+ Plus

Motards van Alpe d’Huzes

Een dikke 4.600 deelnemers, 10.498 beklimmingen en een opbrengst van bijna 12 miljoen. Alpe d’HuZes kan terugkijken op een zeer geslaagd 2019-evenement. Dat alles zou onmogelijk zijn geweest zonder het team vrijwillige motorrijders, die dankzij hun flexibele mobiliteit de spil zijn in het kanaliseren van alle verkeersstromen op de berg der bergen!

‘Opgeven is geen optie’; onder dit motto vindt al sinds 2006 Alpe ‘dHuZes plaats. Een ‘peer-to-peer fondsenwervende evenement’ waarbij de deelnemers proberen de illustere Alpe d’Huez te beklimmen. Meerdere keren in de meeste gevallen, waarbij velen zich zes beklimmingen op één en dezelfde dag (daar dankt het evenement zijn naam ook aan) ten doel hebben gesteld. De meesten met de fiets, maar er zijn er ook die de helse klim te voet doen. Ruim 4.600 deelnemers gingen dit jaar dus de uitdaging aan, dat betekent nogal wat heen en weer geren en gefiets op de berg. En dat is nog zonder de 1.350 vaste en tijdelijke vrijwilligers, waarvan een deel ook de berg op en neer moet. Zonder een goede geleiding van de verkeersstromen en begeleiding van deelnemers, toeschouwers, vrijwilligers en lokale bevolking (de Alpe d’Huez is open voor Frans verkeer tijdens het evenement) leidt dat ongetwijfeld tot gevaarlijke en zeker chaotische taferelen. Al sinds de tweede editie doet Alpe d’HuZes daarom een beroep op motorrijders. Of motards zoals ze hier worden genoemd. Het takenpakket daarvan is uiteraard vooral gericht op de flexibiliteit van de tweewieler. Zo moeten de motards onder meer goederen en personen (medici, mensen van de organisatie, media etc.) vervoeren en het verkeer begeleiden. Primaire taak is echter het waarborgen van de veiligheid op de berg, bijvoorbeeld assisteren wanneer een deelnemer is gevallen, maar ook zorgen dat de weg vrij van obstakels is.

Verantwoordelijke taken, waar dit jaar in totaal 102 motards hun steentje aan hebben bijgedragen. Die hebben samen op de koersdag (donderdag) alleen al in totaal 30.000 kilometer afgelegd. Dat klinkt de gemiddelde motorrijder natuurlijk als muziek in de oren, een beetje een alpenpasje op en neer rijden, dat wil iedereen wel. Toch is motard zijn niet voor iedereen weggelegd. “Het is niet zo dat wanneer je jezelf opgeeft, je zomaar kunt inhaken op de dag van het evenement”, legt Eric Wilderbeek uit. Samen met Costa Thuring en Mariecke Nooy vervult hij de rol van teamleider bij de motards, begeleidt kortom zowel ervaren als nieuwe vrijwilligers binnen het team. “Er wordt best het één en ander van je verwacht. Te beginnen met het feit dat je alles, dus ook reis- en verblijf in Frankrijk, zelf bekostigd. Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar dat is het zeker niet voor iedereen. En vergis je niet, het is een beste investering die je doet, waar je enkel een ervaring voor terugkrijgt. Een onvergetelijke ervaring weliswaar, maar toch.”
Degenen die die financiële horde geen probleem vinden, moeten vervolgens voorafgaand aan het evenement een drietal (gratis) opleidingsdagen volgen. Allereerst BHV en EHBO-training, vervolgens een rijvaardigheidstraining op defensieterrein OTCrij in Oirschot en als laatste een speciale training in combinatie met het Team Personenvervoer van de Alpe ‘d HuZes. “Nieuwe motards moeten alle drie de opleidingen doen, de EHBO- en rijvaardigheidstraining doet elke motard. Al ga je voor de tiende keer mee, dan nog wordt er van je verwacht dat je er bent met de opleidingsdagen”, aldus Wilderbeek. “Hoe ervaren je ook bent, je leert altijd wel weer wat nieuws. Bij nieuwe motards geeft de rijvaardigheidstraining ons bovendien de mogelijkheid om de rijcapaciteiten te beoordelen. De veiligheid op de berg staat voorop, dus er wordt wel verwacht dat je een behoorlijke motorbeheersing hebt. En ja, het komt wel eens voor dat mensen hun rijkwaliteiten lichtelijk overschatten, dan moeten we ze helaas teleurstellen. Al gebeurt dat gelukkig niet heel veel.”

Voor je jezelf officieel motard mag noemen, zul je dus wat tijd en moeite moeten investeren. Nou klinkt ‘investeren’ wellicht wel wat zwaar, voorop staat dat de opleidingsdagen niet alleen leerzaam zijn, maar vooral ook leuk. Bovendien krijg je er ook wat voor terug. Een gezellige familie van 102 man om precies te zijn, die dit jaar in de week van 1 tot 8 juni neerstreek rond Alpe d’Huez. De één al op zaterdag of zondag, de ander wat later in de week.
Op de officiële koersdag echter, traditiegetrouw de donderdag in de koersweek, was iedereen uiteraard present.
Een dag die zoals altijd vroeg begint. Voor de meeste motards gaat de wekker rond een uurtje of twee in de nacht, vaak nog iets vroeger. Voor de officiële start om 04.30 uur in het dorpje Le Bourg d’Oisans aan de voet van de Alpe d’Huez, moeten veel deelnemers eerst vanuit Alpe d’Hueszelf omlaag worden geloodst. Zeker in de ochtend is het alle hens aan dek voor het motards team. Rond de berg hangt een dikke mist, waar niet door alle deelnemers even goed rekening mee wordt gehouden. Maar ook wanneer na 11.00 uur de zon doorbreekt, kan er niet bepaald op de lauweren worden gerust. Al pakt iedereen wel af en toe even een momentje, vaak bij de Home of the Motards. Deze mobiele werkplaats wordt gerund door Mark en Kirsten Verbakel van Huybers Motoren uit Schijndel, waarbij Mark zich vooral op de motoren richt, terwijl Kirsten de motards onder haar hoede heeft. Waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt…
En voor je het weet is de dag om. Om strak acht uur in de avond rijden de 102 motards ter afsluiting achter de bezemwagen aan over de finish in Alpe d’Huez. Een onvergetelijke editie voorbij, een onvergetelijke ervaring rijker!

In 2020 vindt Alpe d’HuZes koersdag plaats op donderdag 4 juni. Inschrijven als deelnemer of vrijwilliger kan via www.opgevenisgeenoptie.nl.

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...