Nieuws

Occasion BMW F GS-modellen

Met het concept ‘GS met paralleltwin’ vult BMW vanaf 2008 het gat tussen de eencilinder- en boxer-GS’en. En dat op een behoorlijk succesvolle manier. De lijn herbergt vier modellen, die ondanks een identieke basis (en dezelfde cilinderinhoud) heel verschillende rijderstypes aanspreken. Wij nemen ze onder de loep!

Dat een BMW GS ook heel goed zonder boxermotor, Telelever en cardan uit de voeten kan, bewees de eencilinder F650GS al in 2000. En dan vooral de meer offroad-waardige (en prestigieuze) Dakar-variant. De succesvolle 650 eenpitter kreeg in 2008 geen opvolger, maar werd vervangen door een nieuw duo met een paralleltwin: de qua naam gelijke F650GS (die ook nu nog voor verwarring zorgt) en de F800GS. De twin F650 trok niet alleen (wel vooral) beginnende motorrijders aan, maar ook lieden die op zoek waren naar een ongecompliceerde allrounder die een beetje onverhard niet uit de weg ging. Met een 19-inch voorwiel, gietwielen, een klassieke telescoopvoorvork en relatief bescheiden veerwegen had de nieuwe twin de focus wel vooral op het asfalt liggen. Toch even die naam, die nog altijd behoorlijk bedrieglijk is.

De ‘nieuwe’ 650 vertrouwt namelijk op een 798 cc tweecilinder lijnblok in een buizenframe, die met 71 pk minder vermogen levert dan de 85 pk sterke 800, maar wel eerder zijn maximale koppel levert. De latere F700GS, in feite een modelupdate van de F650, heeft de nadruk eveneens vooral op de weg en toercapaciteiten liggen. De krachtiger F800GS, die in 2013 bijval kreeg van een Adventure-versie met een grotere tank, trekt daarentegen vooral globetrotters aan. Met zijn 21-inch voorwiel, upside-down voorvork, spaakwielen, beschaafd rijklaargewicht van net geen 220 kilo en behoorlijke weg- en toerkwaliteiten, viel de avonturier niet alleen in de smaak bij rijders die reikhalzend uitkeken naar een nieuwe Honda Africa Twin, maar ook bij BMW-adepten die de boxer GS te zwaar of te asfaltgericht vonden.

Daarover gesproken: de door Rotax geleverde tweecilinder doet in ieder geval akoestisch nog denken aan de boxer, en wel dankzij de 360 graden ontstekingsintervallen. Zijn nogal brave karakter valt niet bij iedereen in de smaak, maar de paralleltwin overtuigt wel met zijn toerengretige karakter, uitstekende manieren (ook op het onverhard) en beschaafde verbruik van soms wel 1 op 25. Wie de boxermotor gewend is, mist hooguit wat meer vliegwielmassa.

De brede modellenmix heeft de Duitse fabrikant bepaald geen windeieren gelegd, gedurende de gehele tienjarige productieperiode vonden de F GS-modellen gretig aftrek. Zo gretig dat de lijn werd afgelost door een nieuwe F750 en F850GS (plus Adventure), waarbij BMW een vergelijkbare modelpolitiek voert. Met de bij Loncin geproduceerde 270-graden tweecilinder lijnmotor en de conventionele tank mist de huidige GS-middenklasse echter veel van wat zijn voorgangers zo’n bijzonder karakter gaf. Naast de solide techniek nog een reden waarom ze nog altijd zeer populair zijn op de occasionmarkt!

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...