Nieuws

Occasion – BMW K1600GTL

Zes cilinders onder de motorkap? Het is zelfs in auto’s vrij zeldzaam in 2011. Toch lanceert BMW precies in dat jaar de eerste motorfiets met een zes-in-lijn sinds de jaren ‘80. Exclusief tot op heden. Net als de prijzen.

In een spelletje motorkwartet moet de K1600 een gewilde kaart zijn, want met de waarden die hij optekent overtreft hij bijna alles. Ondanks zijn XXL-afmetingen is de eerste BMW motorfiets met een zescilinder lijnmotor geen vreemde exoot. Hoewel het merk Honda bekend staat om hoogtoerige, turbineachtige motoren, was dit aantal cilinders (alleen in boxer-vorm) namelijk het unieke verkoopargument van de GoldWing. Daarom is het ook vrijwel synoniem met luxetoerers op twee wielen.

In 2011 veranderde de unieke positie van de GoldWing door de komst van de K1600 GT en GTL. Met hun onmiskenbare timbre en overvloedige koppel – bijna altijd meer dan 120 Newtonmeter – kreeg de Honda eindelijk concurrentie. De BMW rijdt zo soepel als zijde en maakt lange ritten niet alleen draaglijk maar ook een groot plezier. Cardan, prima windbescherming, standaard zijkoffers en een geweldig geluidssysteem dragen hier ook aan toe. Met name de GT-versie stuurt makkelijker en beter dan het hoge – maar wel goed uitgebalanceerde leeggewicht – doet vermoeden. Het fijne rijgedrag is mede te danken aan de eigenzinnige Duolever-voorwielophanging, de stevig aangrijpende remmen en het elektronisch afgeveerde rijwielgedeelte dat zich met een druk op de knop laat aanpassen.

Zustermodel GTL verhoogt het comfort op lange afstanden nog verder met een rechtere zitpositie, een stuur dat verder naar achteren reikt, een groter windscherm en een standaard topkoffer. De motoren vielen direct in de smaak. Alleen al in de eerste twee jaar kozen meer dan 1.200 motorrijders voor de zescilinder power-toerer. In 2017 geeft BMW de motorfiets een grote update. In 2022 is Duitse sneltrein fit en fris gemaakt voor euro5. Dat maakt de K1600 momenteel de BMW met de langste staat van dienst. En het is nog steeds een knaller.

Marktsituatie
Met zijn lange staat van dienst is de K1600 talrijk vertegenwoordigd op de tweedehands markt, maar reken nog altijd niet op een koopje. Zelfs vroege modeljaren met hoge, soms zelfs zes-cijferige kilometerstanden worden slechts een heel enkele keer aangeboden voor minder dan € 10.000,-. Exemplaren met ongeveer een halve ton kilometer op de klok zijn beschikbaar vanaf € 11.000,-. Omdat ook vroege bouwjaren prima een compleet zijn uitgerust is er weinig tegen vroege modeljaren. Mocht je echter waarde hechten aan bepaalde functies (zie modelupdate) of het frissere ontwerp dan resulteert dat in een prijs van minimaal € 15.000,- voor motoren vanaf modeljaar 2017. Het prijsverschil tussen de GT en de GTL bedroeg nieuw ongeveer € 2.000,-. Gebruikt is het verschil – afhankelijk van het bouwjaar – iets kleiner. De varianten ‘GT Sport’ en ‘GTL Exclusive’ pakken nog duurder uit.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-