+ Plus

Occasion Aprilia SL750 Shiver

Lam schrikken laat Aprilia’s brutale Shiver je niet direct, maar de 750 cc twin met zijn in vergelijking rijkelijk gevulde stal met 95 paarden bezorgt je wel de kriebels. Die van de goede soort! Zoek in de Dikke Van Dale op de modelnaam Shiver en onder meer de volgende vertalingen vallen je ten deel: bibberen, huiveren, rillen, trillen, beven. Verrassend, want de levendige twin van Aprilia is allesbehalve het motorische equivalent van een duivels monster. Goed, hij laat je wel huiveren, maar dan meer van genot wanneer hij als een speels kind door bochten cirkelt. En daarbij iedere stuurimpuls, zelfs op absurd slecht wegdek, soeverein en direct in daden vertaalt voor de weg. Super! Dat ondanks de combinatie van een relatief brede 6.0 inch velg (vanaf modeljaar 2010 nog 5.5 inch) met 180 millimeter breed rubber. Imposant, want we bevinden ons tenslotte ‘maar’ in het middenklasse segment. Imposant is ook het vermogen: 95 pk uit driekwart liter cilinderinhoud. Daarmee kun je Monsters, die uit Bologna in dit geval, regelrecht en zonder schroom te lijf. Op de testbank bleken er nog zeven paarden op stal te staan, maar ook voor 88 pk hoeft de SL750 zich niet te schamen. Zeker niet in combinatie met werkelijk voorbeeldige draai-eigenschappen, waardoor je het volle vermogen ook daadwerkelijk kunt gebruiken. De Shiver is wat dat betreft een prima maatje voor de sportief ingestelde motorrijder die zich graag over secundaire wegen begeeft. Daarbij heeft hij voor een breed gebruiksgebied de keus uit twee motormappings, Sport en Touring, simpel te selecteren middels een druk op de knop. In de sportstand gaat de bevallige Italiaanse behoorlijk agressief te werk, hangt gretig aan het gas en voelt subjectief gezien een stuk sterker dan in de toerstand. Sterk en giftig zijn trouwens ook de remmen met dikke Ø 320 millimeter schijven, optioneel leverbaar met een ABS dat rijkelijk laat ingrijpt. Op de meer toervriendelijke, van een kleine topkuip voorziene GT-variant, die zich op lange ritten als beduidend meer comfortabel presenteert, is het ABS trouwens standaard. Wat beide broeders delen is de typische Shiver sound, het grommende, duistere stemgeluid zal zowel toer- als sportieve rijders bekoren. Een gebalanceerde, begerenswaardige machine die zijn best doet om de middenklasse te ontstijgen. En daarin is hij met glans geslaagd! ________________________________________ [KASTEN BESICHTIGUNG] AANKOOPTIPS Let op grijze import! In technisch opzicht zijn deze machines volledig identiek aan de reguliere Shivers, komt het echter op garantie aan, dan staan de zaken er echter in ene heel anders voor. Bij de grijze import, vaak door overproductie gunstig geprijsde motoren die direct vanuit Italië in de handel terecht zijn gekomen, zijn namelijk vaak niet de noodzakelijke service-updates uitgevoerd (bijvoorbeeld een nieuwe mapping). Dit kun je uiteraard alsnog laten doen, maar dan moet wel de knip worden getrokken. In het algemeen geldt de Shiver echter niet als probleemkind, echte zwakke punten of grote defecten zijn vooralsnog niet bekend. Daarentegen rijden er ook niet veel exemplaren rond met meer dan 50.000 kilometer op de teller. Kortom, zien banden en andere slijtage onderdelen er nog goed uit en is de prijs goed, dan kun je gerust je slag slaan! ________________________________________ [KASTEN MARKTSITUATION] MARKTSITUATIE Wie in de markt is voor een Shiver kan voor een relatief laag bedrag een motor scoren met weinig kilometers. Het aanbod op de bekende websites is enorm, waarbij kilometerstanden onder de 10.000 eerder regel dan uitzondering zijn. Gezien zijn nog relatief korte levenslijn zul je niet voor een prikkie je slaag slaan, prijzen beginnen namelijk bij zo’n € 5.500,- voor een 2007 model, voor € 8.000,- rij je een (nagenoeg) nieuwe Shiver. Let er bij de aankoop wel of er ABS op de machine zit, aangezien dit een positieve invloed heeft op de toekomstige inruilwaarde. Voor een qua bouwjaar en kilometerstand vergelijkbare GT-uitvoering betaal je in de regel rond de 500 euro meer. ________________________________________ [KASTEN MODELLPFLEGE] MODELGESCHIEDENIS 2007 Marktinvoering van de SL750 Shiver (tyoe ZD4RA), V-twin (750 cc, 95 pk) met elektronisch aangestuurde gaskleppen. Prijs: € 8.999,- 2008 Optioneel leverbaar met ABS. Verder kleine veranderingen aan cockpit en buddy, evenals herziene mapping. Prijs: € 9.490,- 2009 Versnellingsbak geoptimaliseerd, daarnaast nieuw model in de vorm van de GT met topkuip en standaard ABS. Prijs: € 9.790,- (met ABS € 10.490,-) / GT € 10.990,- 2010 Flinke modelupdate: herzien kuipwerk, gemodificeerd remsysteem met onder meer wave-discs, sportieve voetsteunen, 5.5 in plaats van 6.0 inch achterwiel, smallere en lagere buddy, herziene mapping. Kleuren: zwart, zilver en wit. Prijs: € 8.990,- (in Nederland standaard met ABS) / GT € 9.490,- [UNTERSCHRIFT] Soundmachine: de 90° V-twin schittert met een lineaire vermogensontvouwing. ________________________________________ [KASTEN DATA] APRILIA SL750 SHIVER (type ZD4RA, modeljaar 2009) MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, twee bovenliggende tandwiel/ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, stoterstangen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, geregelde katalysator, dynamo 450 W, accu 12V/10 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 92,0 x 56,4 mm Cilinderinhoud 750 cc Compressieverhuding 11,0:1 Max. vermogen 70 kW (95 pk) bij 9.000 tpm Max. koppel 79 Nm bij 7.250 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe met aangeschroefde aluminium gietdelen, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm, direct afgeveerde achterschokbreker met verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 65,2 graden, naloop 109 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte* 830 mm, gewicht volgetankt* 225 kg, tankinhoud/reserve 15,0/2,5 liter. MOTOPLUS METINGEN Topsnelheid (fabrieksopgave) 210 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 4,0 s Doortrekken 60-100 km/uur 4,5s Verbruik (secundair) 1 op 23,3 ________________________________________ [KASTEN DETAILS] DETAILS Opgeruimd en overzichtelijk: het instrumentenpaneel met de grote cijfers geeft in één oogopslag de belangrijkste info weer. Sinds 2008 in het programma en sinds 2009 in Nederland standaard op de Shiver: ABS. Moest je in het eerste jaar flink extra voor in de buidel tasten. Praktisch: het verstellen van de achterschokbreker (veervoorspanning en uitgaande demping) is dankzij de zijdelingse positionering een eitje. Aprilia’s eigen 90° V-twin nestelt zich in een fraai vakwerkframe met aangeschroefde aluminium delen, mooi evenwichtig geheel. Markant en scherp gekant: met exclusieve design elementen als de scherpe einddempers ontstijgt de Shiver het middenklasse. ________________________________________ [UNTERSCHRIFT SEITE 69 UNTEN] De meer toeristische GT duikt met een tophalf de weg op. ________________________________________ [KASTEN TEST IN MOTORRAD] Testen in MotoPlus 11/2007 (Eerste Test), 23/2007 (Vergelijkingstest), 10/2008 (Vergelijkingstest), 18/2008 (Vergelijkingstest), 12/2009 (Vergelijkingstest), 14/2009 (Eerste Test Shiver GT), 9/2010 (Eerste Test), 19/2010 (Vergelijkingstest) ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 8.000,- Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotPlus drie

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.