Mijn Trots – Sanne Janssens

« Terug naar Mijn Trots

Dik 90.000 kilometer staat er op de klok van Sanne Janssens Honda CBR600F uit 1995. Meer dan de helft daarvan reed ze in vijf jaar tijd zelf bij elkaar. Omdat ze ook nagenoeg al het onderhoud zelf doet, is Sanne behoorlijk vergroeid geraakt met haar Honda, die ze er dan ook het liefst bij zou houden als ze ooit een andere motor zou kopen. “Er zijn meerdere CBR600F’s, maar er is er geen enkele zoals die van mij!”

In 2012 heb ik versneld mijn rijbewijs gehaald, naar aanleiding van de nieuwe rijbewijsregeling die er toen kwam. Tijdens een stage in Maleisië had ik leren schakelen op een brommertje en eenmaal weer thuis ben ik meteen gaan lessen. Binnen een maand of twee, drie had ik mijn rijbewijs. Met mijn vader was ik daarvoor al naar een Yamaha XJ600 Diversion wezen kijken. Ik vond er niets aan, maar kon er niet op rijden, omdat ik toen mijn rijbewijs nog niet had. Mijn vader heeft er een proefrit op gemaakt en vond het een prima ding voor mij. Hij rijdt al 25 jaar, dus daar moet je dan maar op vertrouwen. Maar die Yamaha had mijn hart niet. Het heeft vervolgens nog een half jaar geduurd voor ik zeker wist dat ik hem eigenlijk niet wilde.
Maar het liep toen inmiddels tegen de zomer, het was heerlijk weer en ik wilde, met het rijbewijs inmiddels op zak, gewoon lekker rijden. Uiteindelijk zijn we wezen kijken naar de motor van een collega van mijn vader, die deed hem weg in verband met een zwangerschap. Dat bleek deze Honda te zijn. Daar had ik direct iets bij van: dat wordt hem! Maar hij liep niet goed, hij had een jaar stilgestaan en de carburateurs moesten worden schoongemaakt.
We hebben hem meegenomen, netjes gemaakt en twee weken later reed ik voor het eerst op mijn eigen motor. En ik ben er vijf jaar later nog steeds heel blij mee. Toen ik hem kocht stond er 44.000 kilometer op de klok en nu staat ‘ie precies op 90.032 kilometer. Ik rijd er dagelijks mee en al die keren heeft hij me slechts één keer laten staan. Ik rijd veel woon/werk-kilometers, dus van A naar B, maar als het mooi weer is, doe ik dat lekker via C en D. Na het werk maak ik vaak ook nog even een ritje over dijkweggetjes in de buurt van Nijmegen, waar ik woon. Ik ben ook al een keer met de Honda naar de Bordeaux gereden, waar ik een vriend van me ontmoette die daar al was. We hebben lekker samen door de regio gereden, hij op een oude K75. Geweldig. En ik zou nog wel eens met deze naar Zuid-Spanje willen rijden, naar Granada. Verder heb ik nog een tripje naar motorherberg Baton Rouge bij Spa op de agenda staan, de eigenaren zijn kennissen van mijn oom en tante, en een tocht naar de Eiffel met mijn vriendengroepje. Dat is een beetje een uit de hand gelopen groepje geworden. We hebben inmiddels ons eigen honk, waar we een beetje kunnen klooien en gezellig samenzijn.
Voor zover ik kan doe ik al het onderhoud aan de CBR zelf, dat vind ik ontzettend leuk. Dat heb ik mezelf aangeleerd met behulp van een werkplaatshandboek en filmpjes op Youtube. Ik ben begonnen met olie verversen en dat heb ik vervolgens uitgebreid met het vervangen van de bougies en het luchtfilter. Het stellen van de kleppen laat ik wel doen, dat is me een te secuur klusje. Bij dingen die ik niet kan of niet eerder heb gedaan, laat ik kennissen of collega’s meekijken. Ik werk bij een bedrijf waar industriële dieselmotoren worden gedemonteerd en verkocht. Drie van mijn collega’s rijden ook motor en helpen me waar nodig met het onderhoud.
Ik ken mijn CBR600F dus van binnen en buiten en ben er heel trots op. Er zijn meerdere CBR600F’s, maar er is er geen enkele zoals die van mij. Als ik hem ergens neerzet en wegloop, moet ik altijd glimlachen, want het is wel mijn motor. Ik word ook helemaal kriegel als iemand er aan gaat zitten.
Hij is van mij! Afgezien van mijn vader mag er ook niemand op rijden. Nou vooruit, mijn buurman als ‘ie lief is. Misschien moet ik hem er maar gewoon bij houden als ik ooit wat anders koop.”

Vlak na dit interview raakte Sanne buiten haar schuld betrokken bij een verkeersongeval, waarbij ze zelf gelukkig met de schrik vrij kwam. Haar CBR600F werd na het ongeluk helaas total loss verklaard. Inmiddels is ze de trotse eigenaresse van een Honda CBR900RR Fireblade.