Mijn Trots – Brenda Hans en haar Honda ST1300 Pan European

« Terug naar Mijn Trots

Had Brenda Hans twee jaar geleden gevraagd of ze ooit met een Honda ST1300 Pan-European zou rijden en ze had je voor gek verklaard. Haar blauwe Deauville deed het toch prima? Daarnaast, wat moest ze met zo’n grote motor. Tot ze tijdens een toerrit met haar man en dochter onderuit ging op een kruispunt. “Volgens mijn man de hoogste tijd dat er een motor mét ABS moest komen.”

“Stiekem ben ik best een beetje trots dat ik nu een Pan-European rij.” Vertelt Brenda met een grote glimlach op haar gezicht. “Ik dacht altijd dat het een mannenmotor was. Toch was ik na mijn eerste proefrit direct verkocht. Wát een machine. Ik weet nog dat ik samen met mijn man bij de dealer kwam. We hadden op internet een mooie motor gevonden en vertelden aan de balie dat we er graag een ritje op wilden maken. Terwijl we naar de motor liepen vroeg de verkoper aan mijn man wat voor motor hij op de Pan wilde inruilen. ‘Mijn vrouw wil haar Deauville inruilen’, was het antwoord. Je gewoon dat de verkoper ervan schrok. Hij stopte zelfs heel even, om vervolgens heel professioneel weer verder te stappen. Daar groeide ik wel even een paar centimeter van hoor. Hij had natuurlijk nooit gedacht dat ik, een vrouw van nog geen 75 kilo, op die motor zou gaan rijden. En eerlijk is eerlijk, ikzelf ook niet. Het is dat ik met mijn Deauville lelijk ten val kwam en van mijn man op zoek moest naar een andere motor. Eentje mét ABS. Zelf heb ik overigens weinig meegekregen van dat ongeluk. Wat ik nog weet is dat ik met zo’n 80 kilometer per uur op een kruispunt afreed. In mijn ooghoek zag ik een motoragent staan, maar verder was ik niet bewust met hem bezig. Ik focuste me op het verkeerslicht dat op dat moment nog op groen stond. Toen het op oranje schoot, zette de agent plots zijn alarmlichten aan. Achteraf omdat hij het kruispunt wilde afzetten voor een naderende wielerronde. Ik schrok in ieder geval zo erg van hem, dat ik vol in de remmen kneep. Volgens mijn man, die achter me reed, kwam daarbij de rook van mijn banden. Kort daarna is mijn achterwiel naar rechts geslagen en ben ik op het asfalt terechtgekomen. Verder weet ik niks meer. Later hoorde ik dat ik als een slappe vaatdoek eerst een paar keer over de kop ben gerold om daarna verder te glijden. Op het moment dat ik weer wakker werd lag ik midden op het kruispunt en stond het ambulancepersoneel al boven me. Mijn motor was doorgegleden en lag aan de andere kant. Gelukkig heb ik niks aan de val overgehouden, alleen mijn pak was flink beschadigd. Ook mijn Deauville had alleen wat schrammen van het glijden, verder niets ernstigs. Had mijn Deauville ABS gehad, dan was het vermoedelijk anders afgelopen. Dus gingen we op zoek naar een motor die wel uitgerust was met het systeem. Natuurlijk eerst naar een nieuwere Deauville. Maar dat voelde niet echt als een meerwaarde. Dan moet je oude motor inruilen en weer geld bijbetalen. Om een machine die maar een klein stapje vooruit is te rijden. Dat was-ie gewoon niet waard. Motorrijden is een gevoel, het klopt of het klopt niet. Een motor is ook geen machine. Het is een verlengstuk van jezelf. De Pan was op zijn beurt echt een schot in de roos! Of ik nog iets aan m’n nieuwe motor heb laten veranderen? Nou… na de eerste 4.000 kilometer kreeg ik pech met ‘m. Ik was voor het eerst sinds lange tijd alleen met mijn man op vakantie toen er vlak voor het eerste hotel ineens een heel raar geluid uit het blok kwam. Ik wist meteen dat niet goed zat en kreeg er gewoon pijn van in mijn buik. In de hoop dat het van de warmte kwam hebben we de motor bij het hotel meteen stil gezet. Helaas was het geluid de volgende dag terug. We zijn daarop meteen omgedraaid. Wat het geweest is? Geen idee, daar zijn ze bij de dealer ook niet achter gekomen. Uiteindelijk heb ik een ander blok gekregen. Best een goeie ruil. Drie jaar jonger en 30.000 kilometer minder. Het voelde als een nieuwe motor die meteen heel vertrouwd reed. Net een naaimachine. Verder heb ik laatst een op maatgemaakt zadel erop laten zetten. Zodat we nu lekker kilometers kunnen gaan maken!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.