+ Plus

Interview Roland Sands

Roland Sands behoort tot de bekendste custom-bouwers ter wereld. We zochten de gedreven Amerikaan op in zijn eigen werkplaats in Californië en spraken met hem over zijn verschillende liefdes: design, flat track, racen, customs en motoren in het algemeen.

Ik daag iedere motorfanaat – actief of niet – uit om eens over de website van Roland Sands te scrollen zonder daarbij iets te vinden waarvan het motorhart sneller gaat kloppen. Van alle custom-bouwers in de regio van Californië (en we hebben er inmiddels een flink aantal bezocht) is er niet één die stijlen en genres zo durft te mixen als Roland Sands. Bovendien beschikt RSD (Roland Sands Design) over een aantrekkelijke kledingcollectie en andere hebbedingetjes die het leven zo aangenaam maken. De 41-jarige Sands heeft zijn wortels in het bouwbedrijf van zijn vader en heeft altijd een enorme fascinatie voor de racerij gehad, in eerste instantie voor de wegrace (hij was ooit nationaal Amerikaans kampioen in de 250 cc) en later flat track, een spectaculaire discipline waarin hij nog steeds actief is. We ontmoeten Sands in zijn shop, die boordevol staat en hangt met onderdelen, kleding, foto’s, schilderijen en posters. Het is een fascinerende onderdompeling in de wereld van Sands en hij leidt ons langs een rij motoren uit verschillende tijdperken (van cruisers tot flat trackers) naar een werkplaats en uiteindelijk zijn kantoor, waar naast trofeeën, oude helmen en custom-meubelstukken ook een DJ-deck staat. Het voelt daardoor tegelijkertijd als een ‘man cave’ en als een bubbel van creativiteit en organisatie.
Het is zeker niet het grootste bedrijf en in die zin is het knap dat het bescheiden RSD zo’n internationale impact heeft weten te maken. Door de glazen wanden van zijn kantoor zien we Roland Sands’ voormalige racers, voorzien van startnummer 10, en dat lijkt ons een prima vertrekpunt voor het interview. Het is in ieder geval een mooi onderwerp om het ijs te breken. “Racen vereist een bepaalde focus, maar toen ik racete, runde ik ook het team en verzorgde ik de volledige logistiek”, legt Sands uit. “Daardoor leerde ik wat hard werken is, ongeacht hoeveel tijd iets kost. Die mentaliteit heb ik in mijn eigen bedrijf nog steeds. Ik wil winnen, ik wil goed werk leveren, falen is geen optie. Gewoon blijven werken en als iets niet lukt, ga je net zo lang door tot het wel lukt! Of je moet iets anders gaan doen.”
“Weet je wat het is, als racer moet je een houding hebben van nooit op willen geven, altijd blijven gaan”, verduidelijkt Sands. “Als je crasht, raap je de brokken bij elkaar, begin je opnieuw en ga je weer verder.” Sands was snel op het circuit – en staat nog steeds zijn mannetje op een oval – maar heeft nog meer succes met het ontwerpen en bouwen van unieke motorfietsen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-