Mijn Trots – Ferry Dogan

« Terug naar Mijn Trots
Misschien is het een flintertje Haagse Bluf, maar het is vooral de totale adoratie voor zijn eerste motorfiets waardoor Ferry Dogan tijdens de fotografiesessie verschillende malen uitroept: “Dit is de mooiste motorfiets die ooit in Motoplus heeft gestaan.”

“Al mijn maten hadden op hun achttiende hun rijbewijs, maar bij kwam het er maar niet van. Altijd weer stelde ik de verkeerde prioriteiten; meubels kopen, samen wonen, dat soort dingen. Tot ik het helemaal zat was en rijles nam. Mijn rijbewijs heb ik nu een half jaar, deze motor al een heel jaar. Een paar jaar terug werd ik verliefd op dit model. ‘Die is voor me gemaakt’, wist ik meteen. Hij is zo cool en prachtig. Uiteindelijk heb ik dit exemplaar gevonden, maar wel met heel veel moeite. Ik wilde namelijk de R, de meest luxe variant, en ook de laatste versie want door zijn facelift is dit het mooiste model. Yamaha heeft onder meer de benzinetank anders laten aflopen en flink wat onderdelen zwart gemaakt in plaats van chroom. Bij de koop heb ik het uitlaatsysteem van een andere XV950 uit de motorzaak onder deze motor laten monteren.”

“Dat heb ik in het begin geweten. Ik schaamde me kapot als ik met dat gebulder de straat uitreed, nu ben ik blij dat ze me in de file horen aankomen. Het moest deze Yamaha worden omdat Japan me intrigeert en wat is er leuker dan een chopper? Het minimalistische is zo mooi en dan is deze motor ook nog licht en wendbaar. Het blok heeft bijna duizend cc en trekt daardoor vlot genoeg op en met 190 km/uur hoor je me ook niet klagen over de topsnelheid. Een Harley-Davidson vind ik best mooi, maar hij biedt geen waar voor zijn geld. Mijn motor is mooier dan een Sportster en rijdt ook nog eens beter. Ik wilde eerst de letters ‘Yamaha’ van de benzinetank halen, maar dan denkt iedereen dat ik op een Harley rijd en daarom zitten ze er toch nog op. Deze motor rijdt zo lekker, een sportieve motorfiets voel ik na een half uur in mijn rug, hier kan ik de hele dag op zitten. Ik heb zelfs mijn auto verkocht om zoveel mogelijk motor te kunnen rijden.”

“Het gaat hard met de euro’s. Ik kocht dit ding voor € 8.000,- ondertussen staat de teller op € 12.000,-. Het achterlicht is al het derde exemplaar, maar nu is het naar mijn zin. De kentekenplaathouder komt uit Denemarken, daarvan is geen tweede. Daarom laat ik ook niemand op mijn motor, als iemand hem laat vallen zijn al die unieke spullen kapot of bekrast. Ik heb wel moeten bedelen bij het Deense bedrijf voordat ze de houder afstuurden. Dat geldt ook voor de handvatten die ik uit Canada haalde. Het zijn originele aluminium Yamaha-handvatten met ingebouwde trillingsdempers, maar blijkbaar mocht de Canadese zaak ze door restricties niet aan een EU-land verkopen. Via via is het toch gelukt. Het zadel komt uit Amerika en het combineert voor mij verschillende dingen: een minimalistisch uiterlijk, een lage zithoogte en toch nog zitcomfort. Naast de uitlaat heb ik ook een luchtfilterhuis van Vance & Hines en dat heb ik aangepast voor een K&N-luchtfilter. Door de gemonteerde Powercommander loopt het blok heerlijk soepel. De koplampbehuizing is origineel, maar de LED-koplamp komt van Ali. Het is gecertificeerd en zeker niet goedkoop.”

“Zoals hij nu is, ben ik al zeer tevreden, maar toch blijf ik me altijd aan het oriënteren op nieuwe spullen. Al draait het uiteindelijk allemaal om het rijden. Onderweg hierheen was ik best zwaar bepakt omdat ik straks nog door ga naar Duitsland. Ondanks dat gewicht, de regen en de wind heb ik toch genoten van de rit. Van een naked word ik niet blij, maar een chopper is het ultieme qua stijl en cultuur en dat past bij mij. Deze zomer wil ik via Bordeaux naar Bilbao en daar kan ik nu al enorm naar uitkijken. Bergen, zee en deze Yamaha, kan het beter? Heb ik trouwens al gezegd dat dit de mooiste motor is die ooit in Motoplus heeft gestaan?”