+ Plus

MotoGP crashstatistieken

Ieder jaar presenteert MotoGP-organisator Dorna weer een lijvig overzicht met statistieken van de valpartijen tijdens het afgelopen GP-seizoen. Liefst 976 keer smakten de coureurs in de drie GP-klassen tegen het asfalt, waarvan Moto3-coureur Karel Hanika het vaakst. De Tsjech lag er in 2015 maar liefst 24 keer naast. Maar uit de cijfers valt nog veel meer af te leiden. In welke bocht werd er bijvoorbeeld het meest gecrasht? En tijdens de trainingen of in de race? We lopen er eens doorheen.

Bijna duizend crashes in één seizoen, er zullen ongetwijfeld wat boekhouders van GP-teams zijn geweest, die zich flink in de haren hebben gegrepen met zoveel verwoest carbon kuipwerk en andere kostbare onderdelen. Een schuivertje met een kostbare GP-machine kan immers zomaar aardig in de papieren lopen. Daar kunnen ze binnen het Red Bull KTM Team in ieder geval over mee praten met de 24 crashes van Karel Hanika, die zijn plekje binnen het team komend jaar is kwijtgeraakt aan Bo Bendsneyder. Toch was 2015 niet het jaar met de meeste crashes, dat was 2014 met maar liefst 981 valpartijen.
Het aantal crashes is in ieder geval flink hoger dan een aantal jaar terug, in ieder geval in de MotoGP-klasse, zoals je ook in de bijbehorende grafiek op deze pagina’s kunt zien. Oorzaken? Meer close racing, veiligere circuits misschien en ongetwijfeld ook de invloed van de vele elektronische systemen op een GP-racer. Tractiecontrole, elektronische motorrem; ze kunnen een rijder behulpzaam zijn, maar met haperende elektronica lig je er ook zomaar naast. Ondanks het hoge aantal crashes ligt het aantal serieuze verwondingen juist opvallend laag. Blauwe plekken en kneuzingen heb je natuurlijk al snel, maar daar bleef het voor de meeste coureurs dan ook bij. Grootste pechvogels afgelopen seizoen waren MotoGP-coureur Alex de Angelis, die tijdens een crash op Motegi hoofdletsel, vijf gebroken ruggenwervels en drie gebroken ribben opliep, en Moto2-coureur Dominique Aegerter, die bij een val op Aragon vier ruggenwervels, diverse ribben en zijn rechter pols brak en gekneusde longen opliep.
Het komende seizoen belooft wat het aantal valpartijen betreft ook interessant te worden met de nieuwe en uniforme Magneti Marelli elektronica en de eveneens nieuwe Michelin banden. Tijdens de eerste test op Valencia, afgelopen november, was het aantal crashes in ieder geval bijzonder hoog.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...