+ Plus

Hugo Pinksterboer – Geluid is uit

Zo rond de tijd dat dit nummer van de persen rolt, start de campagne ‘Te luid is uit’. Een campagne waarin motorrijders worden opgeroepen om het z’n allen wat kalmer aan te doen. Omdat ’t nodig is en om de zaak positief aan te pakken, dwars tegen de negatieve energie van veel van de klagers in.

Die positieve aanpak werkt. MotoPlus doet mee, zoals je al las, samen met andere motormedia, de MAG en de KNMV, MotoShare en andere partijen die nu al hebben laten weten graag aan te sluiten. Het is belangrijk dat we dit met z’n allen doen, vooral omdat de andere media zich maar al te graag laten overspoelen met klachten van boze bewonersgroepen. En je wilt niet weten hoeveel herrie die groepen kunnen maken. Je zou bijna voor een verbod pleiten. De onderbuikgevoelens van die bewoners wordt met plezier aangewakkerd door de heren van de NEFOM, een niet officieel geregistreerde club die in directe gesprekken grossiert in begripvolle statements, maar het met de waarheid niet zo nauw neemt. Ik had het er in een vorige columns al eens over (MotoPlus 17/2020). Er is nog niets veranderd. Er is ons wel meer ter ore gekomen, en van die zaken wordt niemand blij.

 

Zo ontdekten we pas onlangs dat de NEFOM vorig jaar zomer een nieuwsbrief publiceerde met de volgende oproep van een sympathisant van de club: “Een eenvoudige manier om te lawaaiige motorrijders te spotten is zeer langzaam gaan rijden met een auto op bijvoorbeeld dijkwegen op overlastdagen. 20 tot 30 km beneden de normale snelheid. De achteropkomende motorrijders zullen eerst inhouden, maar u dan geërgerd voorbij willen blèren. U noteert van de lawaaiigsten kenteken, soort en kleur motor, datum en locatie.” De schrijver nodigt je vervolgens uit om die gegevens in een ‘net lijstje’ over te dragen aan de politie, die de motorrijders dan zal oproepen voor ‘een georganiseerde lawaaicontrole binnen bijvoorbeeld 2 dagen’. Natuurlijk. De politie is gek. Maar het kwalijkste is natuurlijk dat automobilisten hier aangezet worden tot levensgevaarlijk weggedrag. Motorrijders treiteren om hun kenteken te kunnen noteren. Serieus? Ik geef het toe: de oproep is inmiddels verwijderd. “Per ongeluk gedupliceerd”, zo luidde de verklaring van de club, aangevuld met de tekst “[…] daar denken we nu anders over.” Ze mogen me best vervelend vinden, natuurlijk, maar ik lees daar toch echt dat ze het er de tien maanden die de oproep online stond roerend mee eens waren.

Een bestuurslid van diezelfde club is ook actief in een Deventer bewonersgroep. In een brief aan de programmamanager leefbaarheid van die stad schrijft de man dat “de verkeersveiligheid van die motorrijders niet bepaald mijn zorg is, tenzij zij door het effect van hun handelen een onnodig beslag leggen op ziekenhuisbedden en publieke middelen.” Fijne kerel, toch? Dat hij van deze programmamanager te horen kreeg dat er voor het ophangen van spandoeken een vergunning nodig was, boeide deze jurist allerminst. Ze werden gewoon opgehangen, met de boodschap dat motoren die 70 dB of meer produceren niet meer welkom waren. Opvallende actie voor een bewonersgroep die zegt alleen maar in actie te komen tegen motorrijders die meer geluid maken dan wettelijk is toegestaan. Een groep die er ook niet voor terugdeinst om de gemeenteraad een filmpje voor te schotelen waarin twee ‘toevallige bezoeksters’ aan de stad enorm lijken te schrikken van een motorrijder die daar op dat moment helemaal niet rijdt, met een racegeluid dat niet bij die kalm voorbij tokkelende motorrijder hoort. En dit is dan nog maar het topje van deze Deventer ijsberg.

 

De heren in kwestie zijn stuk voor stuk hoog opgeleid, en meer dan eens opgezadeld met een overeenkomstig hoog pensioen en heel veel vrije tijd. Een heel ander soort volk dan de anonieme nono’s die alleen maar brullen dat we herrie maken. Wel gevaarlijker volk. Maar aan hun praktijken wordt hard gewerkt, onder meer door de MAG en lokaal actieve motorrijders. Ook ondernemen we actie tegen politici die in hun onwetendheid de 70 dB-lobby zijn gaan steunen (waarbij er straks bijna geen auto meer hun straten op mag) en tegen de antimotoracties die her en der gelanceerd worden. Ook daar blonk Deventer weer uit met een motie die probleemloos stelt dat élke motorrijder die de stad bezoekt in overtreding is, ingediend door raadslieden uit het hele politieke spectrum. Het is een hele klus, dus alle hulp is welkom: een tandje kalmer aan en rekening houden met je omgeving scheelt al een grote slok op deze stevige borrel.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-