Mijn Trots Ger van den Berg en zijn Yamaha XJ650 Turbo

« Terug naar Mijn Trots

Dat het leven vaak van toeval aan elkaar hangt, hoef je Ger van den Berg niet te vertellen. Om de tijd te doden voor een afspraak stapte hij dik vijftien jaar terug een motorzaak binnen en sindsdien zit hij in het zadel van een nog immer puntgave Yamaha XJ650 Turbo uit 1983. ‘’Kauwend op een broodje stapte ik bij het toenmalige Jaap Middel Motoren in Stadskanaal binnen. Komt er meteen een verkoper op me af met de vraag of ik een motor wilde kopen. ‘’Mwoah, eerst maar eens rondkijken’’, antwoordde ik. Ik had net mijn rijbewijs gehaald en was niet meteen van plan iets aan te schaffen. Maar die verkoper liet er geen gras over groeien en wees me een motor aan. Wat ik er van vond? Mooi ding, maar met 12.000 gulden veel te duur. Nam hij me mee naar een oud schuurtje, waar allemaal met de kwast opgeschilderde oude Hondaatjes in stonden. Duizend gulden moest zo’n ding kosten. Maar die dingen deden me niets. Zei die verkoper: ‘’Ik snap je wel. Je wilt een motor zoals in de showroom staat met de prijs van deze Honda’s.’’ Om er maar van af te zijn, antwoordde ik: ‘’Inderdaad, dat zoek ik.’’ Nam hij me vervolgens mee naar een hoekje waar een wat oudere Yamaha stond. Of dat niet wat voor me was? Ik herkende hem direct als een Yamaha turbo, puntgaaf bovendien. Turbotechniek had me altijd al gefascineerd, dus ja, dit kon wel eens wat gaan worden. De turbo lekte een beetje olie volgens de verkoper, maar dat moest volgens hem met een paar nieuwe rubbertjes wel verholpen kunnen worden. Dat geloofde ik niet meteen, want als het zo simpel zou zijn, hadden ze het zelf wel gedaan.Maar goed, ik sloeg aan het bellen en rekenen en kwam een tijdje later terug voor een proefrit. De turbometer sloeg uit, dus de turbo was niet kapot. Zo’n geintje kostte als snel 3.500 gulden. Wat de prijs betreft kwamen we er snel uit, waarna ik alleen die olielekkage nog moest oplossen. Ik kwam er al snel achter dat de turbo niet tijdens het rijden lekte, maar telkens na een ritje. De boosdoener bleek het terugslagklepje in de toevoer van het carter naar de turbo te zijn. Die lekte omdat de Yamaha bij de eerste eigenaar lange periodes had stil gestaan. Voor zes tientjes was ik uiteindelijk klaar. Daarna heb ik jarenlang probleemloos gereden. Tot er vorig jaar na het rijden steeds een plasje benzine onder de motor kwam te liggen. Bleek een lekke terugslagklep in de benzineleiding te zijn, waardoor er steeds een ongeveer een kopje vol benzine in de olie terechtkwam. En dan kom je van het een in het ander. Dat heb ik wel weer op kunnen lossen, maar je merkt dat het nu steeds moeilijker begint te worden om de juiste onderdelen te vinden. Laatste wilde mijn vrouw een stukje gaan rijden, maar dat kon niet omdat ik op onderdelen zat te wachten. ‘’Wordt het dan niet eens tijd voor een andere motor?’’, vroeg ze. Die kans zou iedere andere motorrijder met beide handen aangrijpen, maar ik kan geen afstand doen van de Yamaha. Ik ben ooit eens wezen informeren wat ik terug zou krijgen bij inruil. 1.500 euro. In nog geen 1.500 jaar! Maar de kick van de turbo is ongeëvenaard. Laatst stond ik naast een paar supersport 600’s voor het stoplicht te wachten. Die gasten keurden me geen blik waardig, maar dat veranderde snel! Op de eerste meters moest ik ze laten gaan, maar toen de turbo er bij 6.000 toeren in kwam, blies ik ze zo voorbij. Dat ding blijft maar trekken! Stonden ze bij het volgende stoplicht toch even anders naar me te kijken. Er zit 83 Nm koppel in en dat is voor een luchtgekoeld 650’je van deze leeftijd enorm. Onder de 5.000 toeren loopt de ‘ie dan weer als een toermotor en juist dat tweeledige karakter met die schop in je rug bij 6.000 vind ik heel speciaal. Amerikanen zeggen vaak: ‘There’s no substitute for cubic inches’, maar wat mij betreft wordt dat: ‘There’s no substitute for turbo’s.’’’[KADER]YAMAHA XJ650 TURBO’S GEZOCHTDe Yamaha XJ650 Turbo is geen doorslaand succes geweest in Nederland. Een dikke dertig stuks werden er officieel van verkocht en wat daarvan nog in ons land rond rijdt, weet Ger niet. Toch zou hij graag in contact komen met andere XJ Turbo-rijders. Bijvoorbeeld om samen naar het internationale Turbo Treffen te rijden. Dat wordt van 28 tot en met 30 mei gehouden in het in de Eiffel gelegen Ried (zie ook www.750turbo.de). Heb je zo’n machine of ken je iemand die er een heeft, dan kun je contact met Ger opnemen via (adres volgt).