Nieuws

Hugo Pinksterboer – Motorkleding

Er staat een interview op de agenda. De MAG spreekt IenW-minister Mark Harbers. Geen idee hoe de nieuwe bewindsman over motorrijders denkt. Dus wat doet een mens dan aan, wilde iemand weten? Motorkleding, was mijn enige antwoord.

Motorkleding, natuurlijk. De trein stopt voor de deur van het ministerie, maar niet voor de deur van mijn huis. Een auto heb ik niet. Dus de keuze is net zo logisch als prettig. Blijft nog die vraag. Wat gaat het worden? Zo’n minister – wat voor minister dan ook ¬– spreek ik niet dagelijks, en als het gaat om zijn visie op motorrijdend Nederland wil je niet onnodig de aandacht vestigen op je verschijning. Omdat ik aan mijn kapsel niks kan doen en mijn kapster net bevallen was, besloot ik tot een manmoedige poging om dat met de rest van mijn voorkomen te compenseren. Wat is het dan mooi als je een superdunne legging in huis hebt die fluitend twee A’tjes scoort en overal waar nodig van Level 2-protectoren voorzien is. Dan trek je dus gewoon over die legging een broek naar keuze aan. Goeie laarzen eronder, spuitje Leather Care en een doekje eroverheen, en je komt knap voor de dag. Knap genoeg, in elk geval, zeker als ik het afmeet aan hoe positief de heer Harbers zich die ochtend over ons uitliet. “Motorrijders verdienen een volwaardige plek, zowel op de weg als in het beleid daaromheen”, zie hij. En dat kwam niet alleen door die broek, leek me.

Enige probleempje was dat het op de ochtend van het gesprek verre van droog was. De oplossing lag al jaren ongebruikt in de kast. Een regenbroek. Zwart als de nacht, maar een stuk gemakkelijker in gebruik dan de modellen die wel over wat reflecterend materiaal beschikten, vond ik bij aanschaf, en ik ga altijd vooral voor praktisch. Met z’n ritsen tot bijna aan mijn knieën trek je ‘m bijna even makkelijk aan als uit. Een heel stuk makkelijker dan een textielbroek, in elk geval. Bovendien is bijna geen koffer groot genoeg voor zo’n twee- of drielaags broek met protectoren, terwijl die regenbroek met een beetje mikken zelfs nog naast mijn helm en handschoenen in m’n topkoffer past. Geef ik wel grif toe dat je er in zo’n grof in model geknipte vuilniszak eigenlijk niet uitziet. Voor motorrijders vaak een ding, voor mij als motorgebruiker niet. Ik durf zelfs te fluisteren dat je je vochtige laarzen makkelijker door de pijpen van zo’n broek jaagt als je ze eerst in een plastic boodschappentas steekt. Ssst… Belangrijkste ontdekking? Op natte dagen is die regenbroek de perfecte combi met zo’n legging en een broek waarin je er ’s niet als motorrijder uitziet.

Dat die AA-legging bestond, leerde ik toen ik een artikel over de CE-certificering van motorkleding schreef. En terwijl veiligheid voor motorrijders zo hoog op de lijst van mijn vaste werkgever staat, realiseerde ik me pas door dat artikel dat ik veel van mijn duizenden snelwegkilometers afleg in een motorspijkerbroek met één mager A’tje op het label. Dat houdt je huid alleen bij heel wat lagere valsnelheden heel. Dus was ik blij toen ik zag dat de leverancier van die legging ook een spijkerbroek met de volle drie A’s in huis had. Ze voegen er zelfs nog een officieus plusje aan toe, omdat deze jeans je huid ook na een glijpartij van bijna honderd meter nog heel houdt. Wel een beetje jammer dat de broek in kwestie er alleen in een semi-skinny uitvoering is. Bij aantrekken geen probleem, maar je trekt hem net zo makkelijk uit als een legging met protectie. Niet echt, dus. Ook gaat dat hele strakke er bij mij langzaamaan wel af, maar mijn dochter vond ‘m me beter staan dan die andere jeans – en geloof me: als zestienjarige dochters zoiets tegen hun vaders zeggen, voelen die vaders zich per direct jaren strakker. Blijft er nog één ding: zo’n semi-skinny past niet over mijn laarzen heen. Een wijdere staat dus toch op mijn verlanglijstje. En die legging in een AAA-variant lijkt me ook de moeite waard. Zou mooi zijn om dat allebei al voor mijn volgende onderhoud met de minister voor elkaar te hebben. Nee, onzin. Ik spreek hem liever eerder. Die gesprekken zijn voor onze toekomst en onze veiligheid belangrijker dan de A’tjes in mijn kleding.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-