Mijn Trots Sander Gijsbertsen en zijn Honda VFR400R

« Terug naar Mijn Trots

Een oude motor opknappen om geld te verdienen voor een andere. Sander Gijsbertsen deed het met een Yamaha XS1100. Maar toen er een koper kwam, deed het afscheid onverwacht toch pijn. “Je bouwt wel een band op met zo’n ding. Ik wilde er ook heel graag nog een laatste afscheidsrondje op rijden.” De XS verdween uit zijn leven, maar inmiddels heeft de 24-jarige Gijsbertsen een andere liefde: een Honda VFR400R. “Een kleine geweldenaar.”“Ook deze Honda staat te koop. Helaas, maar ik heb er geen ruimte meer voor. Maar als ik straks meer ruimte heb, koop ik er zo weer een terug. Het is een kleine geweldenaar. Slechts 400 cc en toch 60 pk vermogen. En zo’n ding draait zo gruwelijk veel toeren, tegen de 14.500 aan. En dan die prachtige V4-sound. Dat is ook de reden dat ik deze motor wilde hebben. Al vanaf het moment dat ik brommer reed, wist ik al dat ik een motor wilde hebben die tegen me praat. Geen stofzuiger. Daar rijd ik geen motor voor. Ik heb hem vorige winter gekocht, voor weinig geld. Er mankeerde wel het een en ander aan hoor. Hij was begrensd en liep daardoor als een oud wijf. Dat was trouwens heel smerig gedaan. De vacuümmembranen van de carburateurs waren ingeknipt, waardoor er dus geen vacuüm meer was en het ding voor geen meter meer lekker wilde lopen. Ik heb er gelukkig andere carburateurs voor kunnen vinden. Die zijn inmiddels aardig zeldzaam geworden. Het blok moest er sowieso onderuit, want de carterplug was veel te strak aangedraaid, waardoor de schroefdraad open was gaan staan. Dat hebben ze provisorisch proberen af te kitten, maar dat was het niet. Ik heb uiteindelijk de carterpan overgezet van een vastgelopen blok dat ik er bij de koop als reserveblok bij had gekregen. Hij had ook wat schade van een valpartij. Dat heb ik in die wintermaanden ook allemaal opgeknapt. Er zit nu alleen nog een heel klein deukje in de tank, maar dat vind ik te verwaarlozen. Nu moet er alleen nog een andere voorband op. Deze is iets te hoog en dat stuurt niet helemaal lekker. En sturen doet zo’n ding wel. Van horen zeggen weet ik dat je een supersport 600 op de dijken bij moet kunnen houden. Dat is mij nog niet gelukt, maar dat is ook een stukje ervaring dat nog ontbreekt. Ik heb pas anderhalf jaar mijn rijbewijs, dus dat komt nog wel. Maar het zegt gewoon heel veel over de capaciteiten van deze motor. Dat heb ik ook gemerkt toen ik een tijdje terug met mijn zwager in Duitsland ben wezen rijden. Hij heeft een Yamaha R1. Op de rechte stukken vloog ‘ie bij me weg, maar in de haarspeldbochten kon ik er goed bij blijven. Moet ik hem wel een dikke 10.000 toeren laten draaien hoor. Op een gegeven moment kwamen we bij de Nordschleife van de Nürburgring. Begon het wel te kriebelen natuurlijk. Ik had nog nooit op een circuit gereden, maar toen ik een bejaard stel in een oude Passat de baan op zag rijden, had ik zoiets van: ‘Dat kan ik ook.’. Maar ik vond het wel eng. Het is toch een lichte machine en op top loopt ‘ie net tegen de 200 aan. En dan met al die Porsches die er met een noodgang rondrijden. Maar ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken en het was een enorme ervaring op de 400.Ik ben nu aan het kijken naar een tweede motor, een VTR1000 SP-1. Ook een Honda, dat is er met de paplepel in gegoten. Volgens mijn vader bestaat er geen beter merk. Daar ben ik nog niet helemaal uit, maar goed. Aan de andere kant: laatst kwam er vriend naar me toe die helemaal gek was van de Ducati Desmosedici. Die V4, dat geluid, vond ‘ie helemaal geweldig. Hallo zeg, daar was Honda in de jaren tachtig al mee bezig. Dat geeft voor mij wel aan hoe vooruitstrevend Honda altijd is bezig geweest.” [Beeld][Opener: IMG_1836][Details][IMG_0206]Het staat niet op de teller, maar volgens Sander loopt zijn VFR400R tegen de 200 aan.[IMG_0208][zonder bijschrift][IMG_1896]In de jaren tachtig van de vorige eeuw experimenteerde Honda al volop met V4 Force.[IMG_1802]Oogt nu ook nog steeds bij de tijd: de enkelzijdige achterwielophanging van de VFR400R.[IMG_1874]Niet standaard, maar de Honda loopt er volgens Sander een stuk beter door.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.