Mijn Trots – Justien Kint

« Terug naar Mijn Trots

Misschien wel het meest geliefde ‘lijdend voorwerp’ voor een streetfighter ombouw: Honda’s 900 Fireblade. Als Justien Kint de met glijschade versierde Honda in 2005 “voor een zacht prijsje” kan kopen, speelt hij dan ook al met de gedachte hem om te bouwen, die plannen gaan echter de ijskast in. Tot twee jaar later de Fireblade andermaal op één oor ligt, aanleiding voor de 29-jarige Justien om zich eens hardop af te vragen: ‘Wat ga ik er nu mee doen?’ Een gerechtvaardigde vraag, maar wel eentje met ingrijpende gevolgen! “Origineel is het een 900RR Fireblade uit 1996. Ik heb hem gekocht bij Postma Motoren in Haarlem, daar werkte ik toen naast mijn studie. De Fireblade was ingeruild, had schade en was daarom eigenlijk voor de handel, maar ik mocht hem wel kopen, voor een zacht prijsje natuurlijk. Ik heb nog even met de gedachte gespeeld er toen al een streetfighter van de maken, maar vond op Marktplaats voor niet al teveel geld een originele kuipset in de passende zwart/gele kleurstelling. Dus toen heb ik hem toch eerst maar helemaal origineel gemaakt. Alhoewel origineel, ik heb er wel een Dynojet Stage 1 kit inclusief K&N filter en einddemper van het Engelse ART gemonteerd. Twee jaar heb ik er zo mee gereden, maar tijdens de Megatoer van het Motor Forum ging het mis, in Sauerland ben ik er mee gevallen. We zaten vanaf ‘s ochtends acht uur op de motor en het was inmiddels al half zeven in de avond. Ik zat er al een paar bochten niet lekker op en bij een bocht naar beneden kreeg ik een soort ‘target fixation’, ik keek niet meer naar waar ik heen wilde, maar naar de berm ernaast. En voor ik het wist lag ik daar en was er een hoop stuk. Kuipwerk beschadigd, voorvork krom, band lek, van alles eigenlijk. Toen moest ik dus besluiten, wat ga ik er nu mee doen? Ik was altijd al gek van streetfighters, dat is toch eigenbouw zoals je het zelf mooi vindt en niet iets uit de krat, en dit leek me dan wel het uitgelezen moment om er zelf eentje te bouwen. Toen ben ik dus gaan klussen, in 2007 was. Begonnen met al het beschadigde kuipwerk eraf te halen, alleen de originele achterkant had geen schade, dus die bleef. Vervolgens heb ik er een ABM superbike kit opgezet met onder meer zo’n recht fatbar stuur en andere kroonplaat. Er moesten ook nieuwe vorkpoten in en de velg heb ik laten richten en meteen samen met de achtervelg laten poedercoaten in zijdeglans zwart. Omdat ook de tellerunit bij de val helemaal beschadigd was, heb ik er een Koso RX-1 dahsboardje op gezet, net als een mooi rond koplampje, dat nog compleet met passende beugels bij Postma lag. Om de voorvork wat dikker te laten lijken heb ik ook nog speciale bussen gedraaid die om vorkpoot heen vallen. Met stalen remleidingen, kleine spiegeltjes en pas gemaakte kleine rempotjes was dat het wel zo’n beetje. Een tijdje heb ik zo rondgereden, maar op een gegeven moment begon het toch te kriebelen. Het plaatje klopte gewoon niet. Zo’n ronde koplamp, originele achterkant, ik vond het gewoon niet mooi en dus ben ik maar verder gegaan. Via een kennis heb ik een imitatie MV Agusta achterkantje met een zadeltje van een Ducati kunnen kopen, en tegelijkertijd ook een Yamaha MT-03 koplamp. Heb ik eerst geprobeerd om die achterkant zelf pas te maken, maar daar kwam toch wel veel laswerk bij kijken. Er moest namelijk een heel nieuw subframe worden gemaakt, dat heeft toen iemand van het Motor Forum voor me gedaan. Door dat nieuwe achterkantje moest alle elektra worden verlegd, dat heb ik wel zelf gedaan. Alles moest onder het zadel komen en dat bleek toch wel wat werk. Draden verlengen, of juist inkorten. En je wilt het ook nog een beetje netjes wegwerken allemaal natuurlijk, niet de boel even simpel met tie-rips aan elkaar knopen zeg maar. Toen had ik ook nog die MT-03 koplamp. Die past niet standaard op de voorvork, dus daar heb ik zelf met een Dremel beugeltjes voor gemaakt. Die kon je ook wel kopen, maar dan kostten ze € 300,00, nu was ik met € 17,50 klaar. Bleef er nog één ding over. Ik reed nog met de originele uitlaat met die after market demper erop, maar dat zag er met die MV kont niet uit. Heb ik een Yoshimura Tri-Oval gekocht voor een GSX-R750 met RVS bochtenset voor een Fireblade. Dat moest wel enigszins op elkaar worden aangepast, maar dat heeft diezelfde kerel van het Motor Forum weer voor me gedaan. Met nog wat kleine optische details als Arashi wave discs en een hugger van een Yamaha R1, evenals het reviseren van de achtervering was dat het wel zo’n beetje. Buiten het lakwerk dan, dat heeft een vriend van me gedaan met een eigen spuiterij. Tja, en of ik nog wensen heb? Altijd, een rem/schakelset van LSL bijvoorbeeld, maar ik speel ook met de gedachte er ooit een USD voorvork op te zetten. Voorlopig vind ik het alleen wel best zo. Eerst maar eens kilometers maken!”