+ Plus

Motorliften

Alle verdere verschillen daargelaten hebben vrijwel alle customs, choppers, allroads en supersports één grote overeenkomst: het gebrek aan een middenbok. Irritant bij het smeren van de ketting en ronduit een gemis wanneer er een bandje verwisseld moet worden. Een motorlift, zoals die in vele soorten en maten te koop zijn, kan in dat geval uitkomst bieden.Nog nooit werd hij in het voetlicht geplaatst, sterker nog, hij werd altijd in een donker hoekje weggestopt. Omgeven door hete carters en nog hetere uitlaatbochten, sleet hij vaak onder een dikke laag stof, vuil en kettingspray zijn dagen. Bovendien was hij in snelle bochtencombinaties meestal de eerste die het moest ontgelden. Een ondergewaardeerd leven waarbij een trap van de motorlaars de enige vorm van liefde was die hij soms mocht ontvangen, hetgeen echter altijd gevolgd werd door een bijna ondraaglijke last van vele kilo’s die op z’n schouders rustten…Zo bezien is het niet helemaal verwonderlijk dat de middenbok – iets waarmee eigenlijk iedere motorfiets standaard uitgerust zou moeten zijn – zich langzaam maar zeker terugtrekt uit motorland. Wie zou er in godsnaam met hem willen ruilen?Waarom de middenbok tot het uitstervende ras behoort? Allereerst is dat natuurlijk een centenkwestie: een extra standaard kost immers ook extra geld. Daarnaast wordt bij supersports in eerste instantie naar het gewicht gekeken en dan is de middenbok onnodige extra ballast. Bovendien is het ook helemaal nog niet zo makkelijk om een plaatsje te vinden tussen kuipdelen, collector, schokbreker en jiffy. Wat overigens niet wil zeggen dat het onmogelijk is; als de wil er maar is, kan er ook op sportievere machines best een middenbok. Kijken we naar choppers dan is het gebrek aan grondspeling in de bochten dikwijls de oorzaak van het achterwege laten van de middenbok. En bij offroaders ontbreekt het in het open veld vaak aan vlakke en vaste ondergrond, zodat het nut van een middenbok minder is.En op zich is er met het gemis best goed te leven, tot er een bandenwissel of smeerbeurt van de ketting voor de deur staan dat is. Of als je de motor eens goed wilt schoonmaken. Of netjes bepakken voor een verre reis. Dat zijn van die momenten dat je de middenbok enorm mist. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende hulpmiddelen op de markt, zodat je de motor toch goed en stevig rechtop kunt zetten. Op de volgende pagina’s tref je een overzicht aan van de mogelijkheden.________________________________________ [KASTEN ENDURO-HUBSTÄNDER]UNIVERSELE HEFBOKNet zoals voor nagenoeg alle op deze pagina’s vermelde paddockstands en liften geldt ook hier dat het afgebeelde model als voorbeeld van een genre moet worden beschouwd. Er zijn talloze merken die een ruim scala aan bokken en heftafels aanbieden (met name uit China wordt de markt momenteel overspoelt) en wat speuren op internet kan je verder helpen.De universele hefbok is met name geschikt voor cross- en offroadmotoren, omdat hier deze doorgaans twee framebuizen of een platte carterbeschermplaat onder het blok langslopen. En daarmee wordt een perfect draagvlak gecreërd. De bediening ervan is simpel en kan door één persoon worden gedaan. Kwestie van de bok onder de motor schuiven, hevel naar beneden drukken en het hele zaakje staat stevig als een rots. Door een andere kleine hevel of door met de punt van je voet de hefboom omhoog te duwen, zakt de lift weer.PLUSEenvoudige bediening; makkelijk liften door heveloverbrenging; zowel voor- als achterwiel zijn van de vloer te tillen; compact en licht; kan ook als zitje tijdens het sleutelen dienen.MINAlleen bruikbaar bij motoren met een grote bodemvrijheid; olie verversen afhankelijk van de aftapplug moeilijk tot onmogelijk; hoog zwaartepunt. Niet superstabiel.CONCLUSIEEen praktische en relatief goedkope oplossing voor wat lichtere motorfietsen. Voor niet-offroadmotoren echter nagenoeg altijd onbruikbaar door het gebrek aan bodemvrijheid of vlak frame of carter.[UNTERSCHRIFT]Universele bok van Bikelift, model 65-933050: € 119,00________________________________________[KASTEN FRONT-STÄNDER]FRONTLIFTVoor alleen het optillen van de voorkant om het voorwiel eruit te halen kun je ook een standaard paddockstand met speciale vorkadapters gebruiken. Deze valt dan met twee nokken onderin de vorkpoten.De afgebeelde frontlift die de voorzijde aan het balhoofd omhoog tilt biedt echter meer vrijheid. Allereerst kun je het stuur nog steeds draaien, wat bijvoorbeeld bij het monteren van kuipdelen een groot voordeel is. Daarnaast kun je ook zonder problemen aan de vork werken en bijvoorbeeld de vorkpoten demonteren. Nadelen zijn dat de opgebokte motor niet meer verplaatst kan worden en dat er behoorlijk veel ruimte nodig is. Sommige systemen werken met een hevel, andere met een schroefspindel voor het omhoog tillen van de voorpartij.PLUSStabiel; vrije beweging van het stuur; veel onderhoudswerk, zoals het uitbouwen van de vorkpoten, mogelijk; variabele hoogteverstelling.MINBij motoren met volle kuip bevestiging aan balhoofd erg complex of zelfs onmogelijk; alleen in combinatie met een middenbok of paddockstand te gebruiken.CONCLUSIEVoor de professionele sleutelaar of fanatieke doe-het-zelver behoort deze frontlift tot de basisuitrusting. Je moet dan wel over een flinke hoeveelheid ruimte beschikken.[UNTERSCHRIFT]Degelijke frontlifts als deze zijn er in diverse uitvoering al vanaf een kleine 150 euro.________________________________________[KASTEN KURBEL-STÄNDER]TRAPLOZE SCHROEFBOKEen helpende hand is niet altijd in de buurt. En je zult echt niet de eerste zijn wiens éénarmige motorballet eindigt in een tergend langzaam omvallen van de motor bij gebrek aan balans. Deze aan weerszijden traploos instelbare paddockstand biedt echter uitkomst. Het ontwerp eenvoudig maar doordacht, de motor op de jiffy zetten, vervolgens de armen op hoogte van de hefbussen zetten en draaien maar, waarna de motor zich zal verheffen. En als je dat draaien van de schroefspindels ook nog met een accuboormachine doet, kost het weinig moeite.PLUSEenvoudige bediening; weinig kracht nodig; makkelijk aan de brengen; stabiel; dankzij vier swingwieltjes ook als rangeerhulp inzetbaar.MINHet middels een ratel laten stijgen en zakken van de beide hefarmen is tijdrovend, met een accuboor is het evenwel een koud kunstje; prijstechnisch best een dure oplossing.CONCLUSIEPraktische oplossing, maar ook eentje die best omslachtig is. Voor de doe-het-zelver echter een nuttig werktuig dat ook als rangeerhulp gebruikt kan worden.[UNTERSCHRIFT]Deze Polo R-Max is online te bestellen voor € 169,00 (exclusief porto).________________________________________[KASTEN CHOPPER-STÄNDER]CHOPPERLIFTOkay, bij een chopper zul je een lift wellicht wat minder vaak nodig hebben voor het sleutelen of het wisselen van een achterband, maar toch kan een chopperlift erg handig zijn. Al was het alleen maar om de gepolijste spaakvelgen af en toe een flinke poetsbeurt geven. Net als bij offroads kunnen bij veel choppers de twee onderliggende framebuizen als draagvlak dienen, maar door het hoge gewicht en de kleine bodemspeling ziet de bok er alleen wel wat anders uit.PLUSZeer compact; laag gewicht; gunstige prijs; variabele lifthoogte.MINStabiliteit afhankelijk van afstand tussen de framebuizen; veel kracht nodig; benodigde kracht stijgt evenredig met lifthoogte.CONCLUSIEPrijsgunstige accessoire voor de fanatieke poetser. Door geringe lifthoogte minder geschikt voor de echte sleutelaar.[UNTERSCHRIFT]Telefix chopper lift: € 67,50________________________________________[KASTEN HILFS-FAHRWERK]MOTORLIFTHet gros van de paddockstands zijn prima geschikt voor het smeren van de ketting of het uitbouwen van het achterwiel, wil je echter ook voorwiel en/of vorkpoten demonteren dan heb je een probleem. Met name coureurs zijn veelvuldig zowel aan voor- als achterzijde aan het werk en dan is een lift die je aan de as van de swingarm kunt bevestigen een welkome hulp. Omdat de as altijd in de buurt van het zwaartepunt zit, kun je zonder grote inspanning ook het voorwiel van de grond tillen. Helemaal handig is de motorlift met zwenkwieltjes waardoor de motor ook nog mobiel blijft.PLUSBeide wielen kunnen van de grond worden getild; demontage van de achterschokbreker mogelijk; zeer stabiel; wegglijden of omkiepen van de motor bijna niet mogelijk.MINRelatief veel ruimte nodig; omslachtige montage van de lift aan de motor; vooral met zwenkwieltjes behoorlijk aan de prijs.CONCLUSIEInteressant voor iedereen die veel aan het rijwielgedeelte sleutelen. Met optionele zwenkwieltjes niet alleen als lift, maar ook als rangeerhulp te gebruiken.[UNTERSCHRIFT]Motorlift van Becker Technik: motorlift € 119,00 / zwenkwielenset € 79,00 (exclusief verzendkosten)________________________________________[KASTEN DECKEN HAKEN]PLAFONDANKER MET SPANBANDENEen goedkope oplossing voor eigenlijk iedere motorfiets. Enige voorwaarde is wel dat het anker kan worden bevestigd aan een stevig plafond (dikke betonvloer of stoere ijzeren H-balk) en de spanbanden een minimale belasting van 150 kilo aankunnen. Liever nog 300 wanneer je de motorfiets compleet van de grond wilt kunnen tillen.PLUSAfhankelijk van de plaats van de spanhaken laat de complete motor zich demonteren; geen storende jiffy of bok in de weg; hoogte helemaal variabel.MINBij het heffen en laten zakken altijd hulp nodig; zonder verdere fixatie een nogal schommelige bedoening; heffen en laten zakken uitermate tijdrovend.CONCLUSIEErg goedkope oplossing voor met name werkzaamheden aan het rijwielgedeelte. Hulp is een vereiste, net zoals robuuste en stabiele zoldering.[UNTERSCHRIFT]Plafondanker en spanbanden vind je in nagenoeg iedere bouwmarkt al vanaf vijf euro.________________________________________[KASTEN EINBEIN-STÜTZE]ENKELZIJDIGE STEUNAl sleutel je nooit aan je motorfiets of heb je domweg geen werkruimte, de ketting zal eens in de zoveel tijd toch gesmeerd moeten worden. Nu kun je een kameraad vragen om de motor over de jiffy te hevelen zodat het achterwiel loskomt, het wordt echter wat lastiger wanneer je alleen bent. Deze enkelzijdige steun, in feite niets meer dan een lange schroefdraad met metalen adapters aan de uiteinden, blijkt in dergelijke gevallen een handig vriendje. De bediening is simpel: motor op de jiffy, voorrem vastzetten met een stevig elastiek, de steun onder de rechterkant van de swingarm plaatsen en net zolang draaien tot het achterwiel los van de grond komt. Echt stabiel is het geheel natuurlijk niet, maar voor het smeren van de ketting goed genoeg.PLUSKlein; licht; gebruiksvriendelijk; simpele oplossing om alleen het achterwiel van de grond te krijgen.MINIs eigenlijk de naam motorlift niet waardig; allesbehalve stabiel; gevaar voor wegglijden bijzonder groot.CONCLUSIEUitermate compact en goedkoop hulpmiddel bij het smeren van de ketting. Niets minder, maar ook zeker niets meer.[UNTERSCHRIFT]Liftstick van Motozoom: € 39,95 (exclusief verzendkosten)________________________________________[KASTEN CHOPPER-HUBTISCH]CUSTOM-HEFTAFELGrote jongens rijden nog grotere motoren en hebben daarom ook groot gereedschap nodig. Wie zich deze filosofie aanmeet en een custom rijdt met meer dan 1500 cc cilinderinhoud, heeft een robuuste heftafel nodig om zijn paradepaardje de lucht in te krijgen. Dit hydraulisch bediende en meer dan dertig kilo zware hulpmiddel kun je natuurlijk ook bij wat lichtere machines gebruiken, al ziet de tafel er dan wel wat over geproportioneerd uit. De lifthoogte is variabel tot maximaal veertig centimeter, waarbij het maximale gewicht een kleine 400 kilo bedraagt. Een trekstang voor het rangeren wordt standaard meegeleverd. Dit exemplaar van Motozoom kost € 109,95 (exclusief verzendkosten) en dat is relatief gezien best goedkoop. Nagenoeg vergelijkbare uitvoeringen worden door verschillende fabrikanten aangeboden.PLUSStabiel; erg robuust; weinig bedieningskracht nodig; grote lifthoogte vergemakkelijkt het sleutelen; makkelijk de- en monteren van de wielen; zelfs met motor erop nog mobiel.MINGroot; zwaar; lomp; alleen bruikbaar bij motoren met vlakke parallelle framebuizen met groot draagvlak; olie verversen afhankelijk van de plaats van de aftapplug moeilijk tot onmogelijk.CONCLUSIEDegelijke, robuuste en stabiele heftafel met een grote variabele hefhoogte. Een perfecte oplossing voor diegenen die liever zittend dan liggend hun velgen weer op hoogglans willen poetsen.[UNTERSCHRIFT]Hydraulische heftafel van Motozoom: € 109,95 (exclusief verzendkosten)________________________________________[KASTEN BIERKISTE UND CO.]BIERKRAT EN CO.Markeert de custom heftafel zo’n beetje de bovengrens wat motorliften voor de amateur sleutelaar betreft, de hier getoonde oplossingen bevinden zich aan het andere eind van dit spectrum. Bierkrat, houten kist, metalen jerrycan, alles met een vlak oppervlak dat een beetje gewicht kan dragen voldoet in deze. Dat stabiele en vlakke oppervlak is ook een vereiste voor de op te bokken motor, waarmee de vol gekuipte machines bij voorbaat al moeten afhaken. Afhankelijk van de hoogte van de krat of kist en de bodemvrijheid van de motorfiets kan het opbokken een behoorlijk inspannende klus zijn, want dit is echt handwerk: tillen dus!. Een methode die daarom eigenlijk alleen geschikt is voor de wat lichtere cross- en offroad machines. Dan nog kan een extra hand geen kwaad.PLUSMet name de bierkrat is in nagenoeg ieder huishouden altijd voorhanden; extreem lage prijs; in vele smaken en hoogten verkrijgbaar; inruilen geen probleem.MINAfhankelijk van de inhoud van de krat kan de transformatie tot motorlift gepaard gaan met concentratieverlies, evenwichtsstoornissen, spraakgebrek en lichte hoofdpijn de volgende dag. Ook wel kater genoemd… CONCLUSIEAls de nood aan de man is bieden kratten, houtklossen of jerrycans uitkomst, al was het alleen al vanwege de prijs. Serieuze hulpmiddelen zien er echter anders uit en laten zich heel wat eenvoudiger bedienen.[UNTERSCHRIFT]Bierkrat uit de supermarkt: afhankelijk van de inhoud v.a. € 10,00 (exclusief statiegeld)________________________________________[EXTRA KASTEN PADDOCKSTAND]PADDOCKSTANDNog altijd de meest gangbare oplossing voor het gros van de motorfietsen. De meeste sport- en sporttoerfietsen zijn standaard uitgerust met schroefdraad in de swingarm voor de hefbouten of bussen, zo niet dan zijn er speciale L-vormige adapters verkrijgbaar die onder nagenoeg iedere swingarm passen. Even de hefarmen tegen de bussen of onder de swingarm plaatsen, hevel naar de grond duwen en het achterwiel is vrij van de grond. Let op: het is zeker in het begin handig om er iemand bij te hebben die de motor rechtop houdt tijdens het opbokken, maar met een beetje oefening is het ook wel alleen te doen. Daarvoor zet je eerst de voorrem vast en vervolgens plaats je een houten blokje onder de jiffy waardoor de motor al bijna rechtop komt te staan. Dan is het enkel nog een kwestie van de paddockstand zorgvuldig aan de achterzijde plaatsen en overhalen en je kunt aan het sleutelen. Sommige merken bieden tegenwoordig klik-adapters die vanzelf vastklikken om de hefbouten. Bij holle voor- of achterassen kan ook een dunne stang door de as handig zijn voor het opbokken.PLUSGoedkoop; licht; eenvoudige bediening; relatief stabiel; met vorkadapters ook voor te gebruiken; geschikt voor breed spectrum motoren.MINHoge bedieningskracht; door één persoon opbokken vergt enige oefening; neemt relatief veel ruimte in beslag; niet geschikt als rangeerhulp.CONCLUSIEEen stabiele, goedkope en voor nagenoeg iedere motorfiets voorhanden zijnde oplossing. Het alleen opbokken van de motor is evenwel omslachtig en vergt wat oefening.[UNTERSCHRIFT]Verkrijgbaar in ontelbare uitvoeringen voor bijna iedere motor voor een prijs vanaf € 40,00.________________________________________[EXTRA KASTEN SCHAARBOK]SCHAARBOKDe schaarbok is in de basis gelijk aan de een universele hefbok, met als grote verschil dat de hefhoogte vele malen groter is. Een hydraulische cilinder bedient het schaarmechanisme waardoor er een traploze hefthoogte variërend tussen de 40 en 100 centimeter ontstaat. Hoog genoeg om ontspannen met rechte rug aan de motor te kunnen knutselen. De schaarbok wordt voornamelijk in de offroad-wereld gebruikt, omdat ook hier de motorfiets over een stabiel hefoppervlak, relatief laag gewicht en grote bodemvrijheid moet beschikken. Bovendien geldt dat hoe hoger de motorfiets gelift wordt, hoe instabieler het geheel wordt. Een harde vlakke vloer is dus wel een vereiste. De goedkopere versies zijn gebaseerd op een simpel potkrikje, de duurdere hebben een mooie hydraulische unit. In beide gevallen geldt: let op het draagvermogen: door de schaarconstructie is er vooral onderin erg veel kracht nodig om de motor van de vloer te tillen en kan 150 kilo motorfiets al teveel zijn. De betere uitvoeringen hebben ook twee trekveren voor aan de voetsteun, die de motor stabiel op de lift vastzetten.PLUSEenvoudige bediening; in lage stand stabiel; beide wielen in de lucht; ruime variabele hefhoogte; compacte afmeting; kan ook als zitje dienen.MINIn hoge stand vrij instabiel; alleen bruikbaar bij lichtere motoren met een ruime bodemvrijheid; olie verversen afhankelijk van de aftapplug moeilijk tot onmogelijk; zwaar.CONCLUSIEDankzij de ruime variabele hefhoogte een bijzonder praktische oplossing, maar helaas lang niet voor iedere motorfiets geschikt.[UNTERSCHRIFT]Vanaf iets boven de 100 euro voor een eenvoudig exemplaar tot meer dan 300 voor een fraaie aluminium versie.________________________________________[EXTRA KASTEN HEFTAFEL]HEFTAFELGeen goedkope oplossing, maar wel een bijzonder veilige en praktische: de heftafel. Door het grote hefvermogen en het ruime werkoppervlak is de heftafel geschikt voor nagenoeg iedere motor. Een wegklapbaar gedeelte zorgt ervoor dat het achterwiel vrij kan bewegen en de elektronisch/hydraulisch bediende variabele hefhoogte van 1.200 mm zorgt ervoor dat je altijd ontspannen aan de motorfiets kunt sleutelen.PLUSStabiel; geschikt voor nagenoeg iedere motorfiets; ruime variabele hefhoogte; erg gebruikvriendelijk en makkelijk alleen te bedienen; in combinatie met bijvoorbeeld paddockstand te gebruiken.MINZwaar; relatief veel ruimte nodig; niet mobiel; maar één wiel tegelijk vrij van de tafel; prijs. CONCLUSIEUitermate gebruiksvriendelijke oplossing voor bijna iedere motorfiets, die ook in combinatie met andere motorliften (bijv. paddockstand) gebruikt kan worden. Daarom eigenlijk geschikt voor bijna alle voorkomende werkzaamheden.[UNTERSCHRIFT]De Autec-VLT ASM-0703H is met 1.541 euro niet goedkoop, wel praktisch.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-