+ Plus

Kuipruit monteren

Het vervangen van de stroomlijnruit is niet moeilijk, maar montage dient wel met beleid te gebeuren. Ook het reinigen met de verkeerde middelen kan de ruit beschadigen. Op de voorgaande pagina’s was een test van verschillende vervangingsruitjes te lezen. En als je zo’n ruitje gekocht hebt, moet het natuurlijk nog op je motor geschroefd worden. Begin daarvoor altijd met het lezen van de montagehandleiding en kijk goed naar de bevestiging, want deze wijkt soms af van de bevestiging van de originele ruit. Begin vervolgens met het demonteren van de originele ruit. [1] Gebruik het juiste gereedschap, want de ruit zit soms vast met kleine plastic boutjes die erg kwetsbaar zijn. En bewaar de boutjes en moertjes goed, want soms moet je deze gewoon weer gebruiken. Soms zitten deze originele boutjes zo vast dat je ze “dol” draait. Je moet de kop er dan heel voorzichtig afboren. De boutjes zitten meestal in rubber propjes geschroefd, waarin een moertje zit. Bij het vastschroeven trekken deze propjes samen als een soort paraplu-plug en komt de ruit vast op de kuip te zitten. Het is verstandig om een likje zuurvrije vaseline op elk montagerubbertje te smeren om uitdrogen of scheuren te voorkomen. [2] Plaats nu de nieuwe stroomlijnruit [3] en monteer de boutjes. Als het metalen boutjes zijn, is het verstandig deze een likje vet te geven [4], zodat je ze in de toekomst weer makkelijk los kunt draaien. Maar beter is het om hier dus kunststof-boutjes te gebruiken. Deze kunnen niet vastroesten en ze zijn ook veiliger omdat ze snel afbreken, zodat de ruit bij een ongeval dus makkelijk van de motor kan breken, mocht je er bijvoorbeeld met je borst tegenaan komen. Draai de boutjes eerst handvast aan en werk van binnen naar buiten. Let op dat de ruit goed recht gemonteerd is en dat deze spanningsvrij zit. Soms is de pasvorm erg matig en je zou dan de boutgaatjes in de ruit een millimeter groter kunnen boren voor een spanningsvrije montage. Zet daarna alle boutjes goed vast, maar dat moet echt met gevoel gebeuren. Te vast draaien kan leiden tot het afbreken van het boutje of een barst in de ruit. Bij sommige ruiten wordt er standaard een keurig stootrandje meegeleverd, wat de veiligheid natuurlijk ten goede komt. Deze omlijsting wordt meestal met klemmetjes aan de uiteinden vastgezet. [5] Gebruik voor de zekerheid hier en daar een drupje lijm of siliconenkit [6], maar kijk uit dat je geen lijm op de ruit laat vallen, want dat kan door de agressieve werking tot lelijke beschadigingen leiden! Tot slot ga je even een proefritje maken om bij thuiskomst alle boutjes nog even licht na te trekken. Het kan immers zijn dat de ruit zich tijdens het rijden heeft gezet. Reinig de ruit tenslotte goed, maar gebruik daarvoor nóóit een huishoudelijke glasreiniger. Die bevatten meestal alcohol dat de ruit kan aantasten en grijze vlekken achterlaat. Hetzelfde geldt voor agressieve contactcleaner. Gebruik bij voorkeur veel water, een warm zeepsopje of een speciale ruitenreiniger. Laat dit schuim even intrekken, waarna het met een droge schone doek wordt uitgewreven.

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-