+ Plus

Lekke band repareren

Een lekke band onderweg hoeft niet meteen het einde van een rit te betekenen. Met een reparatiesetje kun je namelijk vrij eenvoudig een tubeless-band van buitenaf voor nood repareren. Bekende bandenreparatiesetjes zijn de Rep&Air van Rema TipTop [1] en Safety Seal van Novatio Holland. Beide setjes zijn vergelijkbaar, al werkt Rep&Air met een reparatieplug voor gaten tot vier millimeter en Safety Seal met een veter die in gaten tot 3 millimeter gebruikt kan worden. Begin met aandachtig doorlezen van de gebruiksaanwijzing. Stel dan de plaats van de beschadiging vast en markeer je deze. Verwijder het ingereden voorwerp (veelal een spijker of schroef) [2] en let daarbij op de hoek waarin deze naar binnen is gegaan. Duw vervolgens de speciale naald in het gat [3] en haal hem enkele keren heen en weer om met het ruwe gedeelte het gat iets te ruimen. Breng ook wat speciale lijm aan op de naald, zodat deze lijm ook aan de binnenzijde van de band terecht komt. Haal nu de reparatieplug of het koord uit de verpakking [4], smeer de plug en het gaatje in de band ruim in met de lijm [5] en haak de plug of het koord in de naald [6]. Steek de naald met de plug of het koord zonder te draaien in het gat [7], totdat de handgreep van de naald de band raakt. Trek de invoernaald nu voorzichtig en wederom zonder draaien weer uit de band. De reparatieplug blijft nu achter in het gat. Snij het overtollig materiaal van de plug of het koord af met het bijgeleverde mesje [8]. Hierna schroef je de adapter op het ventiel en met de bijgeleverde CO²-drukpatroon op de andere zijde [9]. Op deze manier wordt je band weer opgepompt. Door het uitstromende gas worden de patronen echter zeer koud en kunnen ze zelfs aan je vingers vriezen. Gebruik van een beschermhuls of je motorhandschoen is dus aan te raden. Doorgaans zitten er drie patronen in een reparatiesetje en daarmee krijg je eigenlijk elke band weer op een redelijke spanning, zodat je naar een benzinepomp of werkplaats kunt rijden voor de controle van die bandenspanning [10]. Bedenk wel dat zo’n reparatiesetje echt bedoeld is als noodoplossing! Aangeraden wordt om er niet harder als 60 km/uur mee te rijden met een maximum actieradius van 400 km. In de praktijk blijkt dat een heel voorzichtige waarde te zijn, maar dat heeft natuurlijk weer alles met de aansprakelijkheid te maken, mocht er iets mis gaan met een gerepareerde band. Het is ook niet de bedoeling er lang mee door te blijven rijden: je moet de band na een reparatie bij de dealer of bandenspeciaalzaak aan de binnenkant laten controleren. De ingereden spijker of schroef kan de band daar immers ook flink beschadigd hebben. Zij kunnen je ook adviseren of deze band op een professionele manier van binnenuit nog te repareren is of dat je hem moet vervangen. En bij twijfel voor de veiligheid altijd een nieuwe band laten monteren, ook al doet dat even pijn in je portemonnee.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-