+ Plus

GPS-test

GPS-navigatiesystemen op de motor zijn hot. Maar op zoek naar de ideale GPS loop je zeker tegen een aantal struikelblokken aan. MotoPlus helpt bij het navigeren door de jungle van aanbiedingen en adviseert je middels deze vergelijking, een montage-artikel (pag.66-67) en een praktijktest (pag. 68-73). Wereldreiziger Michael Martin kent de woestijnen van onze aarde op zijn duimpje. Toch gaat deze professionele reiziger nooit meer zonder GPS op stap. Dat wil echter niet zeggen dat hij helemaal blind op zijn GPS vertrouwt: “Dat is bij extreme reizen heel gevaarlijk. Geen enkel apparaat kan aanwijzingen over de gesteldheid van het wegdek of de piste geven. En wanneer één van de satellieten je zomaar dwars over een diep ravijn stuurt, is het gebeurd met de pret!” Daarom houdt hij naast zijn GPS altijd goed kaartmateriaal, zijn eigen gevoel voor het landschap en tips van inheemse bevolking bij de hand. Nu rijdt de doorsnee GPS -navigatiegebruiker zelden op avontuurlijke pistes in de woestijn, maar het apparaat staat momenteel volop in de belangstelling van de motorrijders. Het wordt daarbij niet alleen gebruikt als navigatie, om je zo snel mogelijk van A naar B te brengen, maar vooral om er mooie routes in te downloaden, die je vervolgens moeiteloos (met aanwijzingen op het schermpje en/of via een oortje) kunt narijden. Op internet kom je via startpagina’s als www.gps.pagina.nl en www.gps-software.pagina.nl op sites die op motorrijden met een GPS-systeem zijn gericht. Zoals daar dus zijn www.gps-garmin.nl en www.gpstracks.nl. Op die sites zijn volop bruikbare routeaanbevelingen en softwaretips te vinden; het lijkt wel een soort ruilbeurs voor mooie motorroutes. Ook de Roadbooktours van MotoPlus zijn als GPS-bestanden te downloaden via www.motoplus.nl en steeds meer motorreisorganisaties bieden hun routes aan als GPS-bestand. Kijkend op die sites krijg je zelfs de indruk dat sommige navigatiefreaks meer tijd doorbrengen achter hun computerbeeldscherm dan op de motor. Want ondanks alle mooie beloftes van de fabrikanten is wat computerkennis niet weg als je aan het GPS-avontuur wilt beginnen. Vooral als je inderdaad routes van anderen wilt downloaden, want die blijken vaak gemaakt te zijn op een andere basiskaart, zodat je de route moet “omzetten” naar je eigen digitale kaartmateriaal dat in het GPS-systeem zit. Dat herberekenen is een trucje dat je wel een beetje moet doorzien. Bovendien wil het herberekenen ook niet zeggen dat de route 100% hetzelfde blijft. Op de diverse forums op de sites kun je veel kennis opdoen, maar goede voorlichting bij de aankoop is ook absoluut nodig. Net zoals het ook nodig is om je gebruikte kaartmateriaal regelmatig te upgraden: je wilt niet weten hoeveel ons wegennet veranderd in een half jaar tijd. Rotondes, rondwegen, wegafsluitingen: je kunt alleen maar hopen dat gemeentes en overheden deze snel doorgeven aan de makers van de basiskaarten, zodat de aanpassingen snel worden verwerkt in de digitale kaarten. Naast het narijden van complete routes kun je het GPS toestel juist ook gebruiken om een zekere spontaniteit in het rijden te behouden. Je begint voor de vuist weg een route te rijden en laat je leiden door de streek. En als je denkt verdwaald te zijn (of dat het tijd wordt om weer naar huis te gaan), schakel je de GPS in, die je weer comfortabel de weg terug wijst. Een aardige optie van GPS-sen is verder de tracking-mogelijkheid heeft. Deze slaat de gereden route op in het geheugen, zodat deze later weer is te reporoduceren op je computer of te delen met vrienden. Wat dat betreft heeft GPS-navigatie niet alleen voor (motor)toeristen een toegevoegde waarde: in toenemende mate gebruiken ook bestuurders van sportmachines de voordelen van het systeem. Weliswaar kun je op een circuit moeilijk verdwalen, maar via de satellieten kun je naderhand wel waarden zoals topsnelheid, gemiddelde snelheid of de snelheid in bochten uitlezen. Leuk voor de persoonlijke statistieken. Maar er zijn natuurlijk veel meer gebruiksmogelijkheden van een GPS. Er is voor ieder wat wils te vinden onder de navigatiesystemen. Apparaten die in iedere jas- of broekzak passen. Of juist in auto en op de motorfiets past. Die zelfs bij wandelingen in weer en wind goed functioneren en die je op verzoek gelijktijdig alle interessante locaties in de omgeving weergeven. Ze brengen je ook feilloos naar een restaurant, hotel, postkantoor, bank, motordealer, autogarage of benzinepomp. Toch is vanwege de fysieke beperkingen slechts een selectief aantal GPS-toestellen ook daadwerkelijk geschikt voor op de motor. Zeker de slecht geïnformeerde beginneling op dit gebied wordt vaak teleurgesteld, als zijn nieuwe hulp op de motorfiets slechts beperkte diensten kan leveren. Een handige Personeel Digital Assistent (PDA) met GPS-functie – die door veel automobilisten als goedkope navigator wordt gebruikt – heeft gewoonlijk geen weerbestendige huisvesting en leidt vaak al na enkele reisjes tot storingen. Regen of juist felle zonneschijn zijn funest voor deze PDA’s. Niet toevallig bieden de fabrikanten juist daarom ook speciale oplossingen voor motorrijders aan. Zoals de Nederlandse fabrikant TomTom, die sinds dit jaar het model Rider aanbiedt, waarbij bij de ontwikkeling, behalve een beginnergeschikte menubegeleiding, de bediening met motorhandschoenen hoog op het verlanglijstje stond. Volgens TomTom is een andere specifiek voor motorrijders denkbare mogelijkheid voor de toekomst de zogenaamde Buddy-Listen. Dit is een positieweergave aan de je reisgenoten, bijvoorbeeld voor het geval je onverhoopt met pech of ongeval achterblijft. Grootste nadeel van de eerste generatie TomTom Riders is echter dat het vooral een navigatiesysteem is en duidelijk minder geschikt om toerroutes na te rijden, want het downloaden en omzetten van routes vraagt een meer dan gedegen computerkennis. Marktleider Garmin maakt veel gebruik van de doelgerichte vragen uit de vakhandel en van de echte gebruikers om hun apparatuur te upgraden. Motorrijders zijn belangrijk voor Garmin en uit opinieonderzoeken wordt bepaald, wat de wensen van die motorrijders precies zijn. De ontwikkeling van de StreetPilot III en 2710 en 2720 zijn daar een mooi voorbeeld van. “Motorrijders willen meestal niet eenvoudig van A naar B rijden, maar juist mooie routes rijden. De GPS-navigatie is dan een opwindende uitdaging, het zijn momenteel echt toys-voor-big-boys", aldus de experts. De nieuwste ontwikkelingen leggen zich vooral toe op grote opslagruimtes voor het digitale kaartmateriaal (zodat je alle wegen van heel Europa in je GPS hebt staan en niet meer zoals bij de eerste GPS-sen bijvoorbeeld alleen Nederland of een stukje van de Alpen). Ook de draadloze Bleutooth-communicatie met de luidsprekers in je helm en de koppeling met je GSM-telefoon is een handig nieuwtje. Net als het TMC, dat je meldt als er ergens een file op jouw geplande route staat en dan een omleidingsvoorstel doet. Ook hebben sommige moderne GPS-sen soms al een satelliet-trackingsysteem, zodat de positie van de reiziger via internet thuis is te volgen. Dit wordt ook gebruikt in de Dakar-rally, waar je dus de positie van elke deelnemer op de route thuis op je beeldscherm kunt volgen. Tja, big-brother is watching you… Zeker is wel dat de GPS-navigatie ondertussen meer is dan een leuk speeltje. Toch moet je wel oppassen geen slaaf van het systeem te worden. Je passeert blind rijdend op het systeem soms mooie plekjes en leuke weggetjes, zonder dat je er bij stil staat. Eenvoudigweg omdat het systeem je de andere kant op stuurt. De keus in motorvriendelijke navigatiesystemen breidt zich de laatste jaren flink uit. Maar de ontwikkeling gaat verder: het wachten is op de eerste motor met een geïntegreerde GPS-navigatie in het dashboard. Mooie vooruitzichten, maar vergeet bij dit alles niet om toch vooral gewoon je blik goed vooruit op de weg zelf te houden en goed uit te kijken, hoe mooi dat speeltje voor je neus ook is. Met blind rijden op een GPS kom je niet ver! PLUG & PLAY Je wilt zoveel mogelijk ongecompliceerd met de motorfiets toeren of van deur tot deur naar het juiste adres rijden? Dan voldoen deze “ready to go-apparaten” uitstekend. Vooral voor degene die eenvoudige bediening belangrijker vindt dan omvangrijke mogelijkheden. Garmin Quest 2 Informatie: Garmin Nederland/Sailtron b.v, Voorveste 7, 3992 DC Houten, 030-284 08 50, www.garmin.nl Gegevens Grootte: 11,5×5,6×2,3 cm Gewicht: 156 gr (inclusief interne accu) Display: breed 5,6 cm, hoog 3,8 cm Kaarten: Standaard Centraal- en Westeuropa (reeds voorgeïnstalleerd) Prijs: € 780,- Beoordeling Plus Kan gereden route opslaan om deze later te bewerken. Aansluiting voor externe antenne in geval van slechte ontvangst bij gebruik in de auto. Min Voor het gebruik op de motor is het display wat aan de kleine kant. De uitklapbare antenne is niet al te robuust. De verlichte knoppen zijn erg klein. TomTom Rider Informatie: TomTom, Rembrandtplein 35, 1017 CT Amsterdam, 020-850 08 00, www.tomtom.nl Gegevens Grootte: 11,×9,5×5,2 cm Gewicht: 310 gr (inclusief interne accu) Display: 8,5 cm diagonaal Kaarten: Benelux en hoofdwegen van Europa zijn standaard. Overige kaarten optioneel. Prijs: vanaf € 399,90 Beoordeling Plus Zeer eenvoudige, bijna intuïtieve bediening. Groot overzichtelijk display. Spraak instructies in helm via Bluetooth–headset. Min Geen software om zelf routes op PC uit te zetten. Dat moet op toestel zelf gebeuren. Geen aansluiting voor externe antenne. ON ROAD Wie het maximale aan functies en professionele mogelijkheden uit zijn toestel wil halen, moet beslist deze apparaten eens nader bekijken. Allrounders, die voor alle navigatievraagstukken een passende oplossing in petto hebben. Garmin StreetPilot 2720 Informatie: Garmin Nederland Sailtron b.v, Voorveste 7, 3992 DC Houten, 030-284 08 50, www.garmin.nl Gegevens Grootte: 14,2×8,1×5,1 cm Gewicht: 420 gr Display: breed 8,4 cm, hoog 4,3 cm Kaarten: Detailkaarten van heel Europa standaard (reeds voorgeïnstalleerd) Prijs: € 1.110,- Beoordeling Plus Favoriete alleskunner. TMC (automatische filemelding met omleiding) en mogelijkheid om posities van flitspalen te laden. 500 MB intern geheugen voor eigen routes. Ook voor extreem veeleisende navigatietaken uitgerust. Min Spraakuitrusting voor helm alleen tegen meerprijs. Geen interne stroomvoorziening, wel externe accu tegen meerprijs verkrijgbaar. Garmin 276 C Informatie: Garmin Nederland Sailtron b.v, Voorveste 7, 3992 DC Houten, 030-284 08 50, www.garmin.nl Gegevens Grootte: 14,5×8,1×4,8 cm Gewicht: 390 gr (met interne accu) Display: breed 8,0 cm, hoog 5,4 cm Kaarten: Seriematige wereldwijde basiskaarten. Detailkaarten afzonderlijk te laden. Prijs: € 799,- Beoordeling Plus Grote display. Door interne accu afzonderlijk van boordspanning te gebruiken. Zeer robuust. Aansluitmogelijkheid voor externe antenne. Ook zeer geschikt voor off-road gebruik. Min Bediening vergt enige oefening. Detailkaarten moeten extra gekocht worden. Spraakuitrusting voor helm tegen meerprijs. OFF ROAD De beschikbare ruimte in de cockpit van een sportieve enduromachine is niet al te groot. Daarom bieden deze off-road-apparaten hightech in een bijna onverwoestbare verpakking. Maar daarvoor moet je wel weer concessies doen, zoals het gemis van spraakoverdracht. Mangellan Explorist XL Informatie: Magellan, 0033-228-09 38 00, www.magellangps.com Gegevens Grootte: 16,3×7,4×3,3 cm Gewicht: 350 gr (inclusief batterijen) Display: breed 5,5 cm, hoog 7,5 cm Kaarten: Seriematige wereldwijde basiskaarten. Detailkaarten afzonderlijk te laden. Prijs: € 649,- Beoordeling Plus Grote display. Onbeperkt uitbreidbaar geheugen voor kaartmateriaal. Extreem robuust. Min Enigszins lomp en onhandig. Detailkaarten moeten afzonderlijk gekocht worden. Garmin GPSMAP 60 CX Informatie: Garmin Nederland Sailtron b.v, Voorveste 7, 3992 DC Houten, 030-284 08 50, www.garmin.nl Gegevens Grootte: 6,1×15,5×3,3 cm Gewicht: 213gr (inclusief batterijen) Display: breed 3,8cm, hoog 5,6 cm Kaarten: Seriematige wereldwijde basiskaarten. Detailkaarten afzonderlijk te laden. Prijs: € 660,- Beoordeling Plus Supergevoelige GPS-ontvangst-chip van de nieuwste generatie (SiRFSTAR III). Onbeperkt uitbreidbaar geheugen voor kaartmateriaal. Min Displayafmeting voor gebruik op de motor wat aan de kleine kant. Detailkaarten moeten afzonderlijk gekocht worden. Geen spraakoverdracht.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-