Mijn Trots – Frank Weeink

« Terug naar Mijn Trots
De ideale motorfiets bestaat niet, maar een Tracer 900 benadert het perfecte plaatje volgens MotoPlus-medewerker en MotoGP-commentator Frank Weeink. Maar wel pas nadat de saaie standaardfiets een spectaculaire metamorfose heeft ondergaan. Met dank aan die creatieve spuiter.

“Vroeger was ik absoluut geen fan van Kenny Roberts. Die kwam hier met zijn grote Amerikaanse mond wel eens vertellen hoe het allemaal zat in de GP-wereld. Tegenwoordig heb ik wel heel veel respect voor Roberts, ik heb ooit een erg leuk interview met hem gedaan en er hangt zelfs een foto van hem in mijn kantoor. Van praatjesmaker Roberts was ik niet direct onder de indruk, maar wel van de Speedblock kleurencombinatie, door veel mensen ook wel de Kenny Roberts-kleuren genoemd. Die heb ik altijd zo gaaf gevonden. Toevallig was mijn eerste motorfiets ook een geel zwarte Yamaha XS500. Technisch verre van goed, maar wel een heel mooi ding. Ondertussen is dit mijn alweer mijn vijftiende motor en achtste Yamaha. Waar ik de eerste Yamaha na negen maanden al weer inruilde, heb ik deze al acht jaar en ik ben hem nog lang niet zat.”

“Iedereen die vroeger een motor kocht, schroefde er direct iets speciaals op als een tophalf of andere uitlaat. Dat deed ik ook altijd, maar sinds mijn Yamaha FZ1 pak ik het anders aan. Die heb namelijk laten spuiten, en niet één, maar zelfs twee keer. Eerst blauw, maar dat vond ik toch een stuk minder dan verwacht. Daarom gooide ik er na een jaar maar weer wat geld tegenaan, de spuiter had geen bezwaar. De tweede keer koos ik voor een andere klassieke kleurencombinatie van Yamaha: het wit met rood van de wegracers die begin jaren zeventig op de circuits reden. Tonny van Motor Paint Alphen maakte er iets van waar ik heel blij van werd.”

“Ik had vanaf m’n negentiende al van alles gehad: staande twins, een V-twin, vier-in-lijns, maar nog nooit een triple. In 2015 maakte ik daarom enorm nieuwsgierig een testrit met een Tracer. Het driecilindergeluid is geweldig en de motorfiets was toen nog niet te duur. De motor stuurt bijna zoals ik wil – de vering kan beter – , het vermogen is oké en het verbruik goed. Er zitten niet te veel technische snufjes op, ABS en rijmodi somt het wel op. Een motor met tweehonderd pk heb ik niet nodig. Van het rustige toeren ben ik weliswaar niet – het moet altijd pittig gaan – maar loeihard rechtuit hoeft voor mij ook weer niet. Liever rij ik lekker door op provinciale wegen, maar alle verkeerdrempels halen daar wel een beetje lol vanaf. Daarom rijd ik jaarlijks nog maar zo’n vierduizend kilometer. Vroeger riep een collega ooit dat hij onder de twaalf graden zijn motor liet staan. Toen lachte ik hem uit, tegenwoordig doe ik hetzelfde.”

“Toen ik deze motor kocht was hij rood en vond ik ‘m nogal saai. Ik wist direct dat er een ander zadel op moest vanwege het lelijke originele kontje. Deze achterkant komt van een FZ8 en die is een stuk ranker en sportiever. Ik wist welke kleuren ik wilde hebben, maar het design komt volledig van Tonny van MPA. Hij heeft zijn tijd genomen, maar het resultaat is er ook wel naar. Het is geweldig dat het geen kermisfiets is geworden. Op een parkeerplaats zie je dat mensen hem niet direct kunnen plaatsen, maar wel mooi vinden. Van nature ben ik geen paradijsvogel, maar het is wel mooi dat mensen hem waarderen en dat ie opvalt. In de loop der jaren heb ik nog wel het een en ander aangepast. Het custom-made zadel en het lagere ruitje zitten er sinds begin dit jaar op en daarna nog heb ik er een MT-09 kentekenplaathouder opgezet. Nou ja.. op laten zetten, eerlijk gezegd. Ik heb zelf bepaald geen twee rechter handen. Nu is het gat tussen het kontje en de achterband groter en dat oogt een stuk stoerder. De motor is nou wel zo ongeveer zoals ik hem hebben wil. Daarom gaat hij voorlopig ook niet weg. Het lijkt wel alsof alles steeds elektronischer wordt en ik steeds ouderwetser. Als ik tegenwoordig een showroom inloop, zie ik daar heel weinig wat bij mij en m’n portemonnee past. Van alle motoren die ik heb gehad, geeft deze het meeste plezier.”