Mijn Trots – Pascal van Leeuwen

« Terug naar Mijn Trots
Er zijn genoeg bijzondere motoren in Nederland, maar de Yamaha XT1200Z Super Ténéré van Pascal van Leeuwen is er zeker één. Het is namelijk de fiets waarmee David Frétigné in 2015 de Africa Eco Race reed. Een speciale fiets dus, maar dat schrikt Pascal niet af: “Ik rij er gewoon mee en ik ben er ook al eens mee op m’n plaat gegaan.”

“Ik ben aan deze Super Ténéré gekomen via een collega, een Fransman, die ‘m op zijn beurt weer had gekocht via Yamaha Frankrijk. Toen ik de fiets voor het eerst zag heb ik ‘m meteen gezegd: ‘Goh, als je er nog eens vanaf wil, moet je me effe inlichten. Na twee maanden hoorde ik van hem: ‘Joh Pascal, je mag ‘m kopen.’ Dat was toen vrij snel bekeken. Valk voor de verkoop kreeg David Frétigné zelf lucht van de verkoop. Hij wilde ‘m zelf ook graag hebben. Met de nadruk op ‘hebben’, maar omdat dat financieel niet genoeg was voor mijn collega ging dat niet door en kon ik de XT dus kopen. Zo is het balletje eigenlijk gaan rollen.”

“De motor is compleet anders dan de standaard XT1200, hij neigt denk ik zelfs naar een semi-fabrieksfiets. Het frame en wat andere dingen zijn nog standaard, maar verder is ‘ie behoorlijk aangepast door CH2 Racing. Motorisch is ‘ie geblueprint, en er zit een volledig uitlaatsysteem van Diapason op, en de motor is ook ‘ge-remapt’. Daardoor is de gasrespons wel erg giftig geworden, en er zit verder ook geen ABS of tractiecontrole op. De tank is naar de wensen van Frétigné aangepast, die is echt een heel stuk smaller geworden. De kabelboom en de bedrading zijn ook anders, en er zit natuurlijk een navigatietoren op. Het originele dashboard zit daar nog onder, maar dat werkt niet. Het zit er eigenlijk alleen nog op om de bedrading te begeleiden en het kan nog een foutcode aangeven, maar omdat er zoveel aan gedaan ‘plopt’ zo’n foutcode zo weer in beeld. Qua vering en wielen hebben ze goed uitgepakt met Öhlins-vering en Excel-wielen. Hij is zeker dertig kilo lichter dan de standaardversie. Ook vanwege de carbon bodypanels, het andere subframe en de titanium voetstepjes.”

“Frétigné reed met deze fiets in 2014 de Hellas Rally in Griekenland en een jaar later de Africa Eco Race. Maar dat betekent niet dat ‘ie bij mij alleen maar in de schuur staat, ik rij er gewoon mee en ik ben er ook al eens flink mee op m’n plaat gegaan. Voor paden is deze fiets echt perfect, maar je merkt dat je in het zand gewoon snelheid moet hebben omdat ‘ie zo zwaar is. Je moet anders denken met zo’n zware motorfiets, en goed getraind zijn om er in het zand mee uit de voeten te kunnen. Kijk, met een crossmotor bijvoorbeeld, als die een keertje uitstapt aan de achterkant kun je het nog wel opvangen, maar met een zware motor als deze hou je er dan niks aan, dat is heel anders. Het grootste verschil met de standaardversie is denk ik wel de vering en het vermogen. Je merkt dat de vering echt topspul is, en dat het blok qua vermogen meteen agressief toehapt van onderuit.”

“Ik kan niet zeggen dat ik deze Super Ténéré nooit meer weg doe. Misschien als er iemand met een goed bod naar me komt, gaat ‘ie uiteindelijk misschien wel weer weg. Of misschien gaat ‘ie bij Yamaha het museum in, dat zou ook nog kunnen. Ik werk bij Yamaha Nederland, dus het zou me niet verbazen als ze een keer zeggen ‘die motorfiets gaat het museum in’. Het is natuurlijk een fiets met een behoorlijke historie, en bij Yamaha Frankrijk zijn ze sowieso vreselijk motorsport-minded, dus wie weet…”