Mijn Trots – Ivan van den Brink

« Terug naar Mijn Trots
Eigenlijk is Ivan van den Brink (49) een Honda-man, maar in zijn zoektocht naar een zwaardere motorfiets stuit hij op deze Triumph Scrambler Sandstorm. De gelimiteerde editie is Ivan niet speciaal genoeg en dus geeft hij, onder andere met behulp van het Spaanse Tamarit, een eigen draai aan de Scrambler. “Vind ik toch net iets specialer, iets leuker.”

“Ik heb het motorrijden niet van huis uit meegekregen, in mijn familie reed alleen mijn opa motor, maar die was al lang en breed overleden toen ik geboren werd. Ik en mijn vrienden begonnen met zestien met Honda brommers, Daxjes, C50’s en zo. Later haalde ik mijn motorrijbewijs en reed ik een tijdje op een Honda XL500, maar die hield het niet lang vol. En dan zit je op een gegeven moment in zo’n levensfase dat het er gewoon niet van komt, samenwonen, kinderen, dat werk. Toen het wel weer kon kocht ik een Honda Dax, die heb ik zelf opgeknapt en op motorkenteken gezet. Daarna heb ik nog een Ducati Monster gehad, maar die zithouding was drama.”

“Die ging dus weer de deur uit, waarna ik deze Triumph op het oog kreeg. De Scrambler sprong er voor mij meteen uit. Het is een soort mix van een oude crossmotor en een classic bike. De Sandstorm-editie vond ik niet alleen qua kleur aansprekend, maar hij was net wat mooier en meer aangekleed dan de standaardversie. Ik vond er uiteindelijk eentje bij Blom Motoren in Leusden, maar toen ik daar kwam was ‘ie al verkocht. Gelukkig stond er in Goes ook eentje, die ik toen een paar weken later op kon halen. In die paar weken voordat ik de Triumph kon ophalen, werd ik door een vriend geattendeerd op Tamarit uit Spanje. Hij zei: ‘Je moet eens een kijkje nemen op hun site, want zij maken serieus leuke dingen voor Triumphs’.”

“Ik was eigenlijk meteen verliefd. Aan hun website hangt een gigantische webshop met allerlei onderdelen en andere zaken die ze maken voor Triumph-modellen. Ik ben met ze in gesprek geraakt en heb uitgelegd wat ik wilde: de motor meer eigen maken en tegelijkertijd de speciale kleurstelling van de Sandstorm-editie naar voren laten komen. Ik vind het namelijk leuk om uit de massa te springen. Voor de kleur kon ik niet bij Triumph terecht, omdat zij hun kleurcodes niet prijsgeven, dus die heb ik met behulp van een schadeherstelbedrijf aardig kunnen achterhalen. Dat heb ik vervolgens opgestuurd naar Tamarit, zij hebben toen de zijschilden in die drie kleuren gespoten. Inmiddels had ik toen ook al een ketting- en carterbeschermer bij hun gekocht. Zo ben ik eigenlijk begonnen. De grille en steunen van de koplamp, het windschild, de ronde badges, het achterlichtjes en de kleine knipperlichten komen ook bij Tamarit vandaan.”

“Verder zit er nog een Zard-uitlaat op, en heb ik de radiatorgrille bij Omega Racers uit Thailand besteld. Alleen zit daar origineel het Triumph-logo op, maar ik wilde graag het Tamarit-logo erop hebben. Toen heb ik hun logo digitaal in laten tekenen en het bij de lokale RVS-boer laten lazeren. Al die onderdelen heb ik er wel zelf opgezet, om de motor ook nog naar Spanje op te sturen om hem daar aan te laten passen, vond ik wat te duur. Ik ben inmiddels ook een Facebook-groep gestart voor Sandstorm-eigenaren en -liefhebbers. Veel van die mensen komen uit Spanje en Frankrijk, dus toen dacht ik, hoe leuk zou het zijn om met die mensen in contact te komen en een paar van die motoren bij elkaar te krijgen? Dat hebben we dit jaar gedaan. De Triumph ging op transport naar Spanje, ik ging er zelf met het vliegtuig achteraan en ben toen vanuit daar teruggereden naar Nederland.”

“Ik heb eerst de motor laten zien bij Tamarit, waar ik van hun de tankbadges kreeg om hem af te maken zeg maar. Daarna ben ik helemaal teruggereden naar huis, en heb onderweg wat mede-rijders ontmoet. Dat was fantastisch. Eigenlijk is de motor zo perfect, er moeten volgend jaar alleen nieuwe bandjes op. Verder is het een hele fijne fiets, hij rijdt en stuurt makkelijk, net een brommer eigenlijk. Toch denk ik niet dat de Triumph nooit meer weggaat. Op een gegeven moment ben je klaar met dat customizen, en als je dat dan toch wilt blijven doen, betekent het dat je simpelweg een nieuwe motor moet aanschaffen. Zo’n Scrambler 1200 lijkt me bijvoorbeeld ook wel wat, maar voorlopig blijft deze nog even in de garage!”