Mijn Trots – Jeroen Schakelaar
« Terug naar Mijn TrotsHij heeft het motorrijden niet van huis uit meegekregen, maar op aandringen van vriend Bruce haalt Jeroen Schakelaar vijf jaar geleden zijn motorrijbewijs. Sindsdien passeerden al een paar speciale motoren de revue, waaronder deze BMW R1200GS ‘Black Shadow’, waarmee Schakelaar deze zomer naar Denemarken reed: “Daar is ‘ie natuurlijk wel voor gemaakt!”
“Bruce en ik hebben elkaar een jaar of tien geleden leren kennen op onze opleiding. Een paar jaar terug heb ik eens een stukje op zijn motor gereden. Ik twijfelde toen al om m’n rijbewijs te halen en het vooruitzicht dat ik dan met Bruce mooi wat kon gaan toeren, trok me over de streep. Ik ben toen begonnen op een Yamaha VMax, een bijzondere motor. Die kwam rechtstreeks uit Amerika, en zoals ik dat bij alles doe, heb ik die als nieuw gemaakt en flink bijgehouden met poetsen. Uiteindelijk heb ik die motor toch maar verkocht, want hij was bloedsnel op het rechte stuk, maar sturen deed ‘ie voor geen meter. We zijn bijvoorbeeld een keer in de Eiffel geweest en waar Bruce netjes door de bocht ging, reed ik bijna rechtdoor. De VMax maakte plaats voor een Aprilia Tuono. Die was hartstikke mooi, met Akrapovič-uitlaatsysteem en andere remhendels en zo. Maar die motor ging me te snel, dus heb ik ‘m weer netjes gemaakt en twee jaar geleden verkocht aan een liefhebber. Toen dacht ik: ‘Wat wil ik nu?’. De GS heb ik altijd al in m’n achterhoofd gehad, dus toen ben ik wat gaan rondneuzen en deze op het spoor. De vorige eigenaar heeft deze motor zo op laten bouwen bij Harry Meijer. Officieel bestaat ‘ie volgens mij niet, maar hij heet de Black Shadow, door die zwarte beugels en alle zwarttinten. Dat zie je niet veel, ook niet bij de Triple Black-uitvoering, waar nog die grijskleurige valbeugels omheen zitten. Dit zwarte vond ik wel leuk, toch weer iets aparts. Zelf heb ik er alleen tankpads opgeplakt, verder zaten alle opties van BMW er al op..”
“De motoren die ik koop zijn geen impulsaankopen, ze lijken me vooral leuk en ik denk vaak ‘over een tijdje haal ik wel weer wat anders’. Dat was bij de BMW wel anders, maar die zat natuurlijk ook in een andere prijsklasse. Hij is echt voor de lange termijn en ik wil er ook echt wat mee gaan doen, op vakantie bijvoorbeeld. Dat gaan we deze zomer doen, dan rij ik met een groep van tien gasten naar Denemarken. Tent mee, rondrit maken, dat soort dingen. Daar is ‘ie natuurlijk wel voor gemaakt. Ik vind het vooral leuk als je een doel hebt om naartoe te rijden, dat je ergens koffie gaat drinken of even ergens naartoe gaat bijvoorbeeld. Ik kan niet zo even de motor pakken en een rondje rijden, niet in m’n eentje. Met iemand samen vind ik dat dan wel weer leuk, maar Bruce woont wat verder weg dus dat gebeurt niet zoveel. Dat vind ik best jammer, maar als we dan weer zo’n ritje gepland hebben, dan kijk ik daar wel echt naar uit. Voor mij is de BMW op dit moment perfect, alle opties zitten er immers op. Maar dat betekent niet dat ‘ie nooit meer weggaat.”
k heb nog wel wat in m’n hoofd qua type motor, bijvoorbeeld een Harley met zo’n dikke achterband en enkelzijdige ophanging. Ik vind het namelijk mooi om op een speciale motor te rijden waar mensen naar omkijken als je bijvoorbeeld langs een terras rijdt, dat is bij de BMW wat minder. Behalve bij de kenners natuurlijk, maar mensen die geen verstand van zaken hebben, kijken eerder om naar een Harley of een aparte chopper. Met zo’n motor rij je ook niet in de regen, want dan blijf je aan het poetsen. Al ben ik met de GS ook flink aan het poetsen hoor, eigenlijk was ik ‘m na elke rit wel. Je zult bij mij niet snel een machine tegenkomen die is aangetast door het weer of met verkleurd plastic, hij staat altijd netjes en schoon in de garage. Daar staat ‘ie ook helemaal vrij, niks eromheen, ik heb zelfs een speciale vloer om ‘m om te draaien. En daar blijft voorlopig dus nog wel even de GS op staan!”