Mijn Trots: Haico Heersink

« Terug naar Mijn Trots

Slechts zeventien jaar is Haico Heersink nog maar, toch bevat zijn palmares al meerdere bijzondere zelfbouwprojecten. Pronkstuk van de Achterhoekse student motorfietstechnicus is zonder twijfel deze uiterst fraaie boardtracker op basis van een Puch X30-frame. “Het lijkt veel werk, maar het was met een paar zaterdagen gepiept!”

“Het begon al op mijn twaalfde, toen ik mijn eerste brommertje kocht. Een Puchje, om een beetje mee te crossen op ’t land. Niet veel later kwam er toen nog eentje bij, en daarmee is het ombouwen begonnen. Ook dat was een Puch en die heb ik tot racertje omgebouwd. Mijn vader heeft zeven motoren, een paar oudere motoren van rond de jaren ’30, maar ook een Harley. En daardoor kreeg ik toen het idee om eens een keer een chopper te bouwen. Basis was een origineel Puch-frame, waarvan ik het balhoofd heb verzaagd om er vervolgens een lange voorvork in te kunnen zetten. Op zich wel redelijk goed gelukt, maar het was wel een beun ding, een beetje uitproberen nog. Als je wat ouder wordt, ga je toch wat beter op de details letten hè. Dus toen ben ik weer met een nieuwe begonnen, wederom op basis van een Puch Maxi-frame. Eigenlijk heb ik alleen nog maar Puchjes verbouwd, maar dat komt vooral omdat ik er inmiddels een hele schuur vol onderdelen van heb. Hoe dan ook, voor dat project heb ik toen onder meer helemaal zelf een springer voorvork gemaakt. Verder zat er een speciaal zadel op, aan de bovenkant zwart met witte zijkanten, en ik heb er van die mooie white wall banden bijgekocht. Toen was het in de basis al best een redelijk mooi ding, het was alleen nog een kwestie van wat detailafwerking. Op het Puch-forum kwam ik toen echter een X30-frame tegen. Best apart, de X30 is nooit in Nederland geleverd en ik had meteen iets van ‘als ik nu alles ombouw, dan komt dat het uiterlijk echt ten goede’. Dus het X30-frame geruild voor een paar onderdelen en alles overgezet. Vervolgens heb ik er nog wat spullen bijgekocht, onder andere een tank, stuur, wielen, achterbrug en hardtail veervervangers. Ook heb ik de tank, vliegwieldeksel en koplamp door een bekende laten airbrushen.
Het was best een bijzonder ding om te zien, maar toch blijf je constant op zoek naar kleine zaken om te verbeteren, om het nóg mooier te maken. Tijdens die zoektocht stuitte ik op een gegeven moment op een foto van een boardtracker. Dat vond ik zó gaaf, dus verder zoeken en toen kwam ik een plaatje tegen van ongeveer deze machine. Ook met zo’n Webb voorvork. Die voorvork was het belangrijkste van het hele ontwerp, zonder kun je eigenlijk niets beginnen. Mijn eerste plan was om er zelf eentje te bouwen, maar toen ik een keer een beetje op Marktplaats aan het rondneuzen was, vond ik bij toeval deze. Hij is van een Ariel uit 1927. Doe kosten normaal toch wel zo’n 200 euro, maar ik kreeg hem mee voor € 25,00, met de veer erbij. Toen had ik de voorvork, waar ik weer een X30-frame heb bij gezocht. Daarvan heb ik eerst al het onnodige afgeslepen. De tweede stap was het buigen en lassen van een soort backbone bovenbuis over het frame en vervolgens moest de voorvork pas worden gemaakt. Daarvoor moest in onder andere de kroonplaten en balhoofdpin zelf maken. Daarna was het eigenlijk enkel nog een kwestie van de hardtail maken. Het lijkt veel werk, maar het was met een paar zaterdagen gepiept. Een kameraad van mij heeft hem vervolgens gespoten. Dat moest alleen in de avonduren gebeuren, dus daar heeft ‘ie wel een half jaartje gelegen. Toen ik hem terug kreeg heb ik eerst de voorvork er weer ingezet en hem daarna meteen op wielen gezet. Die had ik ondertussen namelijk ook klaar, het voorwiel is van een Solex, het achterwiel is een Puch naaf met één of andere velgrand, die ik zelf heb gespaakt. Vervolgens enkel nog het blok eronder, een standaard Puch E50 die ik vooraf had gezandstraald en gereviseerd, en wat toen enkel nog ontbrak was een tank. Het was wel even prakkiseren over hoe die het mooiste zou uitkomen, maar ook deze heb ik zelf uitgetekend, gekant, gewalst en gelast. Eind september van het afgelopen jaar was ‘ie klaar. Nou ja klaar, ik ben nog wel steeds bezig met kleine zaken verbeteren. Er moet nog een andere cilinder op, iets kleiner, want dan kan er ook een kleinere carburateur op en dat oogt weer net iets mooier. En ik heb ook al een ander gashendel liggen, waarvan de kabel dan door het stuur loopt. Op het resultaat ben ik best wel trots ja, met zestien jaar heb ik toch wel iets aparts gebouwd. En verkopen? Nee, ik heb hier echt mijn hart en ziel in gestoken. Bovendien, het is en blijft toch gewoon een Puch hè!”