+ Plus

Guzzi Foodbike van Moreno Fontana

Af en toe moeten ook wij er even tussenuit om ergens op een rustig plek van onze welverdiende rust te genieten. Malta is een goed voorbeeld van zo’n plek. Maar ook daar blijkt het rubberneck-virus, een aandoening waarbij je hoofd automatisch draait zodra je een motor ziet of hoort, hardnekkig de kop op te steken. Dat leidde onder het genot van een smakelijk broodje tot een geanimeerd gesprek over koken en motoren met kok Moreno Fontana, die op het eiland geen foodtruck maar een bijzonder opvallende foodbike exploiteert.

Het opvallende gevaarte van Moreno Fontana is niet te missen als het plotseling opdoemt. We zetten de achtervolging in en een paar minuten later staan we onder het genot van een heerlijk broodje met handen en voeten met Moreno te ‘praten’ over zijn twee grote passies: koken en motoren. De liefde voor dat laatste begon bij Moreno al jong: “Het begon allemaal in 1994. Ik was 14 en was een groot fan van motorfietsen. Op een dag, al wandelend in de natuur rondom mijn woonplaats, ontdekte ik in een oude schuur een soort van vreemde driewieler. Het ding was erg vies en grotendeels verwoest, maar ik was op slag betoverd. Later kwam ik erachter dat het een Moto Guzzi Ercole 500 was, dit type motorfiets werd in de jaren zestig en zeventig gebruikt voor het verzamelen van grind uit de rivier de Brenta. Ik was verkocht! Wat een apparaat. De structuur, zo groot en machtig, het leek wel een tank, en ik fantaseerde over de avonturen die ik zou kunnen gaan beleven met deze driewieler.”
Moreno loopt even naar de achterkant van zijn rijdende restaurant en tovert uit de koelkast een ijskoud biertje tevoorschijn (zo’n heerlijke accessoire zoeken wij ook nog) en vertelt verder: “Op mijn 21e was het eindelijk zover: van mijn eerste geld, dat ik door mijn werk als kok bij elkaar had gespaard, kon ik er twee kopen. Beide verkeerden in zeer slechte staat en hadden al lang niet meer gelopen. Ik heb al mijn vrije uren, en eerlijk gezegd ook ongeveer al mijn geld, in het project gestopt en na twee jaar onderdelen zoeken en zorgvuldig restaureren, reed ik met mijn Moto Guzzi Ercole 500 naar de kerk voor mijn bruiloft.”

Nadat Moreno een paar jaar als chef werkte bij de meest gerenommeerde restaurants van Bassano del Grappa in Italië, werd hij gevraagd om de persoonlijke chef-kok te worden van Renzo Rosso, de eigenaar van kledingmerk Diesel. Moreno: “Renzo is een zeer uitzonderlijk persoon, waar ik veel respect voor heb. Hij was het, die voorstelde om mijn passies te combineren: koken en motorfietsen.
‘Hai già tutto, Moreno, basta solo che cominci!’, zei hij me steeds, wat zoveel betekent als: ‘jij hebt het beide en je bent nog maar net begonnen’.”
Het idee van werken in de open lucht, om zich vrij te kunnen verplaatsen van stad naar stad, maar vooral de mogelijkheid om zijn eten direct onder de mensen te kunnen brengen, sprak Moreno enorm aan. Moreno wist welke kookapparatuur hij nodig had, pakte zijn notebook er bij en begon te schetsen aan de nieuwe versie van zijn Moto Guzzi. “Met hulp van mijn Denis Zonta, een ervaren timmerman en een echte motorliefhebber, hebben we in negen maanden tijd mijn rijdende restaurant ‘Brenatana Food’ gebouwd. De naam is zowel een eerbetoon aan mijn grootvader, Toni ‘Brentana’, als een hommage aan de streek waar mijn familie vandaan komt, de Veneto, waar de rivier Brenta doorheen stroomt. Mijn motto is altijd geweest: ‘wees blij, geniet van je gevoel, doe wat je wil en doe dat met plezier’. Dat is leven in Brentana-stijl. Mensen heerlijk eten serveren, niet op een vaste plaats, maar steeds daar, waar je niet je het niet zou verwachten!”
Mocht je binnenkort nog een keer op Malta belanden en op de ‘foodbike’ van Moreno stuiten, neem een lekker broodje en doe hem de hartelijke groeten van ons!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-