Mijn Trots – Eric Wilderbeek

« Terug naar Mijn Trots

Al vanaf zijn twintigste is de nu 44-jarige Eric Wilderbeek veelvuldig op de motor te vinden. In 2009 slaat de vastgoed manager zijn been over een KTM, een 990 SMT. De dikke twin met zijn eigenzinnige karakter weet direct zijn hart te veroveren, het is liefde op het eerste gezicht. Inmiddels deelt Wilderbeek zijn leven met een 2014 KTM 1190 Adventure: “Een beetje de sportieve SUV onder de motoren!”

“Nee, motorrijden zit echt totaal niet in de familie, maar op de één of andere manier wilde ik het altijd wel. Dat zat er gewoon in. Ik had ook al een half jaar een Honda XL500R in de schuur staan, voor ik op mijn twintigste het rijbewijs haalde. Ik wilde altijd al een off-the-road en dat ding kon ik leuk kopen. Na een klein jaartje sloeg echter op de snelweg het blok was en was het over. De XL is toen ingeruild op een Transalp, met zo’n fout groen kleurtje. Héél veel mee gereden, vakanties, maar ook veel woon-werkverkeer. Nadat ‘ie weg ging heb ik een paar jaar niet gereden. Huisje, boompje, beestje hè, het bekende verhaal. Eind 2002 echter, kwam de zin weer terug. Ik kocht een Yamaha TDM850 en daarmee heb ik tot 2009 rond gereden. Leuke fiets, heerlijk om te rijden en ideaal om het motorrijden weer mee op te pakken. Toen vond ik alleen wel een keer tijd voor wat anders. In september heb ik toen een proefritje gemaakt op een KTM 990SMT. In Bodegraven dat ding opgehaald en bij Zoetermeer was ik er al uit. Een stuk meer vermogen, veel stabieler, echt helemaal gaaf. Dit ging ‘m worden. Acht dagen na die proefrit zou ik alleen met m’n maat naar de Vogezen gaan, en dat wilde ik natuurlijk dan wel op de KTM doen. Moest er toch nog even snel wat worden geregeld. Uiteindelijk heb ik op zaterdag de motor opgehaald en al op zondag vertrokken we. Een heerlijke motor was dat, mijn maatje heeft er het daaropvolgende voorjaar ook meteen een gekocht, die was na een stukje rijden meteen eveneens verkocht. Met de SMT’s zijn we echt heel Europa door geweest. Vaak naar de Alpen, sinds 2011 zijn we ook als motard betrokken bij Alpe d’Huzes. Daar staan we inmiddels bekend als de KTM-boys. Fantastische ervaring is dat altijd. In 2012, ik was net twee weken terug van de alp, kwam ik ’s morgens bij mijn parkeerplaats, maar die bleek netjes opgeruimd. Alleen niet door mij. Hadden ze die nacht twee SMT’s en een Hayabusa gejat in de buurt. De SMT bleek gewild , want een maand later werd die van m’n maat gejat.
Beide nooit meer teruggevonden natuurlijk en dus kwam er wat anders, een Tiger 800. Daar heb ik wat leuke ritjes op gedaan, maar die motor raakte me niet, had niets extra’s. Hij deed alles goed, maar had niet het karakter dat ik gewend was. Dus na een paar maanden ben ik weer teruggegaan naar KTM. Naar deze 1190 Adventure, wat minder bokkerig dan de SMT, biedt iets meer luxe en is wat comfortabeler. En elektronische vering was ook wel prettig, al was dat geen vereiste. De motor was bijna nieuw, iemand had hem na een half jaar met iets meer dan vierduizend kilometer op de teller alweer ingeruild. Een buitenkansje, eigenlijk was het gewoon een demo-motor, maar dan door één iemand ingereden. Standaard is het al een prachtmachine, maar zelf heb ik er nog wel het één en ander aan veranderd. Instelbare hendels zaten er al op, een Remus uitlaat, navigatiesysteem, radiateurcover en handvatverwarming zijn er later op gekomen. Ook is er nog een kofferrek met Touratech koffers en een Scottoiler kettingsmeersysteem gemonteerd. En afgelopen jaar heb ik ‘m matzwart laten wrappen met 1190 accenten. Het is origineel een metallic grijze, maar ik vind dat een KTM wel een wat hardere kleurstelling mag hebben, dan oogt ‘ie wat stoerder dan in een metallic kleurtje. Om het echt af te maken heb ik toen nog valbeugels en een mistlampenset gemonteerd.
Ook dit is weer een heerlijke motor, en toch heel anders dan de SMT. Hij nodigt nog meer uit tot rijden en je pakt ‘m ook wat sneller voor een ritje of weekendje weg merk ik. Hij vergt ook minder planning, je gooit snel wat spullen in die koffers en weg ben je. Het is een beetje de sportieve SUV onder de motoren, heel breed inzetbaar. Dankzij de 1190 heb ik ook het offroadrijden weer een beetje opgepakt. De eerste zand- en gravelpaden ben ik al op geweest en dat wil ik de komende tijd wat serieuzer gaan doen. De eerste offroadtraining is zelfs al geboekt. Daarom staan er momenteel ook nog een carterbeschermer en een iets hoger stuur op mijn wensenlijstje. Mocht er ooit een andere motor moeten komen, dan zou ik met de wetenschap van nu denk ik ook wat serieuzer naar een Adventure R gaan kijken. Die heeft bovendien een mooiere kleurstelling dan de standaard Adventure, daarentegen weer geen elektronische vering. Hoe dan ook, het wordt in ieder geval weer een KTM!”