Mijn Trots – Jan Gasseling

« Terug naar Mijn Trots

Er zijn maar weinig motoren geweest die de schuur van Jan Gasseling in originele staat hebben verlaten. Dat begon al op jonge leeftijd met crossbrommers, maar ook alle motorfietsen van de Achterhoeker kregen een persoonlijke noot mee, want: “Standaard is het hele leven al!” Laatste vrucht: deze Yamaha XS650 Café Racer, die Gasseling samen met zijn zoontje van twaalf maakte. “Ik heb wat met staal. Dat begon al toen ik een jaar of vijftien was, met crossbrommers. Ik had een ding met twee blokken voor elkaar gemaakt. Hartstikke mooi, alles werkte. Maar ik moest nog twee cilinders hebben en die kon ik net niet meer betalen. Was het project in één keer voorbij. Ik geloof dat mijn vader dat ding toen maar van de hand heeft gedaan. Maar dat knutselen met staal is toch een beetje blijven hangen, denk ik. Aan alle motoren die ik heb gehad, heb ik wel iets veranderd. Waarom? Het hele leven is al standaard, daarom. Je staat ’s ochtends op en je weet eigenlijk al precies wat er die dag komen gaat. Daarom moet een motor voor mij iets eigens hebben. Thuis heb ik nog een compleet verbouwde Honda Firestorm staan. Toen ik daar aan begon was ik helemaal gek van een Aprilia Tuono. Ik moest en zou zo’n ding hebben, maar dan moest er wel een paar duizend euro bij. Te veel, dus ben ik met een budget van 800 euro die Firestorm gaan verbouwen tot ‘ie was zoals ik hem wilde. Zo kan het ook. Tja, en als dat af is wil je meer. Om moeders financieel mild te stemmen is dat dit project geworden, dat ik samen met mijn zoontje van twaalf heb gedaan. Het moest een café racer worden met een Triumph-achtig blok, een mooi blok. Dat hebben we helaas niet gevonden, maar het blok van de Yamaha XS kwam nog het meest in de buurt. We hebben voor weinig een vervallen exemplaar op de kop kunnen tikken. Niks te mooi. Maar da’s een kwestie van doorheen kijken, het ging ons voornamelijk om het blok en dat liep nog perfect. Daar zijn we met zijn tweetjes aan begonnen. Alles slopen en weer opbouwen. We hebben er een dik jaar over gedaan. Naast de kleur, het fel oranje van een Ford Focus RS, was het blok daarbij het belangrijkst. De rest is eigenlijk een toevoeging. Veel café racers hebben verhoudingsgewijs een lange benzinetank, waardoor het blok een beetje naar de achtergrond wordt verdrongen. De tank hebben we daarom maar origineel gelaten, waardoor alle aandacht naar het blok gaat. Het kontje hebben we daar qua lijn en hoogte op aangepast en is helemaal zelf gemaakt, geklopt en gelast uit plaatstaal. De elektronica zit er in, inclusief de accu. Het gewicht valt wel mee hoor. De accu is kleiner dan normaal en ik heb zoveel mogelijk elektronica weg gelaten. De kabelboom kon daardoor ook met de helft worden ingekort. Om voor- en achterkant in lijn te brengen, heb ik het stuur en de koplamp laten zakken. Eigenlijk moet er alleen nog een andere tellertje op om het wat rustiger te laten ogen. De wielen heb ik zelf gespaakt. Daar heb ik een speciale cursus voor gevolgd, maar dan nog blijft het een klusje waar je eindeloos geduld en heel veel tijd voor moet hebben. En de achterbrug is aangepast. Normaal zijn dat twee buizen die recht naar achteren lopen, maar daar heb ik een beugel overheen gelast. Lijkt het net even wat meer. Het zadel komt ook uit eigen koker, maar het stofferen heb ik aan een specialist overgelaten. Die heeft er ook een mooi XS-logo in gestikt. Af en toe pak ik hem even voor een ritje. Ik zeg altijd: ik ga een uurtje rijden en een uurtje kijken. Heerlijk, en hij trekt als een leeuw. Maar eigenlijk zou ‘ie in de woonkamer moeten staan, gewoon om naar te kijken en van te genieten. Daar wordt nog over onderhandeld. Heb ik de handen weer vrij om met een nieuwe aan de slag te gaan. Je moet toch wat? Da’s het mooiste van het leven toch? Helemaal als je het samen met je zoontje kunt doen. [BU’s bij detailfoto’s][Yamaha-7215]Om de swingarm wat meer body te geven, is er een extra beugel overheen gelast.[Yamaha-7224]Het stuur en de koplamp zijn verlaagd. Het cockpitje wil Gasseling nog veranderen. Voor de rust.[Yamaha-7218]Het XS-blok is de grote blikvanger van de café racer van vader en zoon Gasseling. [Yamaha-7217]Het kontje is het resultaat van eigen klop- en laswerk. De uitlaatjes zijn gekocht, omdat ze zo mooi lijnen. [rest zonder bijschrift]