+ Plus

Hugo Pinksterboer – MAG

Het is je vast al wel eens overkomen: je staat met je motorfiets voor een rood stoplicht dat weigert groen te worden. Eindeloos. En dan?

De kortetermijnoplossingen zijn duidelijk: je kijkt om je heen en rijdt door als de kust veilig lijkt of je wacht braaf tot er een auto achter je komt staan. Die lok je desnoods iets naar voren zodat hij in het bereik van de detectielussen komt, en het licht wordt groen. Wil je voorkomen dat je er een week later weer staat, ga dan bij thuiskomst naar de site van de Motorrijders Actie Groep en klik onder Verkeer op Melding groen licht. Een medewerker van de MAG neemt contact op met de wegbeheerder en zorgt ervoor dat het probleem opgelost wordt – en dat gebeurt zo’n honderd keer per jaar, gratis en voor niks.
Dezelfde organisatie komt ook in actie als je ze gevaarlijke wegsituaties doorgeeft, van palen aan de verkeerde kant van de vangrail tot de zogenaamde eiersnijders, gaten in het wegdek, gladde plakkaten, gevaarlijke drempels en andere ellende. Bij grotere problemen pakken ze de zaak vaak samen met de KNMV aan. Een bekend voorbeeld? Het Alkmaarse Kooimeerplein, waar binnen een half jaar vijftig motorrijders onderuit gingen. Het probleem is ingrijpend opgelost, zoals je eerder in dit blad al kon lezen (MotoPlus 13/2016). En dat is lang niet alles. Doodjammer dus dat er nog zoveel motorrijders zijn die de MAG niet kennen en er al helemaal geen lid van zijn. Natuurlijk bereikt de club nu ook al een heleboel – maar er kan veel meer. De plannen liggen klaar.

Het is alweer dertig jaar geleden dat een groep motorrijders de actiegroep opzette: ze waren niet blij met hoe de overheid met hun belangen omsprong en wilden daar iets aan doen. Inmiddels is de organisatie ruimschoots in overleg met diezelfde overheid, op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau. Niet alleen als er iets aan de hand is, maar ook om problemen te voorkomen. Vanuit datzelfde oogpunt neemt de groep ook actief deel in het Motorplatform, een overlegorgaan waarin organisaties samenwerken om de verkeersveiligheid voor motorrijders te verbeteren. Waar nodig neemt de actiegroep grotere stappen: zo spande de MAG – alweer samen met de KNMV – een rechtszaak aan om een eind te maken aan het motorverbod op de dijken van de gemeente Lingewaard. De uitspraak was nog niet bekend toen ik dit schreef, maar wel als je dit leest. Ook op Europees niveau laat de actiegroep van zich horen: twee van de bestuursleden zijn ook actief binnen de FEMA, de Federation of European Motorcyclists’ Associations (fema-online.eu). Met 24 belangenorganisaties uit 20 landen is dat een club waar beslist rekening mee gehouden wordt. Die cijfers tellen, zoals altijd.

Wat wil de MAG nog meer? Veel meer. En als het ze allemaal lukt, wordt motorrijden niet alleen nog veiliger, maar ook vrijer en betaalbaarder. Met het oog op die veiligheid is de organisatie bijvoorbeeld actief betrokken bij het testen van zelfrijdende auto’s, die daardoor alleen goedgekeurd mogen worden als ze ook motorrijders waarnemen. Daarnaast wil de MAG dat de richtlijnen die nu gelden voor wegaanleg en -onderhoud, drempels, plakkaten en belijning tot wet verheven worden. Aan onze vrijheid wordt gewerkt door wegafsluitingen te verbieden, maar ook door steden toegankelijker te maken, onder meer met betere parkeerfaciliteiten en toegang tot busbanen en milieuzones. En dan moet het ook nog betaalbaarder kunnen, omdat de motor volgens de MAG een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de filedruk kan leveren. De voorstellen zijn even eenvoudig als doeltreffend – en uiterst aangenaam voor onze portemonnee: de organisatie wil een lagere BPM voor alle motoren (scheelt zomaar duizend piek op een nieuwe fiets van vijftien mille), de stapelexamens moeten worden afgeschaft en motorrijders moeten worden vrijgesteld van rekeningrijden, als dat laatste er een keer van komt. Of het ze lukt? Daar kun je zelf iets aan bijdragen: hoe meer leden, hoe meer power. Voor het geld hoef je het niet te laten, zou ik bijna zeggen. Die 33 euro per jaar verdien je zo terug, als de MAG deze plannen weet te realiseren. En omdat de club in 2018 dertig jaar bestaat, word je tijdelijk al voor dertig euro lid. Doen dus, zou ik zachtjes willen zeggen. Niet omdat het moet, maar omdat het mag.

Hugo Pinksterboer is motorrijder, schrijver, drummer, fotograaf en vader van een dochter die met dat eerste het gelukkigst is.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-