Mijn Trots – Marian Sol

« Terug naar Mijn Trots

Het stripfiguurtje Garfield is de rode draad in het leven van Marian Sol en ook de motor draaft lustig door dat leventje heen. Dus waarom niet beide combineren? Dat deed ze, met deze knaloranje Yamaha BT1100 Bulldog als resultaat. Trots? “Natuurlijk. De meeste motoren zien er nog steeds uit of ze zo van de fabrieksband zijn gerold. Deze niet. Hij is af en van mij.”“Eigenlijk is dit mijn tweede Bull. De eerste heb ik in 2005 gekocht, nadat ik eerst een tijdje op een Yamaha XZ550 en op de Suzuki Bandit 1200 van mijn vriend had gereden. Met die laatste kon ik ook best uit de voeten, ondanks dat ik niet zo groot ben. Gewoon het gas open durven draaien. Maar ja, toen liep ik tegen de Bulldog aan. Ik zag hem voor het eerst op een foto en was meteen verkocht. Een Bulldog hond is klein en krom en breed van voren. De meeste motoren zijn voor mij veel te lang en hoog en de tank is vaak veel te lang gerekt, waardoor ik niet goed bij het stuur kom. Die eerste zag er ongeveer zo uit als deze en heb ik helaas tot twee keer toe neer moeten leggen. De eerste keer ging nog redelijk netjes met alleen een deukje in de tank, maar na de tweede keer zat er een deuk met hoofdletters in. Dat gebeurde op een landweggetje toen een tractor de weg blokkeerde. Ik moest door het zand en daarna de weg weer op en dat ging niet helemaal goed. In eerste instantie laat je het dan maar zo als het is, maar aan de andere kant stond er ook al 130.000 kilometer op de teller. De grens was voor mij 150.000, dus als er iets moois in dezelfde kleurcombinatie oranje/zilver voorbij zou komen voor een bepaald bedrag. En dat gebeurde, een hele verse met net 7.000 op de klok. Door omstandigheden op mijn werk kwam ik toen tijdelijk thuis te zitten en toen had ik tijd over om alles accessoires die op de oude zaten, 25 in totaal, over te zetten op de nieuwe. Dat zou ik eerst samen met mijn vriend doen, maar ik had geen geduld om daar op te wachten. Op een maandagmiddag ben ik begonnen met sleutelen en heb ik alles in zeven middagen overgeheveld, inclusief de stalen remleidingen. Verschil met mijn oude zijn de wielen en diverse kapjes die ik heb laten spuiten. Die kleur oranje en die afdruk van een poezenpoot is heel belangrijk voor me. Het slaat op Garfield, en dat stripfiguurtje is inmiddels een rode draad in mijn leven geworden, dat zal het ook altijd blijven. Het blok is helemaal standaard. Op de Hyperpro voorvering na zijn het allemaal optische veranderingen. De doppen in het frame zijn standaard, maar hier en daar heb ik zelf soortgelijke doppen bijgezocht om het af te ronden. De middenbok zat er normaal gesproken ook niet onder en verder heb ik er onder andere een hugger opgezet, stalen remleidingen, een oranje fly-screen en spiegels opgezet. Die spiegels hebben langere steunen, waardoor het zicht naar achteren net iets beter is. En mijn Bull is drie centimeter verlaagd, zodat ik beter met mijn voeten bij de grond kan. Maar ik laat hem toch weer 1,5 centimeter hoger maken. Ik zit nu net te veel in een zithouding, een beetje als op een chopper. Daardoor kan ik bijvoorbeeld niet echt lekker achteruit manoeuvreren. En het stuur moet nog worden aangepast. Is voor mij net iets te breed en daar heb ik met name op langere ritten last van. Het 2007-model heeft een wat dikker stuur en zou ook op mijn machine passen, maar is ook weer breder dan 70 centimeter. Te breed, dat red ik niet met mijn korte armpjes. Op dat stuur en een andere achterschokbreker na is ‘ie wat mij betreft af nu. Het heeft me 136.101 kilometer en twee Bull’s gekost, maar trots ben ik wel. Ik vond het jammer dat de eerste door de hoge kilometerstand weg moest voor ‘ie af was, maar deze tweede is de slagroom op de cake. Hij is geworden zoals ik hem in mijn hoofd had. De meeste motoren zien er nog steeds uit of ze zo van de fabrieksband zijn gerold. Deze niet. Hij is af en hij is van mij.”[Opening: Suzukibulldog-7267][3e pagina][Suzukibulldog-7278, geen bijschrift][details][Suzukibulldog-7281 + Suzukibulldog-7276 + Suzukibulldog-7271 (laatste uitkaderen)]Garfield is een rode draad in het leven van Sol en dat is op meerdere plekken op haar Bulldog terug te vinden. [Suzukibulldog-7289]De Bulldog wordt nagenoeg dagelijks gebruikt en dan heb je een paar praktische zaken nodig.[Suzukibulldog-7275]Ook op de wielen is de oranje/zilveren kleurstelling subtiel doorgevoerd. [Suzukibulldog-7274]Veel details zijn subtiel, zoals de framedoppen en de oranjegekleurde kapjes.