blind staart op de prijsindicaties op deze en volgende pagina’s, keren we meteen terug in de harde realiteit. Bij het kopen van een occasion moet je in de eerste plaats immers de ogen openhouden en het gezonde verstand gebruiken. Bij een buitenkansje zijn we namelijk maar al te snel geneigd om een of meerdere zwakke puntjes weg te wimpelen, vaak met dure gevolgen. In de meest ideale situatie kun je terugvallen op een deskundige vriend, die de droommotor eens zonder vooringenomen gevoelens kritisch onder de loep neemt en zo een beetje de rol van advocaat van de duivel op zich neemt. Bij zo’n grondige inspectie is met name een goede blik op het motorblok en het rijwielgedeelte erg belangrijk. Daarbij moeten vooral alle lagerpunten goed nauwkeurig worden bekeken (balhoofd, wielen, swingarm). Indien mogelijk moet er ook even ‘onder de huid’ van een motor met stroomlijn worden gekeken. Zo kun je ten eerste de werkelijke staat van onderhuid controleren (verborgen roestpunten) en ten tweede zijn zo ook de eventuele verraderlijke gevolgen van omvallen en ongevallen op te sporen.
Als de eerste balans wordt opgemaakt, kan het geen kwaad de gevraagde verkoopprijs eens te vergelijken met de werkelijke staat van service en onderhoud. Een belangrijke factor daarbij zijn de banden. Ook als het profiel er nog redelijk nieuw uitziet, kan de rubberkwaliteit door lang stilstaan of zeer beperkte jaarlijkse kilometrages enorm achteruit zijn gegaan. Kijk dus even naar het DOT-nummer (vier cijfers, die slaan op productieweek en –jaar) om de werkelijke leeftijd van de banden vast te stellen. Bij banden, die al vijf jaar of meer achter de kiezen hebben, kun je bij de prijsonderhandelingen alvast een nieuwe set rubber meenemen. Wees ook kritisch op de staat van de remmen en de ketting-tandwielset en controleer wanneer de volgende onderhoudsbeurt op het programma staat. Aangezien veel fabrikanten tegenwoordig terugroepacties of verbeteringen tijdens regulier onderhoud uitvoeren, is het ook raadzaam om de onderhoudsgeschiedenis van de motor die je op het oog hebt kritisch te bekijken. Zo voorkom je dat een droomfiets uiteindelijk geen nachtmerrie wordt.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-