+ Plus

Made in Holland – Damen motorkleding

Damen Leathers is al meer dan een halve eeuw een begrip in motorland. Meerdere generaties motorrijders zijn opgegroeid met dit bekende Nederlandse merk, dat als specialisme maatwerk heeft in zowel leer als textiel. We bezochten het bedrijf in Breda en ondervonden aan den lijve het proces van het maken van een leren maatpak.

‘Het is de toon die de muziek maakt’, luidt het gezegde. Analoog hieraan kun je stellen: ‘Het is de maat die de motorkleding maakt. Dit geldt vooral voor strak gesneden leren kleding, die nauw om je heen zit en doorgaans minder rek geeft dan textielvezels. Het is niet voor niks dat met name in de racerij overwegend maatwerk wordt gedragen. Daar moet het pak zo nauwsluitend mogelijk zijn, zodat de wind er zo weinig mogelijk vat op heeft en alle protectie perfect op z’n plek blijft zitten, en tegelijk zoveel mogelijk bewegingsvrijheid geven. Dat kan alleen als het pak het lichaam precies volgt. Maatwerk is bij uitstek de kracht van het Bredase bedrijf Damen Leathers, dat al sinds de oprichting in 1964 op dezelfde locatie zit aan de Gageldonkseweg. Dat wil zeggen, ze zijn één keer verhuisd, van de oorspronkelijke locatie achter een woonhuis naar een pand een paar huizen verderop. Daar zitten ze nog altijd, met zowel het atelier als een winkel. Je vindt daar de drie hoofdgroepen: leren pakken, textiel-toerkleding en een speciale professionele kledinglijn.

Bij maatwerk gaat het logischerwijs vooral om leer, en dan met name racepakken. Die worden niet alleen besteld door coureurs, maar ook steeds meer door de groeiende groep fanatieke circuitrijders. Niet alleen raceoveralls kunnen op maat worden gemaakt, ook tweedelige leren combipakken en textielkleding. Daar is het minder snel nodig, maar als je bijvoorbeeld 2 meter 10 lang bent, dan ben je ook aangewezen op maatwerk als je een goed zittend pak wilt hebben, of überhaupt een pak.
Damen maakt bovendien veel professionele kleding voor onder andere de Nederlandse en Belgische motorpolitie, defensie, ambulancediensten, Rijkswaterstaat (weginspecteurs), verkeersregelaars, ANWB Wegenwacht en de KNMV (rijscholen) en nog veel meer. Kortom, vrijwel elke professionele motordienst in Nederland en België. In al dit soort toepassingen is de mogelijkheid van maatwerk en specifieke eisen vaak cruciaal.
In 2017 zal het totaal aantal geproduceerde raceoveralls rond de 300 liggen, met daarnaast nog enkele honderden leren jassen en broeken. In textielkleding liggen de aantallen duidelijk hoger, op enkele duizenden. ,,Dit heeft ook wel te maken met het feit dat leren kleding bij goed onderhoud zeer lang meegaat en dus niet zo vaak wordt vervangen”, vertelt Ton-Louis Adam, product manager en designer bij Damen. Daar komt bij dat allweather-kleding in het algemeen logischerwijs meer in slecht weer wordt gedragen door veelrijders en dus in die zin meer te lijden heeft (en je zult je leren pak nooit vervangen omdat het gaat lekken).
Naast kleding heeft Damen Leathers ook een handschoenenlijn. ,,Ook deze ontwikkelen we zelf, met onder andere eigen inzichten op het gebied van pasvorm. De productie is echter uitbesteed aan een gespecialiseerd atelier, omdat de vereiste technieken behoorlijk afwijken van die bij pakken”, aldus Ton-Louis.
Damen richt zich overwegend op de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. ,,We hebben ook wel een paar klanten in bijvoorbeeld Amerika, Australië en China, maar die zijn dan via-via bij ons terecht gekomen omdat wij speciale dingen kunnen maken. Ook gebeurt het wel dat buitenlandse coureurs op het circuit in Assen onze winkel in het paddock binnenlopen en daardoor met ons in contact komen. Maar we richten ons niet actief op die markten’’.

Voor ons eigen professionele gebruik bij MotoPlus hebben we een raceoverall laten maken. Naast het voordeel van precies de juiste maat voor de in dit geval lange ledematen van ondergetekende, kun je natuurlijk ook zelf de kleur en logo’s op je pak bepalen. In principe is bijna elk design mogelijk, maar in principe kies je uit drie basisontwerpen (D1, D2 en D3) waarbij je dan zelf de kleuren kunt invullen. Als de vormen gaan veranderen, wordt het uiteraard duurder.
Het klassieke opnemen van de maten wordt gedaan gekleed in een dunne onderoverall. Aanvullend wordt aan de hand van een zo goed mogelijk sluitende standaardoverall een referentiemeting gedaan zittend op een motor. In mijn geval was dat pak veel te kort, doordat ik lang ben voor m’n breedte (goed voor de aerodynamica, zeg ik dan maar). Een lichtelijk claustrofobische ervaring en ik was blij toen ik er weer uit mocht.
De productie start op de computer. Daar worden op basis van de gemeten maten de patroondelen bepaald. Ton-Louis hierover: ,,Dit kan inmiddels voor zo’n 90 procent automatisch, maar is dusdanig bewerkelijk dat er nog altijd een deel mensenwerk in zit. Hierbij is het op basis van ervaringen dat we de computer nog moeten bijsturen. Nu nog wel in elk geval.” In totaal bestaat een raceoverall uit circa 150 stukjes leer. Veel daarvan zijn identiek of gespiegeld, andere uniek. Met extra logo’s en sponsornamen erop kan dat zomaar 60, 80 of nog meer onderdelen extra worden.
Dan worden de patronen uitgeprint op papier en aan de hand daarvan worden met de hand de stukken leer gesneden. Daar komen vervolgens alle bijbehorende voeringdelen nog bij plus de fournituren (ritsen, gespen, klittenbanden en dergelijke, die voor een deel ook weer maatafhankelijk zijn). In een raceoverall gaan afhankelijk van de maat circa negen vierkante meter leer, dat is ruim anderhalve koe.
De assemblage van het pak gebeurt wederom met de hand op een naaimachine. De productie gebeurt dus volledig in het eigen atelier. De standaard levertijd is acht weken vanaf definitieve goedkeuring van het ontwerp. Het resultaat zie je alvast gedeeltelijk op deze pagina’s en later uiteraard op een hopelijk zonnig circuit ergens op deze wereld.

Naast volledig maatwerk kan een pak ook ‘gewoon’ op lengte of omvang worden aangepast. De meerprijs van lengteaanpassingen aan jas of broek is 65 euro, voor een compleet pak 130 euro. Omvangaanpassingen zijn duurder: 150 euro per jas of broek en 300 euro voor een combipak of overall. Het maatwerk bij handschoenen kost een meerprijs van 95 euro. Dit kan zowel lengte- als omvangaanpassing zijn, of bijvoorbeeld een missende vinger betreffen. Verder is er ook een opfrisbeurt voor een smoezelig geworden leren pak mogelijk, waarbij het grondig wordt gereinigd en kleuren weer worden opgehaald, met een aansluitende leer-onderhoudsbehandeling. Voor een overall kost dit € 99,95, een jas € 59,95. Ik moet zeggen: een proef met een oud doorleefd pak uit eigen verzameling leverde een verrassend fris ogend pak op, waarbij rood weer felrood werd en wit zowaar weer wit. In deze functionele mogelijkheden ligt de kracht van Damen Leathers, iets wat ze kunnen doen door op relatief kleine schaal te blijven werken.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-