Nieuws

Occasion – Budget sportmotoren

Gebruikte sportmotoren zijn duur en goede aanbiedingen zijn zeldzaam. Met veel geduld en een scherp oog vind je toch weldegelijk een of twee juweeltjes. Klaar voor een schattenjacht?
De tand des tijds heeft zichtbaar langzaam maar genadeloos aan het zware ijzeren hek geknaagd. Als iemand probeert het open te duwen, geeft het massieve hek centimeter voor centimeter en met een tergende traagheid het interieur van de hal bloot. Het luik kraakt en piept jammerlijk bij. Je voelt je een grafrover op zoek naar goud en juwelen als het zonlicht eindelijk door de opening van het hek schijnt en het voorste deel van de stoffige, muffe ruimte in de entree schaars verlicht. Zijn er hier schatten?

Als je een zeldzame Honda VTR SP2 als schat wilt omschrijven – en dat doen we – zijn hier inderdaad schatten. Nu zit er een klein addertje onder het gras, want een SP2 wordt beschouwd als een begeerd verzamelobject. Dit soort ‘schatten’, waaronder de overgrote meerderheid van Italiaanse afkomst, vereisen een budget dat niet pas bij budgetracers. Indiana Jones neemt het begeerde kunstwerk waarschijnlijk simpelweg mee en brengt het veilig thuis na een spectaculaire achtervolging met de bewakers van de tempel. Maar de ‘bewakers’ van deze hal verdienen hun brood door te handelen in tweedehands (sport)motoren. Logischerwijs denken ze niet eens aan het simpelweg laten ontvreemden van een SP2. Ze willen er geld voor hebben.
Daarmee verlaten we dit geromantiseerde theater en keren we terug naar de werkelijkheid. Daarin wil de dealer feitelijk best veel geld voor de SP2. En hetzelfde geldt voor elke andere coole en aantrekkelijke motorfiets in zijn voorraad. Zelfs als je van een particulier koopt is de situatie vergelijkbaar en het prijsniveau soms absurd hoog.

Dat de prijzen voor gebruikte motoren momenteel zo hoog zijn, komt door een combinatie van factoren. Eerst was een pandemie tussen 2020 tot 2022. Die legde niet alleen het openbare leven stil, maar ook de industrie, bevoorrading- en handelsketens. Ook het tekort aan grondstoffen, zoals die bijvoorbeeld nodig zijn voor de productie van halfgeleiders, remde de economie af. Terwijl in 2020 de tweewielersector toch dapper alles kocht en verkocht wat beschikbaar was (de hoeveelheid nieuwe registraties groeide ten opzichte van 2019), zijn de cijfers sindsdien weer gedaald. Daarna kregen we de oorlog in Oekraïne met verstrekkende gevolgen voor de wereldeconomie, de energiecrisis en de (record)inflatie. Niet alleen de prijzen voor verwarming, maar ook voor voedsel stijgen dramatisch. Het inflatiecijfer in 2022 bedroeg 11,6 procent. Als we terugkeren naar het kopen van een tweedehands motor begrijpen we nu dat niemand iets te besteden heeft.
Als je naar de selectie aan nieuwe motoren kijkt, zie je een kleurrijk aanbod. Maar de motoren die zich daarin opmaken om als ‘jong gebruikt’ bloemzaad te zaaien op de graven van de oude 600 cc supersport garde kosten ook echt geld. Of het nu gaat om een nieuwe Triumph Street Triple 765RS, KTM 890 Duke R, Yamaha R6 (GYTR) of zelfs de MV Agusta F3 800 – ze zijn allemaal relatief duur geprijsd. Dat drijft veel liefhebbers van sportmotoren weer in de armen van de krappe tweedehandsmarkt. En dat blijft niet zonder gevolgen. Dealers zien dat sommige modellen, zoals de Yamaha YZF-R1 (type RN22) bijvoorbeeld, momenteel vaak voor dezelfde prijs worden aangeboden als tien jaar geleden.

Dat is even schrikken, maar wat moet je doen als je hart verlangt naar een R1, maar de nieuwprijs van zo’n € 23.500,- (in dit voorbeeld) simpelweg niet in het budget past? Gewoon op zoek gaan naar de voorgaande modellen RN19 en RN12 vanaf 2004? Ja en nee. Het prijsniveau daalt natuurlijk, maar de tegenwaarde ook. Het aanbod van goede machines, dat wil zeggen: schadevrij, met een traceerbare (onderhouds)geschiedenis, dunt namelijk aanzienlijk uit.
Sta open voor alternatieven. Het helpt ook om de tweedehandsmarkt over een langere periode in de gaten te houden. Dat is eigenlijk onvermijdelijk bij exotische motoren. Houd populaire platforms voor tweedehands motoren in de gaten, evenals online veilinghuizen en de marktplaatsen van relevante internetfora. Door open te staan voor verschillende merken en modellen vergroot je de kans aanzienlijk om een aantrekkelijke sportmotor te vinden voor op de openbare weg of het circuit. Hieronder hebben we drie prijscategorieën gedefinieerd waarin naar onze mening zelfs met een krappe buidel nog steeds een geweldige motor kunt vinden. En een kleine bekentenis van de Motoplus-redactie: de meeste redacteuren rijden privé op portemonneevriendelijke motorfietsen en hebben er volop plezier van.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-