Nieuws

Occasion BMW R1250GS

De GS is de belichaming van de moderne allroad en het veelgeroemde Zwitserse zakmes onder de motoren. Maar is de BMW ook aantrekkelijk als tweedehands motor?

“Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is”, luidt het tiende gebod. Maar wat doe je als je buurman een BMW R1250GS heeft, er helemaal gelukkig mee is en je constant vertelt hoe geweldig de motor rijdt? Precies. Koop er zelf een. Dat verklaart in ieder geval de indrukwekkende verkoopcijfers van de Beierse bestseller. Luister even aandachtig: wereldwijd verkocht BMW tussen eind 2018 en eind 2023 liefst 152.000 exemplaren van de R1250GS (type K50) en nog eens 137.500 exemplaren van de R1250GS Adventure (type K51). En met die laatste is net nog niet helemaal gedaan omdat BMW de GSA nog een paar maanden verkoopt voordat het de avonturier vervangt door zijn opvolger met de 1300cc-motor.

Maken deze cijfers de GS tot een absolute die-moet-ik-hebben-motor? Op zekere hoogte wel: na een eerste kennismaking met de allroad moet je verdraaid hard je best doen om argumenten tegen de GS te verzinnen. Al draait het dan volledig om de ratio terwijl onze hobby vaak om emotie draait. Maar zelfs dan heeft de ratio bij een GS vaak de overhand.

Er zijn veel zaken die in het voordeel van een GS spreken. Het is een combinatie van comfort, rijdynamiek, veiligheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit. Hij doet heel veel dingen goed en bijna niets verkeerd. Zelfs dingen waarvoor hij niet gemaakt is, beheerst hij als geen ander. Een voorbeeld van het laatste: met een R1250GS de Nürburgring op is genieten. Andere rijders moeten hier hun stinkende best doen om een toegewijde GS-rijder te passeren. Ook in allerlei andere scenario’s zoals de uitgestrekte snelweg, de smalle Alpenpas of het Spaanse grindpad presteert de GS uitstekend. Daarmee is zeker 95 procent van alle mogelijke dagelijkse toepassingen met een hoge mate van efficiëntie afgedekt. Dat maakt het heel moeilijk om tegenargumenten te verzinnen als je maar één motor in je garage wilt hebben. Als dan ook nog eens het passagierscomfort aan bod komt, wordt dat nog lastiger en wordt de strop geleidelijk strakker.

Een blik op onze ranglijst van duurtesters onthult de achilleshiel van de GS. Hij staat noch als 1200 noch als 1250cc in de top tien. Is betrouwbaarheid dan toch een probleem? Vroeger wel, maar niet langer bij de R1250GS. Die voelden we 100.000 kilometer aan de tand en afgezien van een defecte nokkenassensor hadden we geen ernstige problemen. Hetzelfde beeld duikt op bij verschillende motorfora en bij contact met dealers en lezers. Mechanisch loopt de Shiftcam-boxer onopvallend. Besteed bij de aankoop van een gebruikt model wel de nodige aandacht aan de versnellingsbak. Het schakelgedrag kan namelijk op enkele klachten rekenen. Die werkt nog altijd niet zo soepel als een Japanse bak, maar tussen ‘schakelen met wat extra kracht’ en ‘lomp-onwillig’ zijn er nog steeds verschillen. Ook de quickshifter blijft qua prestaties ook wat achter op de Europese of Japanse concurrenten.

Aan het begin van het Shiftcam-tijdperk op de 1250GS vertoonde de elektronica in enkele gevallen kuren. Bij onze machine was het E-call systeem de klos. We moesten eerst de microfoon laten vervangen en niet veel later de SOS-knop. Lezers melden ESA-fouten en updates van de motorbesturingssoftware. Die updates worden door geautoriseerde dealers als onderdeel van een inspectie uitgevoerd – meestal zonder medeweten of informatie van de klant.
Dat brengt ons bij het onderwerp ‘onderhoudshistorie’. Een 1250GS kopen zonder een door een BMW-dealer afgestempeld onderhoudsboekje moet je echt niet doen. Tenzij de prijs aanzienlijk lager ligt dan gemiddeld. Maar vergis je niet in het geruststellende karakter van een ‘fabrieks-update’, vooral bij een motor vol elektronica als de GS.

De remmen van de 1250-serie kunnen ergerlijke problemen opleveren. Medio 2020 riep BMW in de Verenigde Staten en Canada 9.392 motorfietsen terug. Daaronder zaten de R1250GS en GS Adventure. De reden: er kon remvloeistof lekken uit de door Hayes geleverde voorremklauwen. Hoewel dit defect niet leidt tot een spontane totale uitval van het remsysteem, moest BMW het logischerwijs onmiddellijk verhelpen. In sommige gevallen werden achteraf nieuwe Hayes remklauwen gemonteerd, in andere gevallen Brembo remklauwen. Wees dus niet verbaasd als de GS van je buurman andere remklauwen heeft dan die van jezelf. Vandaag, begin 2024, kunnen we ervan uitgaan dat alle remklauwen op de markt lekvrij zijn. Tenminste op motoren met een kilometerstand van meer dan 10.000 kilometer. Dat is niet noodzakelijk het geval bij motoren met een lagere snelheidsmeterstand. Het is daarom raadzaam om de remklauwen goed te bekijken en de (vorige) eigenaar te vragen of de remklauwen vooraan geen olie lekken.

Zoals goed te zien in het kader ‘Terugroepacties’ moet BMW beter zijn best doen als het op krachtoverbrenging aankomt. Of het gaat om de terugroepactie van de versnellingsbak, die overigens geschiedt door middel van een software-update, of de vervanging van de eindaandrijving, die nu aan de beurt is. Zo kunnen de ingenieurs bij de Bayerische Motoren Werke het nooit bedoeld hebben gehad. Vanuit klantenoogpunt gaan terugroepacties namelijk altijd gepaard met kosten. De motorfiets moet naar de dealer, staat daar een tijdje en moet vervolgens weer worden opgehaald. Niettemin is de toegevoegde waarde voor de klant – vooral bij het vervangen van de cardanas – waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan het verlies aan tijd als gevolg van de actie.

Handige verkopers sturen hun R1250GS-klanten bij een terugroepactie naar huis met de nieuwe R1300GS. Toch valt het nog te bezien of de nieuwe ‘über-motor’ echt alle 1250GS rijders voor zich weet te winnen. De 1300 is namelijk in veel opzichten rijdersvriendelijker, sportiever dus, en dat gaat in sommige gevallen ten koste van het comfort. De nieuwe motor laat zijn overdosis aan rijdynamiek ook pas echt zien boven de 100 km/uur en dat roept bij tevreden 1250-rijders al snel de waaromvraag op. Je leest de grote verschillen tussen de R1250GS en de R1300GS in detail in de Toptest van de 1300cc motorfiets in Motoplus 3/2024 . Rest hier alleen nog te zeggen dat de R1250GS nog steeds een zeer goede motorfiets is en dat nog zal lang blijven.

Mocht je in de markt zijn voor een R1250GS moet je minstens € 15.000,- op zak hebben. Dit is genoeg om een goed en correct onderhouden GS te kopen waarbij (hopelijk) alle terugroepacties al zijn uitgevoerd. Kijk goed naar de accessoire-pakketten; hoe meer, hoe beter. Een uitgebreide testrit, te beginnen met een koude motor stelt je in staat om de werking van de versnellingsbak beoordelen. Het is aan te raden om ten minste twee of drie exemplaren te rijden.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-