Mijn Trots – Corjan Meijerink

« Terug naar Mijn Trots
Omdat hij met zijn postuur niet echt goed op een A1-motorfietsje paste, wachtte Corjan Meijerink (26) maar tot de A2-klasse binnen zijn bereik was, waarin de variatie aan en het formaat van motoren net even wat rijker was. Nu, zes jaar later, hoeft de software ontwikkelaar van MyRoute-app zich in het zadel van een ’22 Triumph Tiger 1200 Rally Explorer in ieder geval geen zorgen meer te maken over te kleine proporties.

“Mijn ouders hebben nooit motor gereden, maar toch heb ik zelf wel altijd een passie gehad voor motoren. Het zien ervan, het horen, het hele gevoel eromheen heeft me altijd aangetrokken. Op mijn achttiende wilde ik daarom ook direct het A1-rijbewijs halen, nog voor de auto. Maar ik luisterde naar een verstandige ouder die me erop wees dat het misschien toch wel verstandiger zou zijn om eerst het autorijbewijs te halen. Toch ben ik me vervolgens wel meteen gaan verdiepen in het motorrijden en wat ik leuk vond, was, typisch voor jongeren, de KTM Duke 125. Daar heb ik één keer op gezeten waarbij al vrij snel bleek dat je met mijn postuur, mijn lengte en mijn gewicht onmogelijk op zo’n ding past. Daarop heb ik besloten om maar op het A2-rijbewijs te wachten. Een beetje in diezelfde tijd begon ik ook met een bijbaantje als programmeur bij MyRoute-app, waar dat motorgevoel nog eens extra werd aangewakkerd natuurlijk.”

“In 2017 was het eindelijk zover, motorrijbewijs gehaald en natuurlijk meteen op zoek naar een motor. Op Marktplaats kwam ik een mooie XT660Z Ténéré tegen. Een eencilinder met koffers en alles erop, die voor een hele leuke prijs te koop stond in Den Haag. Ik studeerde toen nog en dan is het fijne van motoren dat het redelijk betaalbaar rijden is. De wegenbelasting is laag, de onderhoudskosten zijn overzichtelijk en de verzekering stelt al helemaal niets voor. Je hebt eigen vervoer en alle vrijheid, terwijl de maandlasten laag zijn. Er ging letterlijk een wereld voor me open. Ik had die XT net, en ondanks dat ik nog redelijk onervaren was, ben ik direct met mijn vriendin achterop op vakantie geweest naar Engeland. Een fantastische ervaring, waar voor ons allebei de passie voor het motorrijden tot volle bloei kwam.”

“Met de Ténéré heb ik echt veel kilometers afgelegd, maar in 2019 heeft ‘ie het begeven. Die arme eencilinder had er bijna 110.000 kilometer opzitten, waarvan ik er veertigduizend voor mijn rekening heb genomen. Het hele allroad concept beviel me uitstekend en daarom heb ik toen gekozen voor een Triumph Tiger 800 XCa. Was een oude demo van Triumph, goed onderhouden en een fantastische motor. Het is gewoon super makkelijk reizen, bagage in de koffers, vriendin achterop en gaan. Hij sluit wat dat betreft perfect aan bij mijn manier van motorrijden. Of reizen beter gezegd. In 2022 was ik namelijk wel op zoek naar een leuke motor voor erbij. En dan vooral iets anders, niet alleen maar praktisch, maar eentje waarbij het ook om de looks gaat. Door mijn ervaring met die Tiger was mijn liefde voor Triumph inmiddels geboren en zelf dacht ik daarom aan een Scrambler of Bonneville. Die retro-styling vind ik namelijk echt fantastisch. Ben ik wezen kijken, maar helaas weer hetzelfde verhaal. Grote jongen en niet één van de lichtste, dat gaat niet passen op zo’n motor.”

“Toch wel enigszins teleurgesteld dacht ik toen ‘wat dan?’. De Tiger beviel prima, maar af en toe dacht ik wel, het mag wel wat pittiger en de ruimte en het comfort voor mijn vriendin kan ook beter. Waarom niet eens kijken naar de grotere Tiger 1200. Die was in 2022 net helemaal vernieuwd, met onder meer de nieuwe T-plane driecilinder en een heel stuk lichter dan zijn voorganger. Waarom die dan niet? Ik was inmiddels ook een beetje verliefd geworden ook op die kakigroen met wit kleurstelling. Dus een paar uur mee proef gereden en dan voel je wel, dit is een lekkere motor. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Rally Explorer-versie met alles erop en eraan, waar gelukkig nog een showroommodel van stond. Nu was het een kusje erop, strikje erom en meenemen, anders had ik er nog zes of zeven maanden op moeten wachten. Hij is standaard zoals gezegd vrij compleet, al heb ik er wel kleine dingetjes opgezet. Onder andere bidonhouders, jiffy-verbreder, tasjes aan de zijkant, tanktas, andere knipperlichten en een vario-ruitje. Oh ja, er moest ook nog een kofferrek op worden gezet. Dat zat er gek genoeg standaard niet bij, wat ik nog wel een dingetje vond bij een motor van deze prijs. Gelukkig kon ik wel gewoon de koffers van mijn oude Tiger 800 overzetten. Het enige wat er niet op zit, is een koplampgrill, maar misschien dat ik dat nog ga doen ooit. En dan alleen omdat het er leuk uitziet, de kans dat een steentje de koplamp raakt, is vrij klein immers. Ook omdat ik met deze, ondanks dat ‘ie het kan, niet echt ga klooien op het onverhard. Daarvoor is ‘ie én te zwaar, én te duur!”